Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.
2024/09/30

Prowincja Iga: autonomiczna komuna i niezależna republika ninja w erze samurajów

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

Republika, która nie powinna być możliwa

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Wyobraź sobie dziką, leśną krainę otoczoną górami, gdzie ścieżki były tak wąskie, że tylko jeden jeździec mógł się na nich zmieścić na raz. Prowincja Iga, w czasach chaosu epoki Sengoku, wyróżniała się nie tylko dzięki swojemu naturalnemu położeniu, ale także przez coś jeszcze bardziej niecodziennego – nie była rządzona przez żadnego daimyō, żadnego potężnego samuraja. Podczas gdy cała Japonia tonęła w feudalnych konfliktach i walce o władzę, Iga stała się niezamierzonym eksperymentem autonomii. Komuną shinobi, czy republiką ludu.

 

W czasie, gdy inne prowincje podporządkowane były lokalnym władcom a prosty lud był nic nieznaczącym pyłkiem w oczach samurajów, tu powstała swoista republika – Iga Sōkoku Ikki (伊賀惣国一揆 – dosł. „wspólny bunt prowincji Iga”), kolektyw jizamurai (coś między rolnikiem, a samurajem) oraz lokalnych rolników i rzemieślników, którzy stworzyli społeczność samowystarczalną, niezależną od zewnętrznych rządów. Iga była jedynym miejscem w całej Japonii, gdzie obowiązywała równość wśród mieszkańców, a decyzje podejmowano na zasadach współpracy i wzajemnej pomocy.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.

Ale to nie koniec. Iga była również kolebką jednej z najbardziej tajemniczych i wpływowych sił czasów, które miały nadejść – shinobi. Ninja z Iga, zamiast wpasować się do hierarchicznego porządku Japonii, byli jego największym zaburzeniem. Cała prowincja zresztą była solą w oku dla daimyō, którzy próbowali podbić ją wiele razy, bezskutecznie. Zdradliwy teren oraz mistrzowskie opanowanie taktyk jego ludu, które dziś nazwalibyśmy guerilla wykańczały każdą armię. Gdy syn wielkiego Oda Nobunagi, którego nie trzeba przedstawiać chyba nikomu, wyruszył, by złamać opór Iga, poniósł druzgocącą klęskę. A nie stoczył nawet jednej regularnej bitwy. Prowincja opierała się najpotężniejszym mimo że była tak mała i nie miała scentralizowanego rządu ani władcy, jak pozostałe rejony Japonii ery Sengoku.  

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.

 

Z technik ukrywania się w lasach: zacierania śladów i podkładania pułapek, wykorzystania granatów dymnych, opanowania mistrzowskiej eliminacji wrogów w całkowitej ciszy, a także doskonałej umiejętności kamuflażu powstała - właśnie tu w Iga - legendarna szkoła shinobi, która później wyewoluowała w ninjutsu, a jeszcze później w czarne, zamaskowane postacie ninja, które znamy z popkultury.

 

Jak mała, górzysta prowincja Iga oparła się ambicjom wielkich daimyō? Jak zachowała niezależność? Jak się organizowała i jak wyglądało tam życie ludzi? I wreszcie – jak dała początek shinobi? Sprawdźmy w dzisiejszym artykule!

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Czym była Iga przed niezależnością?

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.W sercu Japonii, ukryta niczym zagubiony skarb, leżała prowincja Iga – mała, surowa kraina otoczona potężnymi, niemal nieprzeniknionymi górami. To właśnie te góry były jej najlepszym sojusznikiem, stanowiąc naturalną barierę, która przez wieki chroniła ją przed najazdami wrogów. Ścieżki prowadzące do Iga były wąskie i niebezpieczne, tak strome, że zaledwie jeden koń mógł się przez nie przebić. Dla obcych była to kraina odcięta od świata, trudna do zdobycia i pełna tajemnic. Dla mieszkańców – była domem, a jej naturalne obwarowania dawały poczucie bezpieczeństwa, którego tak często brakowało w Japonii zatopionej we krwi permanentnego stanu wojennego.

 

W czasach, gdy władza w Japonii przechodziła z rąk do rąk, a wciąż zmieniający się daimyo walczyli o dominację, Iga była świadkiem niekończącej się serii walk i konfliktów. To był czas chaosu, gdy panowie feudalni walczyli o każdy spłachetek ziemi, a ubodzy mieszkańcy, których życie nie miało szczególnego  znaczenia w oczach samurajów umierali albo od katany, albo od głodu wśród spalonych pól i wiosek.

 

W tych trudnych warunkach zrodziła się unikalna struktura społeczna – jizamurai (地侍 – „samuraj ziemski”), lokalni właściciele ziemscy, którzy z czasem stali się nie tylko bogatymi chłopami, ale i wojownikami. Początkowo byli tylko rolnikami, którym przyznano tytuły samurajów ponieważ w ich regionie nie było innych właścicieli wyżej urodzonych. Nadano zatem tym chłopom tytuł poniższego samuraja (jizamurai), by sami chronili swoje ziemie przed bandytami i najazdami. Z czasem ich pozycja urosła. Byli zorganizowani, dobrze uzbrojeni i głęboko związani z ziemią, na której żyli, a co najważniejsze, mogli liczyć na lojalność innych rolników i rzemieślników swojego regionu, ponieważ z nich się właśnie wywodzili - jizamurai stopniowo i dość bezgłośnie przejmowali kontrolę nad prowincją.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Prowincja Iga była bowiem miejscem, gdzie każdy ród musiał walczyć o swoje przetrwanie. Czasy anarchii, które nastały w okresach Kamakura i Muromachi, sprawiły, że centralna władza była słaba, a lokalni daimyo z trudem utrzymywali swoje pozycje. Iga, pozbawiona wpływowego lorda, stała się sceną dla rywalizacji między różnymi rodami. Wioski były atakowane przez bandytów, a lokalni władcy, niezdolni do zapewnienia ochrony, byli zmuszeni do polegania na samowystarczalności swoich społeczności. Innymi słowy – samurajowie, którzy mieli przywileje panów nad ludem dlatego, że ten lud chronili – nie potrafili się wywiązać z tego obowiązku. W rezultacie lud musiał się bronić sam. Samurajscy panowie i ich klany stały się im niepotrzebne. Jizamurai, rolnicy, rzemieślnicy, mnisi – postanowili sami o siebie zadbać.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Epoki Kamakura i Muromachi były kluczowe dla formowania się społeczności wojowników w Iga. Władza centralna, rozproszona i słaba, nie była w stanie kontrolować tych górskich terenów, co pozwalało miejscowym na rozwijanie autonomicznych struktur. Ludność Iga, rosnąc w siłę, nie tylko broniła swojego terenu, ale także uczyła się sztuki walki – nie na polach bitew, ale w gęstwinach lasów, w cieniu skał, z dala od oczu wroga. To były czasy, gdy Iga, odizolowana i pozostawiona sama sobie, zaczynała zyskiwać miano niezdobytej twierdzy, gdzie każdy mieszkaniec mógł zagrozić ścięciem wyszkolonego samurajskiego najeźdźcę nawet nie wychodząc z ukrycia leśnej gęstwiny.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Organizacja „republiki” Iga

