
Jego obrazy to wojna. Wojna między dawnym a współczesnym, między czystą estetyką a agresją ulicznych subkultur, między tym, co święte, a tym, co bluźnierczo piękne. „Kamikaze” (2003) nie oddaje hołdu pilotom-samobójcom – zamiast tego zmienia ich myśliwiec w pojazd bosozoku, ozdobiony gangsterskimi motywami. „Baku” (2010) nie jest słodkim strażnikiem snów – to potężny yōkai, który równie dobrze może pożreć nadzieję, jak i lęk. „Fighting Spirit” (2008) nie ukazuje szlachetnych wojowników – lecz dziką walkę bez zasad, metaforę walki z samym sobą i ze światem.

Czy jego sztuka jest militaryzmem, czy dekonstrukcją mitu wojownika? Czy gloryfikuje przemoc, czy ją demaskuje? Jedno jest pewne – nie można jej zignorować. Tenmyouya Hisashi zmusza do myślenia, prowokuje i stawia niewygodne pytania o tożsamość Japonii. Czy jesteś gotowy wejść na to pole bitwy?
Tenmyouya Hisashi to jeden z bardziej intrygujących współczesnych japońskich artystów, który od lat redefiniuje granice między tradycyjnym malarstwem nihonga a estetyką współczesnej Japonii. Tworzy w wyjątkowym stylu neo-nihonga, łącząc dawną symbolikę z nowoczesnymi technikami i tematyką inspirowaną kulturą samurajską, street artem i japońskim gangsterskim blichtrem yakuzy. Obecnie mieszka i pracuje w Saitamie, a jego twórczość jest reprezentowana przez Mizuma Art Gallery w Tokyo.

Choć jego praca w projektowaniu graficznym zapewniała mu stabilność, Tenmyouya czuł, że ogranicza jego kreatywną wolność. Zaczął więc malować niezależnie, poszukując własnego stylu, który mógłby wnieść coś nowego do japońskiej sztuki współczesnej. W latach 90. coraz częściej prezentował swoje prace na konkursach i wystawach, zdobywając uznanie jako artysta, który śmiało dekonstruuje tradycyjne formy nihonga. Jego malarstwo zaczęło zwracać uwagę krytyków ze względu na kontrastowe połączenie klasycznych technik i agresywnych, buntowniczych motywów, które zbliżały go bardziej do estetyki ulicznej niż do akademickiego malarstwa.
Momentem przełomowym w jego karierze było sformułowanie koncepcji neo-nihonga w 2001 roku, w której sprzeciwił się dominującym trendom zarówno tradycyjnego Nihonga, jak i zachodniego malarstwa nowoczesnego. Jego podejście wywołało kontrowersje, ale także zainteresowanie, ponieważ proponował nową ścieżkę dla japońskiej sztuki – taką, która nie tylko odtwarza przeszłość, ale także twórczo ją przekształca.

Tenmyouya współpracuje obecnie z Mizuma Art Gallery, jedną z najważniejszych japońskich galerii sztuki współczesnej, która promuje artystów, którzy próbują zaproponować coś całkowicie nowego i odważnego. Poza malarstwem angażuje się także w projekty interdyscyplinarne, w tym współpracę z markami i firmami produkującymi farby, takie jak Turner Colour Works, z którą stworzył specjalną linię akrylowych farb w tradycyjnej japońskiej kolorystyce.


W przeciwieństwie do klasycznego nihonga, które wymaga stosowania naturalnych pigmentów, tuszu i papieru washi, Tenmyouya celowo wybiera nowoczesne media. Jego prace powstają przy użyciu akrylu, który pozwala na intensywniejsze barwy i bardziej agresywne pociągnięcia pędzla. Zamiast tradycyjnego jedwabiu lub papieru, często maluje na drewnie, co nawiązuje do historycznych technik tworzenia malowideł na parawanach (byōbu) lub drzwiach przesuwanych (fusuma).
Styl jego linii przypomina precyzję japońskich drzeworytów ukiyo-e, ale jest bardziej dynamiczny, często łączy ostre kontury, złote tła i silnie skontrastowane cienie, co nadaje obrazom dramatycznego, czy wojowniczego charakteru. W niektórych pracach artysta używa także elementów graffiti i techniki scratchingu, nadając im surowości i estetyki ulicznej.

