Wysepki rozsypane niczym perły na słonecznych wodach południowych pomiędzy Japonią, Tajwanem a Chinami - królestwo Ryūkyū - były przez wieki miejscem tajemniczym i fascynującym - swoistym pomostem między Japonią, Chinami i Azją Południową. Choć dziś znamy je jako prefekturę Okinawa, ta kraina kiedyś funkcjonowała jako potężne, niezależne królestwo, które słynęło z handlu, dyplomacji i niezwykle zróżnicowanej kultury. Wyobraź sobie królestwo, które przez 450 lat było centrum handlu morskiego, przyciągając statki z Chin, Korei, Japonii i krajów Azji Południowo-Wschodniej. Ryūkyū było samym centrum tego kosmopolitycznego tygla, stając się symbolem kulturowej wymiany, gdzie chińskie techniki lakierowania łączyły się z japońską estetyką, a buddyzm mieszał się z lokalnymi wierzeniami w boskie moce kobiet.
Ale Ryūkyū to nie tylko historia handlu i dyplomacji. To tutaj narodziła się jedna z najpotężniejszych sztuk walki – karate. W krainie, gdzie zakazano noszenia broni (broń nie sprzyja wolnemu handlowi), miejscowi mistrzowie sztuk walki stworzyli wyjątkowy system samoobrony, który dziś jest praktykowany na całym świecie. Ryūkyū to kolebka karate, miejsca, gdzie filozofia, duchowa dyscyplina i fizyczna siła splatały się w jedną harmonijną całość, tworząc coś więcej niż tylko styl walki – sposób na życie.
Okinawa jest też znana z tego, że jej mieszkańcy mają najdłuższą średnią długość życia na całym świecie. Czy to zasługa ich wyjątkowej kultury, diet opartych na owocach morza i zdrowym stylu życia, czy może głębsza filozofia ikigai? W tym artykule spróbujemy odkryć tajemnice Ryūkyū - królestwa, które odcisnęło swoje piętno na całej Azji Wschodniej, wplatając swoje dziedzictwo w sztuki walki, filozofię, a nawet popkulturę. Czy Ryūkyū to Japonia, czy coś zupełnie odrębnego? Sprawdźmy!
Status Królestwa Ryūkyū w stosunku do Japonii od wieków budził wiele pytań i niejasności. Geograficznie położone między Japonią a Chinami, Ryūkyū przez setki lat zachowywało wyjątkową pozycję – było małym, lecz wpływowym królestwem, które utrzymywało bliskie relacje dyplomatyczne z Chinami, Japonią oraz Koreą. Od XIV wieku Ryūkyū funkcjonowało jako trybutarne państwo cesarstwa chińskiego, co zapewniało im dostęp do chińskich towarów i technologii, a także status pośrednika w handlu międzynarodowym. Jednocześnie utrzymywało stosunki z Japonią, mimo że nie było formalnie z nią zintegrowane – co więcej, w 1609 roku zostało zaatakowane przez klan Shimazu z Satsumy, co skomplikowało relacje z Japonią.
Czy Ryūkyū było więc częścią Japonii? Nie. To dopiero stało się pod koniec XIX wieku. Królestwo formalnie istniało jako niezależne, choć znajdowało się pod silnym wpływem dwóch potężnych sąsiadów – Chin i Japonii. W XVIII wieku Ryūkyū, będące już pod kontrolą klanu Shimazu, pozostawało w skomplikowanej pozycji politycznej: pod względem handlowym i kulturowym było nadal blisko związane z Chinami, lecz podlegało wpływom japońskiej administracji feudalnej. W tym okresie, Ryūkyū zachowywało pozory autonomii, choć jego król był zmuszony do wysyłania regularnych misji trybutarnych zarówno do Chin, jak i do Japonii.
Sytuacja uległa dramatycznej zmianie w 1879 roku, kiedy to Japonia, po reformach Meiji, dokonała formalnej aneksji Królestwa Ryūkyū, tworząc prefekturę Okinawa. Od tego momentu Ryūkyū przestało istnieć jako oddzielne państwo, stając się integralną częścią nowoczesnej Japonii. Relacje z Chinami zostały zerwane, a miejscowa kultura, choć mocno związana z chińską tradycją, zaczęła się powoli japonizować, co miało ogromne konsekwencje dla tożsamości mieszkańców archipelagu.
