
Smok wijący się wzdłuż kręgosłupa, olśniewająca peonia na piersi, złowrogi oni strzegący serca – te ozdoby to nie przypadek. Każdy motyw kryje swoją opowieść i przesłanie, pieczołowicie wybierane, by odzwierciedlić część duszy właściciela. Smoki, koi, tygrysy, szczególne twarze i wydarzenia – każdy z tych symboli w kulturze yakuzy niesie głębokie znaczenie, będąc alegorią odwagi, odporności, hartu ducha, gotowości na śmierć i więcej. Jakie zasady towarzyszą ich tatuowaniu? Kiedy nowicjusz sięga po irezumi? Co oznacza każdy z tych obrazów?

Co kryje się za tą mroczną estetyką? Historia irezumi to opowieść o sztuce, która przetrwała wieki zakazów i wykluczenia. To historia, w której świat przestępczy spotyka się ze światem artystycznym - z jednej strony otacza ją fascynacja, a z drugiej strach. W poniższym artykule poznamy historię tatuaży yakuzy, szczegóły związków irezumi i ukiyo-e, poznamy najpopularniejsze w yakuzie motywy tatuażu, ich znaczenie – i głęboką symbolikę tej specyficznej sztuki.

Słowo irezumi (入れ墨) zapisujemy znakami kanji: 入 (ire), co oznacza „wprowadzać” lub „wkładać,” oraz 墨 (sumi), oznaczającym „tusz” lub „atrament”. Dosłowne tłumaczenie tego wyrażenia to „wprowadzanie tuszu,” co odnosi się do procesu tatuowania, w którym atrament jest umieszczany pod skórą. Alternatywne kanji stosowane dla irezumi, takie jak 刺青 (shisei), dosłownie „nakłuwanie na niebiesko” dodatkowo wskazują na proces ręcznego nakłuwania skóry i efekt niebiesko-zielonego odcienia, charakterystycznego dla tradycyjnego tuszu Nara.
Historia samej nazwy sięga dawnych czasów, kiedy tatuaże były używane do oznaczania przynależności plemiennej lub statusu społecznego. Z biegiem lat słowo irezumi zaczęło również obejmować wzory o głębokim znaczeniu duchowym, inspirowane mitologią, legendami i (od czasów Edo) sztuką ukiyo-e. Początkowo kojarzone z niższymi warstwami społecznymi, jak pracownicy fizyczni i rybacy, irezumi ewoluowało, stając się wizytówką i symbolem odwagi wśród członków yakuzy oraz elementem tradycyjnej sztuki Japonii.

Tatuaże irezumi obejmują często motywy nawiązujące do japońskiej mitologii i kultury: od majestatycznych smoków i przerażających demonów oni, przez symbole odwagi jak tygrysy, aż po delikatne kwiaty sakury i peonie, symbolizujące piękno życia i jego przemijalność. To również postaci z legend i mitów oraz elementy związane z żywiołami, takie jak fale i chmury, które dodają kompozycji dynamiki i głębi. Każdy z tych elementów nie tylko zdobi ciało, ale niesie za sobą konkretne znaczenie, stając się swoistą opowieścią o właścicielu. Dalej w artykule poznamy znaczenia najpopularniejszych z motywów tatuaży w yakuzie.


W okresie Edo (1603-1868) tatuaż zyskał jednak zupełnie nowe znaczenie. Władze zaczęły stosować irezumi jako formę kary – tak zwane irezumi kei – stosowane w celu oznaczenia przestępców. Zamiast odcinania uszu czy nosa, które było powszechne w innych kulturach, przestępcy byli znakowani tatuażami, które miały przypominać im o ich winach i ostrzegać społeczeństwo. Tatuaż taki mógł obejmować symbole, jak pierścienie na przedramieniu, albo proste wzory na czole. Taka osoba, nawet po odbyciu kary, nie mogła liczyć na przyjazne przyjęcie przez społeczeństwo.

Okres powojenny przyniósł częściową zmianę – w czasie okupacji Japonii zakaz został zniesiony przez siły amerykańskie, co umożliwiło ponowny rozwój irezumi. Choć społeczne piętno pozostało, a tatuaże nadal kojarzone są z przestępczością, tradycyjni mistrzowie tebori kontynuują tę starożytną sztukę, tym razem głównie na zlecenie członków yakuzy.


Kompletny body-suit, czyli tatuaż pokrywający całe ciało, jest najwyższą formą oddania. Jednak nawet on jest wykonywany z symbolicznymi przerwami, które znajdują się w centralnej części torsu, tak zwanym munewari. Munewari (胸割り) oznacza „przerwę na torsie” i ma głębokie znaczenie – symbolizuje otwartość i jest praktycznym rozwiązaniem umożliwiającym zakrycie tatuażu pod formalnym ubraniem. Cały proces tatuowania może zająć wiele lat, podczas których tatuaż staje się nie tylko ozdobą, ale i świadectwem drogi, jaką przeszła osoba nosząca irezumi.


Współpraca między artystami ukiyo-e a tatuatorami była tak głęboka, że wielu mistrzów tatuażu zaczynało od pracy nad drzeworytami. Technikę tebori – ręcznego nakłuwania skóry – uważano za podobną do techniki drzeworytniczej. Obie wymagały ogromnej precyzji i cierpliwości, a narzędzia używane przez tatuażystów były niejednokrotnie inspirowane tymi stosowanymi przez twórców ukiyo-e. Rytm pracy, jak również umiejętność stopniowego budowania detali, przeniknęły z warsztatu ukiyo-e do studia tatuażu. Symbolika wykorzystywana w ukiyo-e – od demonów oni, przez wizerunki bogów, po kwiaty sakury – zaczęła odgrywać kluczową rolę w ikonografii irezumi, wnosząc głębokie znaczenie do każdej kompozycji.

Jednym z najważniejszych artystów ukiyo-e, który przeniósł bohaterów Suikoden do japońskiego kręgu kulturowego, był Utagawa Kuniyoshi (1797–1861). