Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori
2025/05/04

Yagyū Munenori: mistrz kenjutsu, który uczył shōgunów, że najdoskonalszy cios to ten, którego nie zadasz

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

 

"Umiesz już zadać śmierć. Teraz naucz się, jak jej nie zadać”

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriZanim Yagyū Munenori stał się najpotężniejszym nauczycielem miecza w Japonii, był synem człowieka, który przegrał wszystko – ziemie, władzę, pozycję. Ale Munenori nie odzyskał rodzinnej chwały przez spektakularne zwycięstwa na polu bitwy. Zdobył uznanie Tokugawy Ieyasu (później pierwszego shōguna Edo), bo potrafił pokazać coś, czego nie umiał żaden inny wojownik jego czasów: jak zatrzymać miecz tuż przed cięciem, jak zwyciężyć, nie raniąc, jak wprowadzić zasady zen w świat polityki i strategii. To właśnie ta wyjątkowa mieszanka – absolutne mistrzostwo w kenjutsu i nieprzeciętna przenikliwość umysłu – uczyniła go nie tylko nauczycielem trzech kolejnych shōgunów, ale także ich doradcą, powiernikiem i jedną z najpotężniejszych osób Japonii Edo. Mistrzostwo władania kataną przeniósł z pola bitwy na pole psychologii i polityki rządzenia.

 

To nie był jedynie mistrz techniki – to był mistrz świadomości. Gdy inne szkoły miecza uczyły, jak zadać śmierć, Munenori mówił o katsujinken – mieczu, który daje życie. Przekształcił sztukę walki w duchową dyscyplinę, w której każdy ruch miał znaczenie, a każda decyzja była cięciem – albo jego zaniechaniem. Był politykiem, doradcą, nauczycielem shōgunów, a zarazem adeptem zen. Uczniem, który zamiast pytać „jak wygrać?”, zapytał: „co zrobić, by nie było przegranego?”. Jego myśl, kształtowana przez rozmowy z genialnym Takuanem Sōhō, przeniknęła nie tylko epokę Edo, ale i filozofię Bruce’a Lee, który ponad trzysta lat później zanotował w swoim dzienniku: „I am like the moon beneath the waves”, cytując Munenori.Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori

 

Kim więc był Yagyū Munenori – człowiek, który przekuł miecz w filozofię, a walkę w drogę duchowego oczyszczenia? Czego możemy nauczyć się dziś z jego słów, traktatów i stylu życia? I jak to możliwe, że idea mutō – „braku miecza” – przetrwała stulecia i wciąż jest obecna w dōjō, sztukach walki, a nawet psychologii zarządzania? Poznajmy bliżej filozofię samurajskiego rodu Yagyū – na skrzyżowaniu kenjutsu, zen i zarządzania.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

 

Czas miecza i kadzidła – Japonia, w której żył Yagyū Munenori

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriZanim wkroczył na dwór shōguna jako mistrz miecza i doradca, zanim napisał traktat, który do dziś czytają adepci sztuk walki i filozofowie, Yagyū Munenori urodził się w Japonii w ogniu chaosu – kraju, w którym dym z kadzideł mieszał się z pyłem bitewnych pól, a honor często kończył się ostrzem tachi (dłuższy miecz, w użyciu w czasie wojen samurajskich, zanim katana się upowszechniła).

 

Była to końcówka epoki Sengoku – „Królestwa Walczących Prowincji” – czas, w którym Japonia przypominała potłuczone lustro, gdzie każdy kawałek – czy to klan Takeda, czy Uesugi, czy Mōri – chciał być całym światem. Daimyō toczyli niekończące się wojny o ziemię, prestiż i władzę. Zamek po zamku, pole po polu, przetaczały się armie odziane w błyszczące zbroje, a z chramów płynęły modlitwy mnichów o kres rzezi (lub częściej o więcej rzezi – czytaj tu: Mnich z naginatą: militarne oblicze buddyzmu w Japonii Kamakury). Ludzki los był lekki i ulotny, jak płatki sakury unoszone na wiosennym wietrze – mógł zakończyć się w każdej chwili.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriAle gdy Munenori osiągnął pełnoletność, Japonia zaczęła cichnąć. Po wielkiej bitwie pod Sekigaharą (1600), zwycięski Tokugawa Ieyasu objął władzę jako shōgun i rozpoczął nową epokę – Edo-jidai. Zapanował porządek, ale był to porządek stanowczy, jak stal ostrza schowanego w saya – bakuhan (więcej o tym tu: Co zrobić ze społeczeństwem samurajów znających tylko wojnę i śmierć w czasach pokoju? - sprytne pomysły shogunów Tokugawa). Na ulicach Kyōto i Edo (dzisiejszego Tokyo) pojawiły się rody samurajów, teraz w nowej roli urzędników, nie wojowników. Nad ryżowymi polami unosił się zapach kadzideł z przydomowych chramów, w domach rozbrzmiewały słowa giri i on – obowiązku i lojalności, a miecz – już katana – zawisł na ścianie jako symbol, nie narzędzie codziennej śmierci.

 

To była Japonia hierarchii, milczenia i reguł, w której bardziej niż wygrywać należało nie popełniać błędów. W której słowo mogło zabić szybciej niż ostrze, a ceremonia picia herbaty stała się równie strategiczna jak rozmieszczenie armii. To był świat, w którym mistrz miecza musiał umieć nie tylko ciąć, ale i milczeć. A Munenori, żyjący między wojną a pokojem, był jak pomost – między czasem krwi, a czasem polityki. W tym świecie stawał się nie tylko szermierzem, ale i filozofem.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

 

Kim był Yagyū Munenori?

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Pochodzenie i młodość

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriNa południowym skraju prowincji Yamato, tam gdzie góry zbiegają się z wijącym się wężem rzeki Kizu-gawa, kryła się wioska – Yagyū-mura. Otoczona z trzech stron stromymi zboczami i ukryta za zasłoną mgieł, śniegów i milczenia, od wieków była schronieniem. Dla pokonanych wojowników, dla roninów bez pana, dla tych, którzy nie chcieli się poddać, ale też nie pragnęli już wojny. Takie miejsca Japończycy nazywali kakurezato – ukryte osady. I w jednej z nich, w roku 1571, urodził się Yagyū Munenori.

 

Jego ojciec, Yagyū Sekishūsai Munetoshi, był już wtedy legendą. Uczeń wielkiego Kamiizumiego Nobutsuny, twórcy nowej szkoły miecza – Shinkage-ryū, czyli „Szkoły nowego cienia”. To właśnie Kamiizumi przekazał Munetoshiemu ideę muto-dori – walki z uzbrojonym przeciwnikiem gołymi rękami, oraz filozofię miecza, który nie zabija, lecz chroni. Przez całe dzieciństwo Munenori chłonął te nauki jak suchy papier washi czarny tusz sumi. W cieniu rozłożystych sosen, na kamiennych dziedzińcach Yagyū-mura, uczył się nie tylko jak ciąć, ale też – kiedy nie ciąć (co, jak zobaczymy, będzie kluczowe w jego późniejszej filozofii).

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriNie było mu jednak dane wychowywać się wyłącznie w zaciszu wioski. Jego młodość przypadała na ostatnie, najbardziej burzliwe dekady okresu Sengoku – stulecia ognia i stali, w którym Japonia pogrążona była w niekończących się wojnach klanów. Już jako nastolatek wziął udział w bitwach, służąc w armii klanu Hosokawa. Tam zetknął się z brutalnością wojny, lecz również z jej bezsensem. Te doświadczenia naznaczyły go na zawsze – i to one sprawiły, że nauki ojca nabrały w jego oczach jeszcze większego znaczenia.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Droga do dworu shogunów

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriWszystko zmieniło się w roku 1594, gdy do Yagyū-mura zawitał posłaniec. Tokugawa Ieyasu, potężny daimyo z rodu Matsudaira, pragnął spotkać się z Sekishūsaiem. Wieści o jego niezwykłej sztuce dotarły do uszu przyszłego shoguna. Mistrz Munetoshi, choć już stary, przyjął zaproszenie, lecz nie sam – zabrał ze sobą syna. I to właśnie Munenori miał pokazać, jak daleko sięgają nauki Shinkage-ryū.

 

Demonstracja odbyła się w willi Ieyasu w Takagamine. Wśród sosen i przybrzeżnych skał, na prostym klepisku, Munenori stanął naprzeciw jednego z wojowników Tokugawy. Bez ostrego miecza. Z fukuro shinai, bambusowym orężem w skórzanym pokrowcu. W kilku ruchach obezwładnił przeciwnika, nie raniąc go. Wtedy Ieyasu zrozumiał: to nie była sztuka śmierci, to była sztuka panowania nad sobą i nad światem.

 

Nie trzeba było więcej słów. Gdy Sekishūsai odmówił zostania nauczycielem z powodu wieku, Ieyasu zwrócił się do Munenoriego. Tak zaczął się marsz młodego samuraja ku samemu sercu władzy. Wkrótce został hatamoto – bezpośrednim wasalem shoguna, a potem jego doradcą, nauczycielem miecza syna Hidetady i wnuka Iemitsu, człowiekiem, któremu powierzano życie dziedziców rodu Tokugawa.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW miarę jak rósł wpływ Tokugawów, rósł też autorytet Munenoriego. W 1600 roku był już u boku Ieyasu w bitwie pod Sekigaharą – wielkim starciu, które zadecydowało o losach Japonii. Walczył, dowodził, a być może – jak niektórzy sugerują – koordynował działania wywiadowcze poprzez kontakty z rodami z Iga i Kōga (o roli tych prefektur w wojnach przeczytasz tu: Ikkō-ikki: Buddyjscy mnisi budują fortece i prowadzą chłopów do wojny z władcami Japonii Sengoku oraz tu Prowincja Iga: autonomiczna komuna i niezależna republika ninja w erze samurajów). W latach kolejnych został daimyō z własnym lennem, a w 1633 roku otrzymał tytuł ōmetsuke – inspektora generalnego shogunatu. Formalnie: urzędnik. W praktyce: jedno z najpotężniejszych nazwisk w nowej Japonii pokoju.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Przyjaźń z Takuanem Sōhō

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriA jednak nawet wielka władza nie zaspokoi w pełni duszy poszukującej prawdy. I tu na scenę wkracza drugi wielki bohater tej opowieści – mnich zen Takuan Sōhō. Był jak ogień i lód zarazem – niezależny, bezkompromisowy, genialny. Malarz, poeta, kucharz i filozof. Został wygnany za krytykę polityki religijnej shogunatu, a potem – dzięki staraniom Munenoriego – ułaskawiony.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriMiędzy tymi dwoma mężczyznami zawiązała się przyjaźń, która zmieniła oblicze japońskiego miecza. Takuan nie tylko nauczał Munenoriego zen – on pomógł mu zrozumieć miecz na nowo. To właśnie dla Munenoriego napisał Fudōchi Shinmyōroku – „Tajemny zapis nieporuszonej mądrości”. Esencję zen przelaną na papier, przewodnik po tym, jak być obecnym w chwili, nie zatrzymując się nigdzie, nawet na myśli o wygranej.

 

Munenori chłonął te nauki. W 1632 roku napisał własne dzieło – Heihō Kadensho – „Księgę Strategii Życia”. Nie był to już traktat o tym, jak zabić, ale o tym, co robić, by nie musieć zabijać. O mieczu, który daje życie, nie odbiera. O stanie umysłu, który wyprzedza ostrze. O drodze wojownika, który wie, że jego prawdziwym wrogiem jest strach, przywiązanie, ego.

 

Tak Yagyū Munenori stał się nie tylko nauczycielem miecza, ale i duchowym przewodnikiem epoki. Na jego przykładzie Japonia uczyła się, że największą siłą nie jest cięcie – lecz gotowość, by nie ciąć. Poznajmy bliżej jego myśl.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

 

活人剣

(katsujinken)

„Miecz, który daje życie”

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW epoce, gdy klingi przecinały powietrze szybciej niż słowa, a przelana krew była codziennością życia samuraja, Yagyū Munenori wzniósł się ponad zwyczajową brutalność rzemiosła wojennego. Nie odrzucał miecza – znał go aż nazbyt dobrze i był mistrzem w posługiwaniu się nim – ale chciał uczynić z niego coś więcej niż narzędzie śmierci. W jego oczach sztuka walki nie zaczynała się na ciosie ani nie kończyła na zwycięstwie. Była drogą – duchową, filozoficzną, pełną niebezpiecznych zakrętów – nie na polu bitwy, lecz w głębi siebie. Tę drogę nazwał Heihō – strategią, która zaczyna się od przeciwnika, ale kończy w sercu wojownika.

 

W jego najsłynniejszym dziele, Heihō Kadensho, powraca jedno słowo jak mantra: katsujinken, czyli „miecz, który daje życie”. W tych trzech znakach – 活 (życie), 人 (człowiek), 剣 (miecz) – zawarta jest nie tylko alternatywa dla miecza zabijającego (satsujinken), lecz cały etos walki w czasach pokoju. To filozofia, która do dziś inspiruje nie tylko mistrzów miecza, szerzej – adeptów sztuk walki, lecz także ludzi poszukujących harmonii w świecie pełnym konfliktów.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Katsujinken – miecz, który daje życie

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW tradycyjnej japońskiej sztuce miecza kenjutsu, miecz miał dwie twarze – jak bóstwo o podwójnym obliczu. Z jednej strony był satsujinken – miecz, który zabija. Symbol bezkompromisowej siły, agresji, dominacji. Narzędzie, które wymazuje przeciwnika ze świata żywych. Z drugiej zaś – katsujinken, miecz, który nie tylko oszczędza życie, ale wręcz je ochrania i prowadzi do przebudzenia.

 

Yagyū Munenori był głęboko przekonany, że miecz – choć stworzony do cięcia – powinien być używany z intencją jego powstrzymania. „Prawdziwy wojownik nie sięga po miecz, lecz po wgląd” – pisał. W jego ujęciu kenjutsu było nie tyle techniką walki, co testem ducha. Walka nie miała być okazją do triumfu nad drugim człowiekiem, lecz próbą ujarzmienia własnego ego, strachu, gniewu i przywiązania do zwycięstwa.

 

W Heihō Kadensho Munenori przywołuje koncepcję „dawania życia” nie tylko dosłownie, ale i symbolicznie: mistrz, który potrafi kontrolować sytuację bez przemocy, daje przeciwnikowi szansę, by ten sam się opamiętał. To wymaga nie tylko doskonałej techniki, ale i stanu umysłu, w którym nie ma pragnienia dominacji. Oto wojownik, który wygrywa zanim uniesie miecz – bo jego obecność, zanshin i spokój ducha są tak wyraźne, że przeciwnik sam czuje, że atak nie ma sensu.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriMunenori pisze też, że najgorszym wrogiem wojownika nie jest zewnętrzny przeciwnik, lecz „choroby umysłu” – obsesja na punkcie zwycięstwa, przywiązanie do formy, chęć popisu. Te choroby leczy się – paradoksalnie – jeszcze większą dyscypliną, jeszcze głębszym zanurzeniem w praktyce. Miecz, który daje życie, nie jest miękki. Jest przenikliwy jak błyskawica – ale to błyskawica, która nie uderza, jeśli nie musi.

 

W tej filozofii miecz nie jest już narzędziem władzy, ale odpowiedzialności. Ten, kto go nosi, musi być gotów nie tylko do cięcia, ale – przede wszystkim – do tego, by go nie użyć. Katsujinken to zobowiązanie do samopoznania. Miecz ma być lustrem, nie toporem. W jego odbiciu widzimy nie przeciwnika, ale własne intencje.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Mugyō – umysł nieprzywiązany

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriWśród najgłębszych nauk Yagyū Munenoriego znajduje się idea mugyō – stanu umysłu, który nie zatrzymuje się, nie przywiązuje, nie trwa przy żadnym obrazie, emocji czy myśli. To pojęcie bliskie ideałowi fudōchi w zen – „nieporuszonej mądrości” – i jednocześnie klucz do zrozumienia duchowego wymiaru Heihō, strategii miecza.

 

Munenori, pisząc w Heihō Kadensho, powtarza za mistrzem zen Takuanem Sōhō, że „gdy umysł się zatrzymuje – przegrywasz”. Jeśli wojownik skupi się zbyt mocno na jednym ruchu, jednej pozycji ciała, jednym przewidywaniu przeciwnika – jego duch już nie płynie. Staje się sztywny, podatny na zaskoczenie, podatny na strach. Tymczasem prawdziwa strategia to nie szachowanie drugiego – to nieustanne wyzwalanie się z własnych wewnętrznych więzów.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori„Ten, kto nie walczy, nie przegrywa. Ten, kto nie trzyma, nie traci”. Te słowa Munenoriego to nie paradoks, lecz esencja mugyō. Nie chodzi o bierność, lecz o absolutną obecność – umysł, który nie rozprasza się ani przeszłością, ani przyszłością. Jak lustro odbija wszystko, ale niczego nie zatrzymuje.

 

Munenori pisze:

 

„Jeśli ktoś przywiąże się do techniki – nie zobaczy całości. Jeśli ktoś zatrzyma się przy jednej formie – nie zdąży zareagować na zmianę”.

 

W praktyce oznacza to, że wojownik nie może być „gotowy” do tylko jednego ciosu – musi być gotowy do wszystkiego, ale nie przywiązany do niczego. W Shinkage-ryū, której Munenori był kontynuatorem i mistrzem, mówi się o marobashi – chodzeniu po linie, niepewności, która staje się mocą, jeśli ją zaakceptujesz.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriTakie podejście wymaga jednak zupełnie innego treningu niż zwykłe powtarzanie form kata. To nie tylko praca nad ciałem, ale proces „rozpuszczania” ego – stanu, w którym wojownik przestaje być kimś, kto „wygrywa”, a staje się ruchem samej sytuacji. Munenori pisał, że prawdziwa siła nie polega na kontrolowaniu przeciwnika, ale na niebyciu kontrolowanym przez swoje myśli.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriTo właśnie dlatego Munenori tak głęboko cenił słowa Takuana Sōhō z Fudōchi Shinmyōroku. Zen nie oferował mu jedynie metafizycznej dekoracji – był narzędziem precyzyjnym jak ostrze. Takuan pisał, że umysł powinien być jak „cień ptaka lecącego po wodzie” – nie zostawia śladu, nie zatrzymuje się, nie osądza.

Munenori wziął to do serca. Dla niego wojownik, który zatrzymuje się na ocenie – „ten cios jest niebezpieczny”, „ten przeciwnik wygląda groźnie”, „muszę wygrać, inaczej stracę honor” – już popełnia błąd. Już dał się porwać emocji, rozproszył swój umysł, pozwolił ego na podszepty.

 

Dlatego mówił: „Nie myśl. Patrz.”
Nie myśl, kim jest przeciwnik – zobacz jego ruch.
Nie myśl, co zrobisz – pozwól, by działanie się wydarzyło.

 

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Mutō – droga bez miecza

 

„Nie walcz – rozwiąż. Nie zwyciężaj – zrozum.”

– Yagyū Munenori

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriGdy wojownik pozbawiony jest miecza, a mimo to nie czuje się bezbronny – oto znak, że wkroczył na ścieżkę mutō, „braku miecza”. Nie jest to jedynie dosłowne stanięcie naprzeciw uzbrojonego przeciwnika z pustymi rękami. To symboliczna, głęboko filozoficzna praktyka, która przenosi sztukę walki poza broń, poza formę, poza zwycięstwo.