Archipelag Ryūkyū rozciąga się niczym smukły łuk, łączący południowe krańce Japonii z północnym brzegiem Tajwanu. Ta wyspiarska kraina, licząca około 150 wysp, rozciąga się na przestrzeni ponad 1000 kilometrów, tworząc barierę oddzielającą Morze Wschodniochińskie od Oceanu Spokojnego. Każda z wysp, od surowych, skalistych północnych rejonów po tropikalne, piaszczyste południe, ma swój własny unikalny charakter. Urokliwe krajobrazy Ryūkyū to mieszanka bujnych lasów, malowniczych plaż i skalistych klifów, które kontrastują z turkusowymi wodami morskimi.
Pod względem klimatycznym, wyspy Ryūkyū dzielą się na dwa główne regiony – północny i południowy. Północne wyspy, bliższe japońskiej wyspie Kyūshū, charakteryzują się bardziej umiarkowanym klimatem z wyraźnymi porami roku, choć wciąż z tropikalnym odcieniem. Południowe wyspy, w tym Okinawa, cieszą się gorącym, wilgotnym klimatem przez większość roku, co nadaje im prawdziwie tropikalny urok. Ta różnorodność sprawia, że flora i fauna wysp są niezwykle zróżnicowane – od subtropikalnych lasów deszczowych po rafy koralowe, które pełne są egzotycznych stworzeń. Ryūkyū, choć z pozoru idylliczne, musiało stawić czoła surowym żywiołom, takim jak tajfuny, które regularnie uderzają w wyspy, nadając brzegom dziki i surowy wygląd.
Nazwa „Ryūkyū” wywodzi się z chińskiego określenia „Liuqiu” (czytaj „liu-ćiu”), które po raz pierwszy pojawiło się w starożytnych chińskich kronikach opisujących wyspy położone na południowy wschód od Chin. Chińskie znaczenie tej nazwy - 琉球 to "pływające kule" lub "kuliste perły", co sugerowało wyspy bogate w zasoby i skarby. Liuqiu, chociaż początkowo było nazwą narzuconą przez chińskich dyplomatów, z czasem stało się oficjalnym określeniem całego archipelagu, szczególnie w okresie jego świetności jako królestwa opartego na intensywnym handlu.
Równocześnie w Japonii wyspy te były przez wieki nazywane Okinawa (沖縄), co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "sznury na otwartym morzu" – nawiązanie do rozciągającego się archipelagu wysp na granicy zewnętrznej Japonii. Nazwa ta stała się dominująca w okresie po aneksji Ryūkyū przez Japonię w XIX wieku, kiedy to politycznie i administracyjnie wcielono archipelag do nowo powstałej prefektury Okinawa.
Warto również wspomnieć o lokalnej nazwie "Uchinaa", której używają rdzenni mieszkańcy wysp do określenia swojej ojczyzny. Uchinaa to nie tylko geograficzne odniesienie, ale też symbol tożsamości kulturowej, głęboko zakorzenionej w lokalnych tradycjach i języku. Na przestrzeni wieków nazewnictwo Ryūkyū zmieniało się nie tylko w odpowiedzi na polityczne wydarzenia, takie jak inwazja Satsumy czy aneksja przez Japonię, ale także w wyniku wpływów międzynarodowych, handlu i dyplomacji, które uczyniły z wysp wyjątkowy pomost między różnymi kulturami.
Wędrując przez historię Ryūkyū, natrafiamy na rozdziały pełne zaskakujących zwrotów akcji, śmiałych czynów i potężnych władców. Od najstarszych śladów ludzkiej obecności po dzień dzisiejszy, ten odizolowany archipelag na skrzyżowaniu szlaków handlowych Azji kryje w sobie fascynującą historię.
Podróż zaczyna się w mrokach prehistorii, kiedy to ponad 20,000 lat temu na wyspach Ryūkyū pojawili się pierwsi osadnicy. Archeologiczne wykopaliska w jaskiniach takich jak Sakitari czy Pinza-abu odkrywają szczątki pradawnych łowców-zbieraczy, którzy tu żyli. Tajemnicze narzędzia kamienne, kości i pozostałości ognisk sugerują, że wyspy były zamieszkałe długo przed powstaniem wielkich cywilizacji Azji kontynentalnej. To czas, gdy ziemia Ryūkyū była równie dzika, co piękna, pełna tajemnic i niebezpieczeństw.
Kilka tysięcy lat później, wokół potężnych murów zamków zwanych gusuku, rodzi się nowa era. Na scenie pojawiają się aji – władcy regionów, rywalizujący o władzę na wyspach. Każdy z nich buduje swoje potężne zamki na szczytach wzgórz, skąd mogą obserwować nadciągające statki handlowe i wrogów. Ryūkyū staje się polem bitew i intryg politycznych, a tajemnicze gusuku, otoczone wielkimi kamiennymi murami, stają się symbolem potęgi władców. Aji toczą krwawe bitwy, knują zdrady i zawierają sojusze, by zjednoczyć wyspy pod jednym sztandarem.
W XIV wieku, na gruzach wojen, narodził się złoty wiek handlu morskiego, który uczynił Ryūkyū centrum południowo-wschodnioazjatyckiego świata. Floty eleganckich statków, niosących towary z Chin, Japonii, Korei i całej Azji Południowo-Wschodniej, wypełniały porty w Naha. Ryūkyū stało się punktem przesiadkowym, mostem między światami, a królestwo czerpało z tego bogactwo i prestiż. Bliskie relacje z Chinami przyniosły zdobycze kultury i technologii. Król siedzący na tronie w Shuri prowadził dyplomatyczne misje, które utrzymywały jego królestwo dość niezależnym balansując między wielkimi mocarstwami.
Jednak ta złota era handlu skończyła się nagle w roku 1609, kiedy potężna armia klanu Satsuma z Japonii dokonała brutalnej inwazji na Ryūkyū. Wojska Satsumy z miażdżącą przewagą zmusiły królestwo do poddania się, a wyspy znalazły się pod kontrolą Japonii, choć formalnie zachowały pewną niezależność. Ryūkyū musiało teraz balansować nie tylko między Chinami a Japonią, ale również kontrolować wewnętrzne napięcia, które narastały pod japońskim zwierzchnictwem.
W XIX wieku nastąpił jednak kluczowy moment w dziejach Ryūkyū. W 1879 roku, podczas wielkich reform Meiji, Japonia oficjalnie zaanektowała królestwo, zmieniając jego nazwę na Okinawa i włączając je do swojego modernizującego się państwa. Ostatni król Ryūkyū został zmuszony do opuszczenia zamku Shuri, a era królestwa ostatecznie dobiegła końca.
Lecz historia Okinawy pełna była kolejnych dramatycznych wydarzeń. Podczas II wojny światowej Okinawa stała się miejscem jednej z najkrwawszych bitew w historii konfliktu na Pacyfiku. Bitwa o Okinawę przyniosła zniszczenie wysp i śmierć tysięcy cywilów. Zamek Shuri, symbol dawnej chwały, został doszczętnie zniszczony.
Po wojnie, pod amerykańską okupacją, Okinawa powoli podnosiła się z ruin. Dopiero w 1972 roku, po dekadach zarządzania przez USA, Okinawa wróciła do Japonii. Dziś wyspy te łączą w sobie dziedzictwo dawnego królestwa Ryūkyū z nowoczesną japońską rzeczywistością, zachowując jednocześnie swoją wyjątkową kulturę i tradycje.
Rola kobiet w społeczeństwie Ryūkyū była wyjątkowa zarówno w sferze duchowej, jak i społecznej, co odróżniało te wyspy od reszty Japonii i Chin. Kobiety na Ryūkyū nie tylko pełniły tradycyjne funkcje związane z rodziną i domem, ale także odgrywały centralną rolę w religii i duchowości, jako kapłanki oraz strażniczki boskiego porządku. Jednym z najważniejszych elementów tej tradycji było wierzenie w Onarigami, które stanowiło fundament duchowej roli kobiet na wyspach.
Onarigami (おなり神) to koncepcja zakładająca, że kobiety posiadają szczególną, boską moc chronienia swoich rodzin, a zwłaszcza mężczyzn. Słowo to można przetłumaczyć jako „boginie siostry” i odzwierciedlało wiarę, że kobiety miały wyjątkowy duchowy związek z bóstwami, który pozwalał im chronić i błogosławić swoich braci, mężów i synów. W społeczeństwie Ryūkyū kobiety były postrzegane jako naturalne pośredniczki między światem duchów a światem ludzi. Ich modlitwy i rytuały miały na celu nie tylko ochronę rodziny, ale także zapewnienie pomyślności w handlu i wyprawach morskich.
