"Świątynia wody"
水の神殿


Jednocześnie, obraz Senju odzwierciedla głęboką równowagę między harmonią a chaosem. Wodospad, choć w swoim dynamicznym ruchu symbolizuje pewien chaos i nieprzewidywalność, nie jest przedstawiony jako żywioł destrukcyjny, ale jako element scalający naturę. To, co pozornie chaotyczne i dzikie, znajduje swoje miejsce w większym porządku świata przyrody. Skały, twarde i nieugięte, kontrastują z płynną, nieprzewidywalną wodą, lecz nie są jej przeciwieństwem - raczej stanowią dla niej opór, który kształtuje jej bieg, kieruje jej ruchem. Jest to odzwierciedlenie taoistycznej filozofii wzajemnej współzależności przeciwieństw – yin i yang – które są nierozłączne i niezbędne dla utrzymania równowagi.
Spotkanie z tym obrazem jest zdarzeniem prawdziwie introspektywnym. Stojąc zaskoczony przed tym zjawiskiem, widz zostaje zaproszony do kontemplacji własnej egzystencji, jej ulotności i piękna. Obraz staje się lustrem, w którym odbija się wewnętrzny stan umysłu, pragnienia, lęki, marzenia. To jest właśnie to, co sztuka japońska robi najlepiej – jest lustrem rzeczy niewidocznych, lub rzeczy, których widzieć nie chcemy. Najczęściej – rzeczy o nas samych.

Poprzez swoją sztukę, Hiroshi Senju nie tylko ukazuje piękno natury, ale także zaprasza do głębokiej refleksji nad naszym miejscem w jej niekończącym się cyklu. Jego obrazy, łączące tradycyjne techniki Nihonga z nowoczesnymi interpretacjami, stają się medytacją nad naturą, czasem i sensem ludzkiego życia. W tym sensie, "Świątynia wody" jest nie tylko obrazem, ale także doświadczeniem filozoficznym.

Kariera Senju nabrała tempa w latach 90., kiedy to reprezentował Japonię na Biennale w Wenecji w 1995 roku. Jego 14-metrowy mural wodospadu "The Fall" przyciągnął międzynarodową uwagę, wprowadzając jego prace na globalną scenę sztuki. Jako artysta nieustannie eksplorujący nowe granice, Senju współpracował z innymi znanymi twórcami i kuratorami, nie bojąc się innowacji i eksperymentów z różnorodnymi materiałami, takimi jak fluorescencyjne pigmenty. W latach 2007-2013 pełnił funkcję dyrektora Kyoto University of Art and Design, dzieląc się swoją wiedzą i inspirując nowe pokolenia artystów.
Senju zdobył liczne nagrody i wyróżnienia. Otrzymał prestiżową Nagrodę Isamu Noguchi za innowacyjność i promowanie dialogu międzykulturowego, a także Kyoto Prize za wybitny wkład w rozwój sztuki. Jego prace znajdują się w kolekcjach na całym świecie, od Stanów Zjednoczonych po Singapur, a jego unikalne podejście do tradycyjnego malarstwa Nihonga, które łączy z nowoczesnymi technikami, uczyniło go jednym z czołowych przedstawicieli współczesnej sztuki japońskiej.




Senju nie działa jednak w izolacji; jego twórczość to także wynik licznych interakcji z innymi artystami i instytucjami. Współpracując z takimi twórcami jak Kaii Higashiyama czy współczesnymi architektami jak Ryue Nishizawa, Senju pokazuje, jak wielka jest siła dialogu artystycznego. Wpływ różnych epok i kultur — od japońskiej szkoły malarstwa Nihonga po nowoczesną architekturę — jest obecny w jego dziełach, które są swoistymi spotkaniami odległych od siebie nurtów.


Sztuka Senju jest również ważnym medium zmiany społecznej, promując dialog na temat odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Jego eksperymenty z fluorescencyjnymi pigmentami, które przywodzą na myśl pejzaże miejskie i przemysłowe, jednocześnie sugerują harmonię, jaką możemy znaleźć, łącząc naturę z nowoczesnością. Jego dzieła, iluminowane promieniami UV ukazują, jak piękno może wyłonić się z mroku, sugerując, że nawet w czasach kryzysu istnieje możliwość odnowy i transformacji.
Senju oczekuje czegoś od widza – aby refleksja na temat potęgi i kruchości natury oraz jej bliskiego związku z człowiekiem przyniosła kolejną refleksję – na temat naszej odpowiedzialności za utrzymanie, albo przynajmniej nie niszczenie przyrody w jej naturalnej postaci. Jego sztuka nie jest tylko estetycznym doświadczeniem, ale także moralnym wezwaniem do działania. Przypomina nam, że w obliczu współczesnych wyzwań ekologicznych i społecznych, musimy znaleźć nowe sposoby współistnienia z naszym środowiskiem, nawiązując do jego pierwotnej harmonii i równowagi.
Seria obrazów „At the World’s End”Wodospady Hiroshi Senju to nie tylko estetyczne przedstawienia natury, ale także głębokie medytacje nad ruchem i przemianą. To właśnie ta fascynacja granicą między byciem a niebytem, między ruchem a bezruchem, prowadzi Senju do eksploracji tematów krańcowych w innej serii: „At World's End”. Podczas gdy wodospady skupiają się na nieustannym przepływie i cykliczności życia, obrazy z serii „Na krańcu świata” stanowią krok dalej — stanowią refleksję nad ostatecznymi granicami istnienia i możliwościami, które pojawiają się na progu nieznanego.