 

Dla Yagyū Munenoriego mutō było nie tyle techniką, co szczytem duchowego rozwoju wojownika. Pisał:

 

„Znaczenie mutō nie polega na zabraniu miecza przeciwnika. Nie chodzi też o to, by samemu występować bez miecza dla pokazania odwagi. Mutō oznacza taki stan umysłu, w którym nie jesteś ograniczony przez posiadanie ani brak czegokolwiek. To bycie gotowym na wszystko, bez przywiązania do czegokolwiek”. (ten i inne tłumaczenia na polski autorskie z wersji anglojęzycznej „The Life-Giving Sword”, tłum. Williama Scotta Wilsona).

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW Heiho Kadensho Munenori opisuje sytuacje, w których nadmierna koncentracja na własnym orężu prowadzi do porażki. Wojownik, który nie potrafi działać bez konkretnego narzędzia, w istocie nie rozumie samej drogi. Tymczasem mutō to zrozumienie, że miecz to jedynie przedłużenie intencji, narzędzie tymczasowe, a nie źródło siły. Źródłem tej siły jest umysł, który – jak pisał Munenori – „działa zgodnie z naturą sytuacji, nie zatrzymując się przy formach”.

 

W praktyce mutō może oznaczać dosłowną umiejętność rozbrojenia przeciwnika pustymi rękoma, o czym wspomina również tradycja Yagyū. Ale jeszcze istotniejsze jest to, co dzieje się przed walką. Wojownik mutō nie musi atakować, ponieważ rozpoznaje intencję przeciwnika wcześniej, niż ten ją zrealizuje. Może przerwać konflikt jednym spojrzeniem, jednym krokiem, ciszą. Może tak poprowadzić sytuację, że walka nie nastąpi wcale.

 

To nie teatr heroizmu – to owoc dyscypliny, subtelnej obserwacji, zrozumienia i niezależności od form. Dlatego Munenori pisze:

 

„Jeśli przeciwnik myśli tylko o tym, by nie stracić miecza, zapomina, po co go trzyma. Staje się niewolnikiem przedmiotu. Wojownik, który odrzucił miecz w umyśle, nie może zostać rozbrojony”.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW tym sensie mutō nie jest pozbawieniem się czegoś – jest wyzwoleniem. Munenori przywołuje tu porównanie do wody: woda nie ma kształtu, ale potrafi wypełnić każdy kształt; nie ma ostrza, ale przecina kamień. Podobnie działa wojownik, który przekroczył przywiązanie do narzędzia. Nie działa „z bronią” ani „bez broni” – działa w zgodzie z rzeczywistością, z „duchem chwili” (ki no kokoro).

 

Jest też wymiar duchowy: mutō oznacza wyjście poza dualizm „ja” i „wróg”, „zwycięzca” i „pokonany”. To stan, w którym działanie nie rodzi się z przymusu, lecz z czystej obecności. Munenori pisał:

 

„Jeśli chwytasz za miecz po to, by wygrać – już przegrałeś. Jeśli jesteś gotów nie chwycić za miecz – nie ma cię gdzie zranić”.

 

Ten sposób myślenia uczynił Heihō Kadensho nie tylko podręcznikiem sztuki wojennej, ale również przewodnikiem dla mężów stanu, mnichów zen, a w późniejszych wiekach – także dla artystów, strategów i ludzi biznesu.

 

W czasach, gdy kraj powoli wchodził w okres pokoju Edo, Munenori stawał się symbolem nowego ideału samuraja: nie tego, który błyskawicznie dobywa miecza, lecz tego, który potrafi go nie dobyć. A jeśli już musi – czyni to nie z woli walki, lecz z woli rozpoznania. Z woli rozwiązania sytuacji, nie dominacji nad drugim człowiekiem.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Strategia jako sztuka życia

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriDla Yagyū Munenoriego miecz nie był nigdy tylko narzędziem walki. Był lustrem relacji między ludźmi, wykładnią myślenia politycznego i esencją sztuki życia. Tak jak strateg w walce nie wygrywa siłą, lecz rozeznaniem w sytuacji, tak człowiek mądry porusza się przez życie nie raniąc, ale dostrzegając.