Kobiety pełniące funkcje duchowe mogły być zarówno kapłankami lokalnych społeczności, jak i zajmować ważniejsze pozycje, takie jak noro (祝女). Noro to kapłanki, które sprawowały opiekę nad świętymi miejscami zwanymi utaki (御嶽), które były zazwyczaj naturalnymi formacjami skalnymi, gajami lub innymi elementami krajobrazu. Utaki były miejscami, gdzie modlono się do duchów i bogów o ochronę i błogosławieństwo. Najważniejsza z kapłanek, Kikoe-ōgimi (聞得大君), była najwyższą duchową przywódczynią Ryūkyū i sprawowała nadzór nad wszystkimi rytuałami religijnymi związanymi z rodziną królewską. Tradycyjnie każda społeczność miała swoją noro, która odpowiadała za duchową opiekę nad danym obszarem.
Kobiety, zwłaszcza noro, były strażniczkami lokalnych świątyń i miejsc świętych, które w Ryūkyū miały formę prostych, naturalnych sanktuariów – często w lasach, na szczytach wzgórz lub przy formacjach skalnych. Te miejsca nazywane utaki były uważane za miejsca, gdzie bóstwa mieszkały na ziemi, i to właśnie kobiety miały przywilej komunikowania się z nimi. Jednym z najsłynniejszych utaki jest Sefa Utaki (斎場御嶽), które było głównym miejscem kultu na wyspach Ryūkyū, związanym z legendą o stworzeniu Okinawy przez boskich przodków.
Rytuały odprawiane przez kobiety były głęboko związane z cyklem życia, naturą oraz morzem. Kobiety modliły się o bezpieczne powroty mężczyzn z morskich wypraw, co było bardzo ważne w społeczności, której byt zależał od handlu morskiego. Związane z tym są tradycyjne pieśni i modlitwy, w których kobiety wzywały bóstwa morza, prosząc o łagodną pogodę i pomyślne wiatry.
Na królewskim dworze w Shuri kobiety również odgrywały istotną rolę. Najwyższą kapłanką królestwa była Kikoe-ōgimi, która była duchową przewodniczką króla i jego rodziny. Była odpowiedzialna za wszystkie ważne ceremonie państwowe i religijne, w tym rytuały związane z ochroną państwa oraz sprawowanie opieki nad świętymi miejscami królestwa. W tradycji Ryūkyū król często korzystał z duchowych porad Kikoe-ōgimi.
Na dworze kobiety miały również wpływ na kulturę i sztukę. Ich rola nie ograniczała się tylko do duchowości, ale także do organizacji ceremonii dworskich, w tym występów muzycznych, tanecznych i teatralnych, które były ważną częścią ryukyuńskiej dyplomacji.
Tradycje Ryūkyū były przekazywane z pokolenia na pokolenie przede wszystkim dzięki kobietom, które uczyły młodsze pokolenia modlitw, pieśni, rytuałów i wiedzy o duchowych praktykach. Kobiety były strażniczkami kultury i duchowości Ryūkyū, a ich rola jako kapłanek i opiekunek świętych miejsc była fundamentem tożsamości społeczności wysp.
Kultura Ryūkyū, rozkwitająca przez wieki w sferze wpływów chińskich, japońskich, jak i lokalnych, stanowiła unikatową mieszankę duchowości, sztuki i rzemiosła, która zachwycała i zaskakiwała gości z całego świata.
Duchowość ludowa Ryūkyū była głęboko zakorzeniona w wierzeniach animistycznych, w których to kobiety odgrywały centralną rolę jako kapłanki i strażniczki boskiego porządku. Miejsca święte, zwane utaki, to nie imponujące świątynie, ale skromne, często naturalne przestrzenie, jak gaje czy formacje skalne, gdzie mieszkańcy oddawali cześć bóstwom natury. Szczególne miejsce w tych wierzeniach zajmował Onarigami – przekonanie o duchowej sile kobiet, które były uważane za przewodniczki i opiekunki swoich braci, ojców i mężów. Duchowe moce, jakie im przypisywano, miały chronić mężczyzn podczas ich morskich podróży i walk.