- ukiyo-e – dynamiczne kompozycje i wyraziste kontury postaci,
- szkoła Rinpa – bogactwo złotych teł, ornamentalność i dekoracyjność,
- malarstwo epoki Momoyama – monumentalność i ekspresja,
- militarna estetyka samurajów – wojownicy w zbrojach, symbole siły i honoru,
- subkultury japońskiej ulicy – yakuza, bosozoku, graffiti i tatuaże jako współczesne formy ekspresji.
Zanim dalej opowiemy sobie jednak o jego sztuce, przyjrzyjmy się najpierw faktycznym dziełom tego oryginalnego twórcy.
神風
(Kamikaze)
„Kamikaze”
- Tenmyouya Hisashi, 2003, Museum of Contemporary Art Tokyo



獏
(Baku)
„Baku” (mityczny pożeracz snów, yokai)
- Tenmyouya Hisashi, 2010, Japon Society in New York
Obraz „Baku” (2010) autorstwa Tenmyouyi Hisashiego przedstawia mitologicznego stwora o nazwie baku, znanego z japońskiego folkloru jako „pożeracz snów”. W tradycyjnych wierzeniach baku to istota o mieszanych cechach różnych zwierząt – często przedstawiana z ciałem niedźwiedzia, trąbą słonia, oczami nosorożca i łapami tygrysa. W wersji Tenmyouyi baku staje się monumentalną, niemal boską postacią, wyłaniającą się z dekoracyjnego złotego tła, które nawiązuje do tradycyjnych japońskich malowideł świątynnych i parawanów byōbu. Jego ciało pokrywają precyzyjne ornamenty, przypominające zarówno japońskie wzory tekstylne, jak i tatuaże irezumi, kojarzone z kulturą yakuzy (więcej o tatuażach yakuzy tu: Irezumi: japońska sztuka mistrzów ukiyo-e w tatuażach yakuzy). Artysta łączy w ten sposób tradycję z nowoczesnością, nadając baku niemal sakralny charakter.

Obraz „Baku” można odczytać jako metaforę współczesnej Japonii, która zmaga się ze swoją tożsamością. W ujęciu Tenmyouyi Baku nie jest już jedynie łagodnym strażnikiem podświadomości – jej monumentalna, niemal boska postać przypomina bardziej niezrozumiałą siłę, która wymyka się jednoznacznej interpretacji. Można dostrzec w tym analogię do samej Japonii, kraju, który z jednej strony pielęgnuje swoją tradycję, a z drugiej stale ją rekonstruuje w nowych kontekstach, nie zawsze w pełni świadomie. Artysta zdaje się sugerować, że przeszłość nie jest czymś statycznym – to żywy element kultury, który może być zarówno źródłem siły, jak i zagrożenia. To, co miało chronić, może pożerać – podobnie jak baku, który w ludowych wierzeniach może pochłaniać nie tylko koszmary, ale i nadzieje śniącego.

モダンジャパン: 鎌倉九侍
(Modern Japan: Kamakura Kyū Samurai)
Współczesna Japonia: 9 Samurajów Kamakury
- Tenmyouya Hisashi, 2001, Contemporary Japanese Youth Culture Scroll
Obraz „Modern Japan: Kamakura Nine Samurai” przedstawia dziewięciu młodych mężczyzn, ubranych we współczesne stroje, którzy pozują na tle monumentalnej figury Wielkiego Buddy z Kamakury (Kamakura Daibutsu). Postacie mają różnorodne postawy i atrybuty – niektórzy trzymają tradycyjne samurajskie katany, inni z kolei używają sprayów do graffiti. Ich stroje to mieszanka elementów klasycznych i współczesnych – niektórzy mają tradycyjne hełmy samurajskie kabuto, lub maskę shinobi, albo mają fryzurę samurajską (wygolona góra głowy), ale wszystko nowoczesnym, stylizowanym wydaniu. Pozy również są typowe dla współczesnych subkultur młodzieżowych inspirowanych np. hip hopem. W rogu widzimy też boom box przystrojony elementami kojarzonymi z Japonią samurajów – strzały łuku, banery bitewne, wachlarz.