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.W czasach chaosu Sengoku (XV i XVI wiek, prawie 200 lat permanentnej wojny między różnymi daimyo w Japonii) Iga była niezależnym i niezdobytym bastionem. Iga Sōkoku Ikki (伊賀惣国一揆) – "Zjednoczony Sojusz Prowincji Iga" – była nie tylko symbolem jedności, ale także mistrzowskim przykładem quasi-republikańskiej organizacji wojskowej i społecznej. Wbrew powszechnemu trendowi podporządkowywania się silnym daimyo, Iga stała się eksperymentem autonomii, gdzie lokalni jizamurai - rolnicy o statusie samurajskim, oraz mnisi, rzemieślnicy i po prostu mieszkańcy wiosek współpracowali, tworząc samowystarczalną wspólnotę, niezależną od zewnętrznych rządów.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Główna władza w Iga Sōkoku Ikki spoczywała w rękach Rady Starszych (高齢者会議, Kōrei-sha Kaigi, dosł. „zgromadzenie seniorów”), składającej się z najważniejszych jizamurai z różnych rodów, takich jak Hattori, Momochi i Fujibayashi. Rada ta była odpowiedzialna za podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących obrony prowincji, zarządzania zasobami oraz utrzymania porządku wewnętrznego. Decyzje rady były podejmowane poprzez głosowanie, z poszanowaniem głosu każdego członka, co zapewniało równowagę sił i minimalizowało ryzyko przejęcia władzy przez jednego autokratę. Taka struktura umożliwiała elastyczne reagowanie na zagrożenia zewnętrzne oraz efektywne zarządzanie wewnętrznymi sprawami prowincji.

 

Centralnym elementem regulującym życie w Iga był zbiór zasad ustalonych przez wspólnotę, który powstał około roku 1560. Nazywano go po prostu „Okite”, czyli regulaminem. Zasady te, często przekazywane w formie ustnych tradycji i nieformalnych kodeksów, regulowały współpracę między wioskami, system samoobrony oraz przepisy dotyczące lojalności i kar za zdradę. Na przykład, wspólna obrona prowincji była obowiązkiem każdego mieszkańca, a zdrada wspólnoty surowo karana, łącznie z konfiskatą majątku i egzekucją. Takie regulacje nie tylko wzmacniały jedność społeczną, ale także tworzyły atmosferę wzajemnego zaufania i odpowiedzialności, niezbędną dla przetrwania w trudnych czasach epoki Sengoku.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Jednym z najważniejszych elementów organizacji Iga była współpraca z sąsiednimi klanami, zwłaszcza z Kōka (甲賀). Relacje między Iga a Kōka były złożone i oparte na wspólnym interesie obrony przed zewnętrznymi zagrożeniami. Obie prowincje, oddzielone stromymi górami, działały jako sojusznicy, dzieląc się wiedzą, strategiami wojskowymi oraz wspierając się nawzajem w razie potrzeby. Wspólne spotkania na granicy prowincji były regularne, podczas których omawiano kwestie dotyczące zarządzania zasobami, planowania obrony oraz koordynacji działań wojskowych. Ta współpraca była kluczowa dla utrzymania niezależności obu prowincji i pozwoliła im skutecznie odpierać liczne próby podboju ze strony potężniejszych daimyo.

 

Organizacja prowincji Iga była mistrzowskim połączeniem tradycyjnych struktur feudalnych z innowacyjnymi zasadami samorządności oddolnej. Rada Starszych i ścisła współpraca z Kōka tworzyły system, który był nie tylko skuteczny w obronie przed wrogami, ale także sprzyjał rozwojowi kultury i społeczności. Ta wyjątkowa struktura pozwoliła regionowi Iga stać się najbardziej niezależnym regionem w Japonii. Jej dziedzictwo, o czym jeszcze napiszemy, wciąż inspiruje współczesnych entuzjastów historii i popkultury na całym świecie.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Życie mieszkańców Iga

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Życie w prowincji Iga, otoczonej górami i zamkniętej przed zewnętrznym światem, było w swej istocie podobne, choć nieco odmienne od pozostałej części Japonii. Wioski, rozrzucone po górskich zboczach, wyglądały jak małe wysepki w morzu gęstych lasów, gdzie codzienne obowiązki mieszkańców były równie surowe jak otaczający ich krajobraz.

 

Klimat i surowe warunki były nieodłączną częścią życia w Iga. Teren, na którym przyszło żyć mieszkańcom, nie sprzyjał rolnictwu. Pola ryżowe, choć istniały, były trudne w uprawie z powodu gliniastej gleby, uprawy cierpiały z powodu braku doprowadzonej wody. Zimą góry stawały się nieprzejezdne, a mroźny wiatr znosił śnieg ze szczytów zasypując wioski grubą warstwą puchu. W takich warunkach mieszkańcy musieli znaleźć sposoby na przetrwanie – i znaleźli.