 

W Heihō Kadensho Munenori pisze, że „ci, którzy nie znają umysłu przeciwnika, zostaną przez niego uwięzieni. Ale ci, którzy znają umysł przeciwnika, kierują nim bez dotykania”. To nie metafora wojny — to lekcja empatii. Obserwacja, współodczuwanie i zdolność do odczytywania subtelnych napięć w relacjach to cechy nie tylko mistrza miecza, lecz też dobrego ojca, polityka, doradcy czy przyjaciela.

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori

Strategia w rozumieniu Munenoriego nie jest próbą dominacji, lecz sztuką prowadzenia drugiego człowieka ku pokojowi, nawet jeśli sam tego nie dostrzega. W świecie Tokugawów, gdzie jedno słowo mogło kosztować głowę, Munenori praktykował politykę łagodności. Uczył shogunów, że prawdziwe zwycięstwo to takie, po którym nie trzeba opłakiwać poległych. A najdoskonalszy cios to ten, którego nie trzeba zadać.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Trening ciała, szlifowanie duszy

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW szkole Yagyū nie uczono zabijać — uczono widzieć. Miecz w dłoni był jedynie narzędziem, lecz polem prawdziwej walki było wnętrze człowieka. W kata — formalnych sekwencjach ruchu — nie chodziło o perfekcję techniczną, lecz o doskonalenie obecności, opanowania i czystości umysłu (co jednak uzyskiwało się poprzez… perfekcję techniczną).

 

Munenori pisał, że „miecz w ręku ucznia jest jak zwierciadło — odbija jego wewnętrzny chaos lub spokój”. Dlatego praktyka Shinkage-ryū była wymagająca nie tylko fizycznie, lecz również duchowo. Codzienny trening uczył nie tylko ułożenia stóp, lecz również ułożenia serca. Krok był jak decyzja, oddech jak wybór, a cięcie — jak moment prawdy.

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori

Nie było w tej praktyce miejsca na gniew. „Ruch bez gniewu, postawa bez dumy”. Gdy emocje biorą górę, miecz drży. Gdy ego chce błyszczeć, ręka się spóźnia. Dlatego też nauka miecza była zarazem nauką powściągliwości — sztuką prostoty, w której każde zbędne napięcie zdradzało niedojrzałość.

 

Munenori nie oddzielał ciała od ducha. Mówił, że „to, co nie zostało wytrenowane w geście, nie zostanie ujarzmione w duszy”. Dlatego praktyka z mieczem była jak modlitwa w ruchu — codzienne szlifowanie wewnętrznych szorstkości.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Zen miecza, miecz zen

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW centrum filozofii Munenoriego znajdowała się integracja zen i bujutsu (sztuki walki). To była prawdziwa oś wszystkich jego nauk.

 

Dla Munenoriego dojo nie kończyło się na drewnianej podłodze sali ćwiczeń. „Każda chwila jest miejscem walki” — pisał. Każde słowo to cięcie, każdy gest to postawa, każda decyzja — sztych. Dlatego zen nie był dodatkiem do kenjutsu, lecz jego fundamentem. Prawdziwe mistrzostwo nie polegało na umiejętności zadania śmiertelnego ciosu, ale na zdolności przyjęcia nieuniknionego z umysłem, który się nie lęka i nie przywiązuje.

 

Wielu widziało Munenoriego pogrążonego w milczeniu w ogrodzie, z mieczem w dłoni, nieruchomego jak skała, a jednocześnie płynącego wewnętrznie jak nurt strumienia. Nie ćwiczył już techniki. Medytował cięcie, którego nie trzeba wykonać. Doskonalił siebie nie po to, by być lepszym, ale po to, by nie musieć użyć tego, co doskonałe.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

 

Nauki Munenoriego zadziwiająco aktualne dziś

 

Gdy miecz zostaje odłożony, a echo stóp mistrza cichnie na matach dojo, pozostaje to, co najważniejsze — duch. I w przypadku Yagyū Munenoriego nie był to duch walki, lecz duch przenikliwości, powściągliwości i głębokiego wglądu.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Yagyū Jūbei i kontynuacja tradycji