Wielki Budda z Kamakury, jedno z najbardziej znanych miejsc w Japonii, w sztuce tradycyjnej często symbolizuje niezmienność, spokój i duchową harmonię. W dziele Tenmyouyi staje się tłem dla młodego pokolenia, które wydaje się redefiniować japońską tożsamość. Miecze i elementy samurajskiego uzbrojenia noszone przez postacie odnoszą się do ideału wojownika, jednak są zestawione z nowoczesnymi rekwizytami, takimi jak puszki z farbą graffiti, które symbolizują bunt, ekspresję indywidualizmu i niezgodę na skostniałe normy. Kolorystyka obrazu, utrzymana w kontrastowych odcieniach, przywodzi na myśl klasyczne japońskie malarstwo, ale jest jednocześnie agresywna i dynamiczna, co sugeruje napięcie między przeszłością a teraźniejszością.

闘魂
(Tōkon)
„Wojowniczy duch” / „Fighting Spirit”
- Tenmyouya Hisashi, 2008, Mizuma Art Gallery w Tokyo

Tło obrazu (a właściwie „podłoga”, gdyż widok przedstawiony jest w rzucie izometrycznym) to głęboki granat, który dodaje całości intensywności i kontrastu. W przeciwieństwie do klasycznych malowideł bitewnych, w których dominowały złote tła symbolizujące sakralność i prestiż, tutaj Tenmyouya całkowicie rezygnuje z tego elementu, nadając scenie surową, niemal teatralną dramaturgię. Granatowa tonacja wzmacnia poczucie głębi i chaosu walki, a także sprawia, że sylwetki wojowników wydają się jeszcze bardziej wyraziste i dynamiczne.

Główną osią symboliki dzieła jest motyw wewnętrznej walki, zarówno w kontekście jednostki, jak i społeczeństwa. Sam autor odnosi się do tej pracy jako „autoportretu na meta-poziomie”, w którym przedstawia wewnętrzny konflikt własnego umysłu poprzez obraz bitewnej sceny. „To walka między sprzecznymi, ale nierozłącznymi częściami mojego dwuznacznego umysłu, przełożona na malarstwo sceny bitewnej” – pisze sam Tenmyouya.
Wojownicy, odziani jedynie w przepaski biodrowe i ozdobieni tatuażami, przywodzą na myśl zarówno samurajów i sumo, jak i współczesne subkultury yakuzy i bosozoku. Broń w ich rękach to tradycyjne symbole wojowniczej duszy Japonii.

Dzieło można także interpretować szerzej – jako metaforę Japonii, która nieustannie zmaga się ze swoją tożsamością, próbując godzić wojowniczą, militarystyczną przeszłość z nowoczesnym, pokojowym społeczeństwem. Tenmyouya nie daje jednoznacznej odpowiedzi – pozostawia widza w zawieszeniu między podziwem dla potęgi wojowników a niepokojem wobec ich dzikiej agresji. W tym sensie „Fighting Spirit” staje się czymś więcej niż tylko obrazem bitwy – to refleksja nad samą istotą walki, zarówno w sensie historycznym, jak i psychologicznym.
Sztuka Tenmyouyi Hisashiego sięga głęboko do japońskiej tradycji, ale jednocześnie stanowi bunt wobec skostniałego podejścia do estetyki Nihonga. Jego prace łączą ikonografię samurajską, historyczne style malarskie i elementy współczesnych subkultur, tworząc nową jakość, którą można interpretować jako próbę redefinicji japońskiej tożsamości narodowej. Jego filozofia jest antagonistyczna wobec kultury otaku (w przeciwieństwie do np. sztuki super flat Takashi Murakamiego), odrzuca estetykę zen, a zamiast tego eksploruje barokową i ekstrawagancką tradycję Basara.


Dodatkowo Tenmyouya odcina się od kultury otaku, która zdominowała współczesny obraz japońskiej popkultury. Nie banalizuje i nie upraszcza japońskiej ikonografii, lecz traktuje ją jako żywy organizm, który ewoluuje, nie tracąc swojej surowej siły.


Takie podejście pozwala mu połączyć street art w japońskiej tradycji, tworząc sztukę, która jest nie tylko nowoczesna, ale także głęboko zakorzeniona w historycznych kodach kulturowych Japonii.