 

Rolnictwo było podstawą życia, mimo trudności, jakie niesie ze sobą uprawa w takim terenie. Rodziny jizamurai, choć miały na ogół już status samurajski, często pracowały same bezpośrednio na polach, wspierane przez sąsiadów i ich rodziny. Zamiast opierać się jedynie na ryżu, uprawiali różne inne rośliny, takie jak proso czy warzywa, które były mniej wymagające. Nawet dzieci, zaledwie kilkuletnie, uczyły się podstawowych zadań związanych z pracą na roli. Pomagały przy zbiorach, nosiły wodę, a czasami stawiały pierwsze kroki w sztukach walki. Każdy dzień był zdominowany przez pracę, ale równie ważne było przygotowanie do obrony.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Szkolenie w sztukach walki było nieodłącznym elementem życia w Iga, od najmłodszych lat aż do dorosłości. Każdy młodzieniec, który ukończył 17 lat, automatycznie stawał się częścią lokalnej milicji (czy może lepiej: obrony wspólnotowej), gotowej do obrony prowincji przed najazdami. W Iga nie było miejsca na bierność. Chłopcy i dziewczęta trenowali w sztukach walki, ucząc się tego, co dziś nazwalibyśmy taktykami guerilla - znikania w lesie, ukrywania się w cieniu, zastawiania pułapek i walki wręcz. Każda wioska miała swojego mistrza, często doświadczonego jizamurai, który nadzorował szkolenie młodych wojowników. Techniki shinobi – od których później wywodzi się sztuka ninjutsu – były tu przekazywane z pokolenia na pokolenie. To tutaj, w cieniu drzew i na surowych polach, rodziły się opowieści, które później wyewoluują w legendy o nieuchwytnych ninja.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Wygląd typowej wioski w Iga odzwierciedlał jej specyficzny charakter. Wąskie ścieżki, kręte między polami ryżowymi i lasami, prowadziły do centralnych placów wiosek, gdzie mieszkańcy gromadzili się, by omawiać sprawy społeczne i planować obronę. Dym z palenisk unosił się nad chatami, a z dala, na wzgórzach, można było dostrzec małe bazy-fortece obronne, które stanowiły pierwszą linię obrony. Te fortece, choć nie imponowały wielkością, były strategicznie rozmieszczone, pozwalając szybko reagować na zagrożenia. Ich proste, drewniane konstrukcje sprawiały, że nie było łatwo je dostrzec w krajobrazie leśnym.

 

Wojskowy duch społeczności w Iga był niemal namacalny. Każdy mężczyzna od 17 do 50 roku życia miał obowiązek służby, ale to nie była tylko formalność – to była część tożsamości każdego mieszkańca. Od najmłodszych lat uczono dzieci, że ich życie, ziemia, a nawet wolność zależą od ich zdolności do obrony. To nie była prowincja, gdzie wojna była rzadkością. Iga żyła w stanie ciągłej gotowości, wiedząc, że w każdej chwili mogą nadejść armie daimyo, próbujące podbić ich niezależną republikę. Mieszkańcy byli nie tylko rolnikami i rzemieślnikami – byli wojownikami, a każdy dzień był treningiem przed walką, która z pewnością nadejdzie, raczej prędzej niż później.