Na dworze królewskim w Shurijo rozkwitała kultura o bogatych tradycjach artystycznych. Szczególnym osiągnięciem była sztuka teatralna kumiodori, stworzona przez Tamagusuku Chōkuna w XVIII wieku, która łączyła muzykę, taniec i dramat w opowieściach o heroicznych czynach i miłosnych intrygach. Spektakle te były wyrazem nie tylko artystycznych aspiracji dworu, ale także politycznej mądrości, służąc jako narzędzie dyplomacji podczas wizyt chińskich wysłanników. Muzyka i taniec miały także kluczowe znaczenie w życiu codziennym, z sanshinem, trzystrunową lutnią, w roli głównej. Sanshin, wywodzący się z Chin, ewoluował na Ryūkyū, stając się symbolem miejscowej kultury muzycznej.
Dwór królewski słynął również z wykwintnej kuchni, której specjalnością było ukwanshin, czyli bogate, wielodaniowe uczty przygotowywane dla dyplomatów i wysokich gości. Ryūkyū słynęło z połączenia wpływów chińskich, japońskich i lokalnych – od dań z owoców morza po charakterystyczne dla regionu potrawy, jak goya chanpuru.
Wśród licznych osiągnięć kulturowych Ryūkyū na szczególną uwagę zasługują wyroby artystyczne. Lakierowane przedmioty, zwane urushi, były dumą dworu, tworzone z misterną precyzją i ozdobione perłowymi inkrustacjami. Wyroby te, jak wspaniałe tace czy naczynia, były prezentami dyplomatycznymi, które podkreślały rangę królestwa w handlu międzynarodowym. Równie imponujące było rzemiosło tekstylne, a szczególnie technika bingata, czyli barwienie jedwabnych tkanin za pomocą szablonów. Bogate wzory i żywe kolory tkanin były symbolem luksusu na dworze królewskim.
Ryūkyū było także domem dla awamori, miejscowego trunku, który dzięki wpływom z Azji Południowo-Wschodniej rozwijał się jako jedno z najbardziej cenionych alkoholi w regionie. Destylacja trunku, sprowadzona z Syjamu (dzisiejsza Tajlandia), była udoskonalana na wyspach, co uczyniło awamori nieodłącznym elementem ryukyuńskich ceremonii i uczty.
Chińskie wpływy na Ryūkyū były również widoczne w architekturze. W miastach i wsiach kierowano się zasadami fengshui, aby zapewnić pozytywny przepływ energii. Shurijo, zamek królewski, był zbudowany zgodnie z tymi zasadami – na wzgórzu, otoczony bujnymi lasami, by zatrzymać energię qi. Wsie były planowane z myślą o ochronie przed tajfunami, a rzędy drzew fukugi nie tylko zapewniały cień, ale także chroniły domostwa przed silnymi wiatrami.
W Ryūkyū, duchowość i religia były synkretycznym połączeniem różnych tradycji. Wpływy buddyzmu, taoizmu i shinto łączyły się z lokalnymi wierzeniami, tworząc unikalną mieszankę religijną. Kannon, buddyjska bogini miłosierdzia, była czczona obok lokalnych bogiń, a wizerunki bóstw z Chin i Japonii były wplecione w miejscowe legendy i rytuały. Takie podejście do religii i duchowości tworzyło niezwykle różnorodne, ale jednocześnie spójne środowisko kulturowe, w którym tradycje przodków przenikały się z nowymi wpływami z kontynentu.
Karate to jedno z najważniejszych dziedzictw królestwa Ryūkyū, gdzie wczesne wpływy chińskie w postaci Kung Fu, miały znaczący wpływ na rozwój tej sztuki walki. Początkowo, techniki walki przybyły na wyspy Ryūkyū wraz z chińskimi kupcami, a w połączeniu z lokalnymi tradycjami stworzyły unikalny system walki bez broni, który stopniowo ewoluował pod wpływem jujutsu (japońskiej walki samurajów) w to, co dzisiaj znamy jako karate.
Jednym z kluczowych momentów dla powstania karate było wprowadzenie przez władców Ryūkyū zakazu noszenia broni. Był to efekt presji zarówno ze strony Japonii, jak i Chin, aby ograniczyć siłę militarnego potencjału wysp (chcieli oni, by nic nie zakłócało dochodowego handlu). W odpowiedzi na te restrykcje, miejscowa ludność opracowała system walki, który umożliwiał obronę bez użycia tradycyjnych broni, co przyczyniło się do rozwoju karate jako sztuki walki z użyciem ciała jako jedynego oręża. Karate stało się narzędziem samoobrony, a jednocześnie duchową dyscypliną, w której równie istotne było rozwijanie siły fizycznej, jak i mentalnej.