Tenmyouya w swojej twórczości przezwycięża ten podział, tworząc Neo-Nihonga – sztukę, która czerpie z przeszłości Japonii, ale nie w sposób konserwatywny, lecz rewolucyjny. Jego styl jest odrzuceniem hermetycznego Nihonga, które ograniczało się do stosowania mineralnych pigmentów i klasycznych technik, ale także krytyką eksperymentalnej sztuki zachodniej, która zdaniem artysty często zatraca sens i treść.
Jego sprzeciw wobec „pustych eksperymentów” w duchu Jacksona Pollocka nie oznacza, że odrzuca nowoczesność – przeciwnie, w jego pracach widać świadome dążenie do tego, by Japonia rozwijała się na własnych zasadach, bez naśladowania Zachodu. Nie chce kopiować amerykańskich wzorców ani tkwić w skostniałej tradycji – pragnie stworzyć nową jakość, w której Japonia odnajduje własną ścieżkę w sztuce.
Tenmyouya nie jest tradycjonalistą, ale też nie jest artystą postmodernistycznym w zachodnim sensie. Jest kimś, kto redefiniuje japońską sztukę na japońskich zasadach, bez kompleksów wobec Zachodu.

Tenmyouya odcisnął wyraźne piętno na nowoczesnym malarstwie historycznym w Japonii. Jego odejście od „czystego Nihonga” i odrzucenie tradycyjnej hierarchii sztuki pozwoliło młodemu pokoleniu artystów eksplorować hybrydowe style, w których klasyczne elementy są przetwarzane przez współczesną wrażliwość. Neo-nihonga, choć inspirowana japońską tradycją, nie jest jedynie jej mechanicznym odtworzeniem – to świadome poszukiwanie tożsamości, które nie unika kontrowersyjnych tematów, takich jak wojna, militaryzm czy kulturowa schizofrenia Japonii.

Choć początkowo jego sztuka była fenomenem lokalnym, Tenmyouya zdobył międzynarodowe uznanie, biorąc udział w prestiżowych wystawach w Tokyo, Nowym Jorku i Hongkongu. Jego prace znalazły się w takich instytucjach jak Japan Society w Nowym Jorku, co pokazuje, że jego styl trafia nie tylko do odbiorców w Japonii, ale także na Zachodzie.
Często porównywany do Takashiego Murakamiego i Akiry Yamaguchiego, Tenmyouya idzie jednak zupełnie inną drogą. Nie operuje płaską, uproszczoną estetyką „superflat”, lecz sięga do historycznych wzorców bardzo specyficznego Basara, które ożywia poprzez agresywne kompozycje i nowoczesne techniki malarskie. Tam, gdzie Murakami nawiązuje do estetyki pop-artu i anime, a Yamaguchi miesza tradycyjne techniki z industrialnym detalem, Tenmyouya pozostaje wierny duchowi „wojowniczej” Japonii, ale w nowoczesnej formie.

Niektórzy dostrzegają w jego pracach nostalgię za erą samurajów, inni widzą świadomą dekonstrukcję i krytykę mitów narodowych. Tenmyouya nie unika kontrowersyjnych tematów – przywołuje symbole, które w japońskiej kulturze są obciążone trudną historią, ale nie daje jednoznacznych odpowiedzi. Nie jest apologetą wojennej przeszłości Japonii, ale też nie ignoruje jej znaczenia, stawiając ją w kontekście sztuki i współczesnej tożsamości kulturowej.
Czy Tenmyouya Hisashi to artysta prawicowy, czy po prostu prowokator? Czy jego dzieła rzeczywiście promują ducha wojowniczego Japonii, czy raczej demaskują mitologię narodu opartego na sile? Niezależnie od odpowiedzi na te pytania, jego sztuka jest radykalna, wyjątkowa i nie daje się łatwo zaszufladkować.
Sprawdź podobne artykuły:
Wadliwy człowiek w kartonie: Mechaniczny koszmar obrazów Tetsui Ishidy
Kobiece ciało jako pole walki – mroczne eroguro i tradycyjne nihonga w obrazach Fuyuko Matsui
Goshin „Obrońca ducha” – bonsai jako las w donicy opowiadający o życiu, rodzinie i naturze
Grzmiąca cisza wodospadu: Hiroshi Senju i sztuka na krańcu poznania
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!