"Na krawędzi świata"
世界の果てで
Obrazy Hiroshi Senju z serii „At World's End” nie są jedynie przedstawieniem krajobrazów, lecz głęboką medytacją nad ideą granic — zarówno tych fizycznych, jak i metafizycznych. W tych dziełach Senju bada momenty przejścia między znanym a nieznanym, widzialnym a niewidzialnym, prowadząc widza w miejsca, gdzie ziemia zdaje się kończyć, a niebo i woda stapiają się w jedno. Woda, której nieskończony przepływ jest motywem przewodnim jego twórczości, tu staje się symbolem granicy, za którą zaczyna się coś nieuchwytnego, może nieskończoność, może pustka.

W serii „Na skraju świata” Senju wykorzystuje efekt mgły i rozmycia tworząc pejzaże istniejące na granicy jawy i snu, rzeczywistości i wyobraźni. Widzimy tu korzenie zen, które jest jednym z filarów twórczości Senju, a które podkreśla przejściową naturę rzeczywistości. Senju zaprasza widza do zaakceptowania tego „końca świata” jako miejsca, gdzie materialność ustępuje duchowości, a granice ludzkiego doświadczenia zostają przekroczone w… No właśnie w nieznane. Dalej jest już tylko lustro – zobaczymy to, co sami wniesiemy.
Ta seria jest także wyzwaniem dla samego konceptu końca. Co oznacza „koniec” w świecie, który jest ciągle w ruchu, który nieustannie się odnawia i przekształca? „At World's End” prowokuje nas do przemyślenia, czy kiedykolwiek można naprawdę dotrzeć do końca. Być koniec jest tylko momentem, w którym nasza percepcja, nasza świadomość i nasze istnienie muszą się przekształcić, aby móc dalej obserwować? W tym sensie Senju nie tylko maluje krajobrazy, ale również mapuje topografię ludzkiego ducha, zapraszając nas do rozważenia naszych własnych granic i spojrzenia poza nie.
Prace Senju przypominają, że granice, które napotykamy w świecie zewnętrznym, są często odzwierciedleniem naszych wewnętrznych ograniczeń. Jego obrazy zachęcają nas do poszukiwania tych niewidocznych barier i do przekraczania ich w kierunku czegoś nowego, dotąd nieodkrytego. Woda, kamień, mgła – każdy element w jego dziełach staje się symbolem podróży, którą każdy z nas musi odbyć, by zrozumieć własną naturę i miejsce w niezmierzonym wszechświecie.
Senju proponuje nam, abyśmy spojrzeli poza to, co znane, i zaakceptowali przestrzeń nieznaną nie jako przepaść, ale jako nieskończoną możliwość. Jego sztuka staje się zatem nie tylko refleksją nad światem zewnętrznym, ale przede wszystkim introspektywną mapą, która prowadzi nas do odkrywania naszej wewnętrznej prawdy.
Ostatecznie, to nie krajobrazy, które maluje Senju, są najważniejsze, ale przestrzeń, którą otwiera przed nami jego sztuka – przestrzeń, w której możemy odnaleźć własne odpowiedzi na pytania o życie, śmierć, przemijanie i nieskończoność. To właśnie w tej przestrzeni, na granicy świata i naszego umysłu, możemy odnaleźć prawdziwy „kraniec świata”.
Sprawdź podobne artykuły:
Japoński ogród Karesansui jest lustrem, w którym zobaczysz siebie
Czas się zatrzymał, gdy spojrzałem na „Wieczorny śnieg we wiosce Kanbara” Hiroshige
Obsesja samounicestwienia – jak sztuka Yayoi Kusamy przenosi widza do koszmaru choroby psychicznej
Hokusai: Mistrz, który szukając perfekcji ukoił ból życiowych tragedii
Galeria - 10 arcydzieł Katsushika Hokusai (#1)
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!