Z czasem karate ewoluowało z lokalnej sztuki walki w globalny fenomen. Po aneksji Ryūkyū przez Japonię i integracji wysp z resztą kraju, karate stało się popularne w całej Japonii, a w XX wieku rozprzestrzeniło się na cały świat. Do tego procesu przyczyniły się pokazy mistrzów karate, takie jak legendarny Gichin Funakoshi, który wprowadził karate do innych prefektur Japonii. Współcześnie karate jest jedną z najpowszechniej praktykowanych sztuk walki, a różne style, takie jak Shōrin-ryū i Gōjū-ryū, odgrywają kluczową rolę w jego zróżnicowanym rozwoju.
Karate, z jego głębokimi korzeniami w Ryūkyū, jest tematem niezwykle szerokim i bogatym, o którym całe książki można by pisać. Jako że jest mi ten temat szczególnie bliski, z pewnością pojawią się w przyszłości artykuły, który szczegółowo omówią historię, założenia, techniki i filozofię karate
Okinawa jest dziś żywym świadectwem swojego bogatego dziedzictwa, które wciąż kształtuje jej współczesną tożsamość. Choć Ryūkyū zostało anektowane przez Japonię w XIX wieku, wiele aspektów dawnej kultury i tradycji przetrwało, a ich wpływ jest wyraźnie widoczny w życiu codziennym mieszkańców wysp. Nie tylko w tradycyjnych rytuałach i świętach, ale także w miejscowych zwyczajach, architekturze oraz kulinariach, widoczne są ślady tego wyjątkowego królestwa. Duchowość Onarigami oraz święte miejsca utaki wciąż są pielęgnowane, a sztuki walki, takie jak karate, cieszą się globalnym uznaniem, stając się symbolem nie tylko Okinawy, ale całej Japonii.
W popkulturze światowej, Okinawa zdobyła szczególne miejsce dzięki swojej unikalnej historii i tradycjom. Filmy, takie jak "Karate Kid," rozsławiły Okinawę jako kolebkę karate, a seriale anime często sięgają do legend i krajobrazów tego regionu. Przykładem jest anime "Barakamon," które rozgrywa się na jednej z wysp archipelagu i pokazuje spokojne życie na tle malowniczej scenerii Okinawy. Również w popularnym anime "Nagi no Asukara" widać wpływ krajobrazów inspirowanych Okinawą, zwłaszcza w przedstawieniu relacji między mieszkańcami lądu i morza.
W grach wideo Okinawa pojawia się w takich tytułach jak "Yakuza 3," gdzie bohater spędza część historii na Okinawie, zmagając się z problemami lokalnych mieszkańców oraz prowadząc sierociniec na wyspie. Kolejnym przykładem jest "Pokémon Sun and Moon," w którym region Alola został zainspirowany tropikalnymi krajobrazami Okinawy, oddając jej egzotyczną florę, faunę oraz kulturę. Dzięki takim przykładom, Okinawa stale pozostaje obecna w wyobraźni fanów popkultury na całym świecie.
Jako jedno z najbardziej popularnych miejsc turystycznych w Japonii, Okinawa przyciąga miliony turystów z całego świata. Znane jest z przepięknych plaż, krystalicznie czystych wód i bogatej bioróżnorodności. Niemniej jednak, równie atrakcyjne są festiwale, takie jak Eisa Matsuri, które celebrują lokalną kulturę poprzez tradycyjne tańce i muzykę. Wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO ruiny zamków gusuku, takie jak Shuri, stanowią magnes dla miłośników historii i kultury, którzy chcą poznać dawne obyczaje Ryūkyū i zgłębić tajemnice ich potęgi morskiej.
Sprawdź podobne artykuły:
Republika Ezo – jedyna w swoim rodzaju demokracja samurajska
Japońska sztuka walki samurajów ze średniowiecznych pól bitew: Jujutsu szkoły Takenouchi-ryū
Prowincja Iga: autonomiczna komuna i niezależna republika ninja w erze samurajów
Wakou – piracka wolność, niezależność i terror na morzach Japonii, Korei i Chin
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!