 

Życie w Iga było trudne, ale pełne dumy i niezależności. Mieszkańcy tej prowincji nie poddawali się losowi, ale kształtowali go na własnych warunkach, gotowi walczyć o każdy skrawek ziemi. To właśnie w tych surowych warunkach zrodziła się społeczność, która stała się legendą – nie tylko jako kraina rolników, ale jako kolebka ninja, szpiegów, skrytobójców, mistrzów adaptacji i przetrwania.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Iga – kolebka shinobi

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Wiemy już, że narodziny kultury shinobi (więcej o nich tu: ninja) w prowincji Iga były wynikiem niezwykle specyficznych warunków geograficznych, społecznych i politycznych, które zmusiły jej mieszkańców do adaptacji i wypracowania unikalnych strategii przetrwania. Otoczona górami, Iga była miejscem trudno dostępnym, co dawało naturalną przewagę defensywną, ale jednocześnie wymagało od jej mieszkańców samowystarczalności i gotowości do obrony. Zewnętrzne zagrożenia — czy to ze strony sąsiadujących daimyo, czy najazdów — zmusiły lokalną społeczność do rozwinięcia zaawansowanych technik walki partyzanckiej i szpiegowskiej, które stały się fundamentem tego, co dziś znamy jako ninjutsu. Inaczej mówiąc – musieli nauczyć się walczyć z przeciwnikiem, który znacząco ich przewyższał w liczebności, uzbrojeniu oraz wyszkoleniu. Jak w takich warunkach walczyć? Otóż – adaptując się.

 

Shinobi z Iga nie byli tajemniczymi wojownikami z legend, skaczącymi po dachach w czarnych strojach. W rzeczywistości byli to mistrzowie strategii, taktyk guerilla i szpiegostwa, którzy doskonale wykorzystywali teren, wiedzę o przeciwniku oraz umiejętności kamuflażu. Ich szkolenie nie polegało jedynie na nauce walki, ale na dogłębnym rozumieniu taktyk i psychologii wroga. Hattori Hanzō i Momochi Sandayu, dwaj najsłynniejsi ninja z Iga byli mistrzami organizacji i strategii. Hanzō, który służył później Tokugawie Ieyasu, pochodził właśnie z Iga i znany był z doskonałych umiejętności planowania oraz dowodzenia oddziałami shinobi w najbardziej niebezpiecznych misjach. Z kolei Momochi Sandayu był w mistrzem, który szkolił kolejne pokolenia shinobi, wprowadzając ich w tajniki sztuki przetrwania i ukrywania się.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Ninja w rzeczywistości byli bardziej agentami specjalnymi niż wojownikami. Ich zadaniem było infiltracja, zdobywanie informacji, sabotowanie wrogich działań, a także ochrona swojego terytorium przed najazdami. Szkolenie shinobi rozpoczynało się w dzieciństwie, a młodzi ninja musieli przejść surowe próby, ucząc się taktyk przetrwania, walki wręcz, szpiegostwa oraz technik maskowania. W Iga istniała zasada znana jako Nuninseibai (抜忍成敗 – dosł. „wyrok dla ninja, który zdezerterował”), co oznaczało bezwzględną lojalność — zdrada była karana śmiercią. Zasady te były kluczowe w zapewnieniu jedności i spójności prowincji, która, choć mała, stawiała skuteczny opór potężnym armiom samurajskim.

 

W rzeczywistości ninja byli przede wszystkim obrońcami swojej prowincji. Służyli nie swojemu władcy (którego tu nie było – rządziła rada starszych), ale przede wszystkim społeczności, której bezpieczeństwo zależało od ich umiejętności. W odróżnieniu od samurajów, którzy walczyli zgodnie z kodeksem Bushido, ninja byli mistrzami walki bezpośredniej, gdzie kluczową rolę odgrywała elastyczność, adaptacja i unikanie konfrontacji na otwartym polu bitwy. Ich metody były subtelne, ciche, a ich najważniejszym zadaniem było pozostanie niezauważonym.