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW opowieściach ludowych nosił opaskę na oku, choć historycy nie potwierdzają tej legendy. Był cieniem w mroku, uczniem ojca, który zniknął na dwanaście lat, by — jak głosi wieść — stać się tajnym emisariuszem shoguna Iemitsu. Yagyū Jūbei Mitsuyoshi, syn Munenoriego, był nie tylko wybitnym szermierzem, lecz także strażnikiem duchowego dziedzictwa szkoły Shinkage-ryū.

 

Po powrocie z tajemniczego wygnania Jūbei objął pozycję nauczyciela i mistrza, łącząc w sobie ostrość miecza i subtelność zen, którą zaszczepił w nim ojciec. Szkoła Yagyū Shinkage-ryū rozkwitła zarówno w Edo, jako oficjalna tradycja dworu, jak i w Owari (dzisiejsza Nagoya), gdzie działała linia potomków Munenoriego, kontynuowana przez jego siostrzeńca Toshiyoshiego. Dzięki temu styl przetrwał do dziś.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Wpływ na epokę i kulturę

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriW czasach pokoju miecz często staje się dekoracją — lecz Munenori sprawił, że stał się kompasem. Tokugawa Ieyasu, człowiek o przenikliwym rozumie i stalowej woli, wybrał właśnie Yagyū Shinkage-ryū jako oficjalną szkołę miecza swojej dynastii, ponieważ wyczuł w niej coś więcej niż technikę. Wybrał ją, bo była polityką w przebraniu — filozofią działania bez przemocy, panowania bez walki, decyzji bez oporu.

 

W epoce Edo, gdzie wojna została zastąpiona przez etykietę, szermierka nie służyła już do zdobywania ziem, lecz do kształtowania charakterów. Munenori uczył shogunów, że lepiej rozpoznać intencję przeciwnika niż jego technikę, lepiej zneutralizować konflikt zanim się narodzi, niż go zwyciężyć. W ten sposób jego „katsujinken” – miecz dający życie – stał się mieczem epoki pokoju.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Munenori i Bruce Lee – spotkanie duchów

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriTrzysta lat później, po drugiej stronie oceanu, w innej epoce, innej kulturze, młody mistrz sztuk walki o imieniu Bruce Lee pisał w swoim notatniku:


„I am moving and not moving at all. I am like the moon beneath the waves.”

To słowa Yagyū Munenoriego, które trafiły do „Tao of Jeet Kune Do” jako ciche echo zen. Lee, zafascynowany myślą Dalekiego Wschodu, studiował teksty Munenoriego i Takuana Sōhō. Zrozumiał, że walka to tylko powierzchnia, a prawdziwe mistrzostwo tkwi w umyśle. Jego słynne hasło „Be water, my friend” nie jest niczym innym jak mutō – ideą braku formy, elastyczności, nie-przywiązania.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu MunenoriTak oto duch Edo odnalazł swoje odbicie w XX wieku. Miecz, który nie walczy. Ruch, który nie zatrzymuje. Ciało, które nie dominuje, lecz rozumie. Od Jūbei do Bruce’a Lee, od Takuana do tao, od dojo w Yagyū-mura do studia filmowego w Kalifornii — filozofia Yagyū Munenoriego sięga daleko. Bo jak uczył mistrz:

 

Nie walcz – rozwiąż. Nie zwyciężaj – zrozum”.

To nie tylko styl miecza. To styl życia.

 

Esej o filozofii mistrza kenjutsu i nauczyciela shogunów Tokugawa - Yagyu Munenori - separator tekstu

Zobacz >>

"Silne kobiety Japonii" - zobacz książkę autora strony

  1. pl
  2. en
Książka o historii kobiet w dawnej Japonii - "Silne kobiety Japonii" autorstwa Michała Sobieraj - twórcy ukiyo-japan.pl
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime

  

    未開    ソビエライ

 

  Mike Soray

   (Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!