 

Filozofia ninja opierała się na zasadzie, że sztuka shinobi nie jest do użytku prywatnego. Momochi Sandayu, jeden z najważniejszych mistrzów shinobi, nauczał: „Sztuka shinobi nie jest do użytku prywatnego, lecz w sytuacjach, gdy nie ma innego wyboru, dla kraju, dla rady lub w celu ochrony życia”. Ninja nie byli, w teorii, najemnikami działającymi dla zysku, ale specjalistami, którzy wykorzystywali swoje umiejętności tylko w ostateczności, gdy wszystkie inne środki zawodziły. Byli ostatnią linią obrony w czasach chaosu, kiedy wojna, zdrada i najazdy zewnętrzne stanowiły codzienne zagrożenie.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Konflikty i wojny

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Epoka Sengoku, pełna chaosu i nieustannych wojen, wyniosła na szczyt potęgi jednego z największych wodzów w historii Japonii – Oda Nobunagę. Był to człowiek o niezłomnej ambicji, który podjął się monumentalnej misji zjednoczenia kraju. Wielki wizjoner i zjednoczyciel, psychopatyczny tyran i narcyz – różnie go opisują i dziś w historię tej niezwykłej osobowości wnikać nie będziemy. Dość powiedzieć tylko, że jego armie przewyższały liczebnością i wyposażeniem każdego przeciwnika, a sława jego siły niosła się po całej Japonii.

 

Jednak nawet sam Nobunaga natknął się na ludzi, których nie udało mu się z łatwością rozgromić i wyciąć, jak to zrobił z, na przykład, mnichami buddyjskimi i ludem przez nich szkolonym – ikko ikki (więcej o tym tutaj: ikko ikki).

 

Istniało miejsce, które nieznośnie i bezczelnie opierało się wielkim planom wielkich panów – właśnie mała górzysta prowincja Iga. Miejsce, gdzie nie obowiązywały zasady daimyo, a mieszkańcy bronili swojej wolności i niezależności zupełnie niezgodnie z hierarchią panującą wszędzie indziej w Japonii tego czasu.

 

 

Pierwsza wojna Tenshō Iga (1579)

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Pierwszy poważny konflikt z Iga zapoczątkował syn Nobunagi, Oda Nobukatsu, który, wbrew woli ojca, zdecydował się podbić prowincję. Wspomagany przez zdradę jednego z mieszkańców Iga, Shimoyamę Heibeia, który ujawnił słabości prowincji, Nobukatsu postanowił odnowić zamek Fukuchi. Miał to być przyczółek, z którego armia Ody miała podporządkować sobie niepokornych mieszkańców Iga. Jednak mieszkańcy tej górzystej krainy, mistrzowie taktyki guerilla, szybko dowiedzieli się o zamiarach Nobukatsu. Pod osłoną nocy, ninja z Iga – mistrzowie infiltracji i ataków z zaskoczenia – ruszyli do działania.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Zamek Fukuchi, którego odbudowę rozpoczęły siły Nobukatsu, nie został ukończony. Mieszkańcy Iga, wykorzystując swoje mistrzostwo w taktykach partyzanckich, skutecznie zakłócali działania wojsk Ody. Atakowali siły Nobukatsu w momentach, kiedy najmniej się tego spodziewano, korzystając z doskonałej znajomości terenu. Choć nie doszło do bezpośredniego oblężenia zamku ani do bezpośredniej bitwy, działania te wystarczyły, aby uniemożliwić zadanie Nobukatsu oraz znacznie uszczuplić siły jego armii, co w rezultacie zmusiło syna wielkiego Nobunagi do wycofania się. Młody Oda, zawstydzony porażką, powrócił do swojego ojca, pełen słusznych obaw o jego reakcję.

 

Oda Nobunaga nie tolerował porażek. Wybuch jego gniewu musiał być potężny. Syn to syn – został zbesztany, ale przeżył. Natomiast prowincja Iga – dla niej Nobunaga widział tylko jedną przyszłość. Totalną anihilację.


 

Druga wojna Tenshō Iga (1581)

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Dwa lata po pierwszej wojnie, Nobunaga nie mógł dłużej tolerować niezależności Iga. Tym razem osobiście poprowadził wielką inwazję, by na zawsze stłumić opór mieszkańców. Armia Nobunagi była potęgą – liczyła około 40 tysięcy wojowników, w tym najlepszych samurajów i najnowsze zdobycze technologiczne, jak broń palna (arkebuzy). Na przeciwko nich stanęło zaledwie 4 tysiące ninja i lokalnych wojowników z Iga. Jednak nie liczebność, a teren miał zaważyć na wyniku.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Shinobi z Iga nie będą przecież toczyć otwartej bitwy. Zaszyci w górach, lasach i ukrytych dolinach, rozpoczęli partyzancką wojnę, wykorzystując każdy kamień i drzewo jako swoje narzędzia. Atakowali nagle, wycofywali się jeszcze szybciej, a ich działania były tak szybkie i ciche, że zanim samurajowie Nobunagi zdążyli zareagować, po przeciwniku zostawały tylko trupy samurajów Nobunagi. Mistrzostwo ninja w ukrywaniu się, zastawianiu pułapek i atakach z zaskoczenia siało zamęt w szeregach potężnej armii.

 

Być może chcielibyśmy, by tam  historia się inaczej skończyła, ale niestety – historia jest nieubłagana. Nawet najbardziej wyrafinowana taktyka partyzancka nie mogła ostatecznie powstrzymać potężnych i dobrze zorganizowanych sił Nobunagi. Jego armia stopniowo zdobywała teren, niszcząc jedną warownię za drugą. Gdy ninja z Iga zostali zmuszeni do obrony swoich ostatnich twierdz, jak Hijiyama i Heirakuji, los prowincji został przesądzony. Świątynie i wioski płonęły, a ziemie Iga spływały krwią, gdy Nobunaga osobiście nadzorował zniszczenie republiki. Kashiwara była ostatnią twierdzą, która upadła, a wraz z nią zakończył się epicki opór mieszkańców. Oda Nobunaga ponownie zrobił to, co robił po mistrzowsku – wyciął wszystkich w pień.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Co dalej?

 

Ci, którym udało się przeżyć, uciekli z Iga, rozpoczynając nowy rozdział w swojej historii. Wśród ocalałych ninja wielu znalazło schronienie w innych prowincjach, służąc potężnym władcom, takim jak Tokugawa Ieyasu. Hattori Hanzō, słynny dowódca shinobi, przeszedł do historii jako ten, który w późniejszych latach pomógł Ieyasu uciec przed wrogami, prowadząc go przez góry Iga. Choć prowincja została zniszczona, dziedzictwo ninja przetrwało – ich taktyki i sztuka przetrwania stały się legendą, a ich umiejętności znalazły nowe zastosowanie w służbie Tokugawy.

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.

Oda Nobunaga triumfował, ale duch ninja z Iga żył dalej - w filozofii, sztuce walki i tajemnicach, które przekazywano przez kolejne setki lat.

 

Po upadku republiki Iga w 1581 roku, życie ninja z tej prowincji zmieniło się radykalnie. Chociaż ich terytorium zostało zniszczone przez armię Ody Nobunagi, a sama prowincja włączona do jego domeny, ninja z Iga nie zniknęli z historii. Wręcz przeciwnie, wielu z nich znalazło nowe miejsce w świecie, służąc różnym panom feudalnym, w szczególności rodowi Tokugawa, który, jak wiemy, zmienił bieg historii Japonii.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Po wojnie – rola ninja z Iga w służbie Tokugawy

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Jednym z najbardziej znanych epizodów w historii ninja po upadku Iga było ich wsparcie dla Tokugawy Ieyasu, przyszłego shoguna, który podczas chaosu po śmierci Nobunagi w 1582 roku musiał uciec z Sakai do swojej domeny w Mikawa. Ninja z Iga, pod dowództwem legendarnego Hattori Hanzō (więcej o nim tu: Hattori Hanzo), pomogli Tokugawie w przeprowadzeniu jego wojsk przez górzyste tereny Iga, zapewniając mu bezpieczeństwo i umożliwiając dotarcie do celu. Ten epizod, znany jako Igagoe (伊賀越 – dosł. "Przejście przez Iga"), zyskał sławę jako przykład lojalności i skuteczności ninja w służbie rodu Tokugawa. Dzięki tej pomocy Ieyasu przetrwał kryzys po śmierci Nobunagi i ostatecznie doprowadził do zjednoczenia Japonii.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Po udanej ucieczce Tokugawy, ninja z Iga zdobyli prestiż i zaufanie w jego oczach. Gdy Ieyasu został shogunem i ustanowił shogunat Tokugawa w Edo, wielu ninja z Iga zostało włączonych do jego straży osobistej. Ich rola uległa jednak zmianie – z bojowników i mistrzów partyzanckiej wojny stali się strażnikami, szpiegami oraz agentami do zadań specjalnych, dbając o bezpieczeństwo shogunatu i monitorując jego przeciwników.

 

Hattori Hanzō zyskał sławę jako dowódca straży zamku Edo, a ninja z Iga stali się częścią elitarnej formacji odpowiedzialnej za ochronę pałacu shoguna i jego rodziny. Ich umiejętności szpiegowskie były wykorzystywane do monitorowania aktywności rodów feudalnych, które mogłyby zagrozić władzy Tokugawy. Jednak ich rola militarna stopniowo malała, ponieważ w okresie Edo panował względny pokój, co zmniejszyło potrzebę tradycyjnych działań wojennych.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

Dziedzictwo i współczesna Iga

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Choć republika Iga została brutalnie zniszczona przez armię Oda Nobunagi w 1581 roku, dziedzictwo jej mieszkańców, w szczególności ninja, przetrwało do dziś. Współczesna Iga, będąca częścią prefektury Mie, pozostaje żywym pomnikiem tej unikalnej historii. Dziś, zamiast bitewnych pól i warowni, można tam znaleźć muzeum ninja, które przyciąga turystów z całego świata. Miejsce to oferuje fascynujące spojrzenie na prawdziwe umiejętności i techniki shinobi, oddzielając mity od faktów i podkreślając, jak ważną rolę odgrywali ninja nie tylko w historii Iga, ale i całej Japonii.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Każdego roku Iga organizuje festiwale ninja, podczas których zarówno mieszkańcy, jak i turyści mogą poznać kulturę shinobi. Ulicami miasta przechodzą parady, a pokazy akrobatyczne i walki prezentują umiejętności inspirowane dawnymi technikami. Jest to nie tylko rozrywka, ale również sposób na pielęgnowanie dziedzictwa, które przez wieki było ściśle związane z regionem. Te festiwale stają się symbolicznym połączeniem przeszłości z teraźniejszością, a mieszkańcy Iga dumnie kultywują swoją unikalną historię.

 

Iga Ikki - samodzielna komuna autonomicznie rządzona przez kolektyw chłopów, rzemieślników, shinobi - republika ninja w czasach Japonii sengoku.Serce współczesnej Iga to miasto Ueno, gdzie znajduje się rekonstrukcja zamku Ueno, dawnego symbolu siły i obrony regionu. Dziś Ueno jest popularnym miejscem turystycznym, przyciągającym ludzi, którzy pragną zrozumieć, jak wyjątkowa była ta społeczność. Zamek i muzeum ninja, które znajduje się w jego pobliżu, stanowią centralne punkty na mapie miłośników japońskiej historii.

 

W ostatnich latach Japonia przeżywa rewitalizację kultury ninja jako części swojego dziedzictwa narodowego, w czym niemałą rolę odegrała popkultura, na czele z „Naruto”. Współczesna Iga stała się symbolem tej odnowy, nie tylko jako miejsce turystyczne, ale także jako nośnik wartości, które przetrwały wieki. Wraz z rosnącym zainteresowaniem historią i tradycją Japonii, dziedzictwo ninja z Iga stało się trwałym pomnikiem ich nieustępliwości, innowacyjności i mistrzostwa w sztuce przetrwania.

 

Separator: esej o prowincji Iga w historii Japonii okresu Sengoku - opis kolebki ninja (shinobi)

 

  1. pl
  2. en

  

    未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

   (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!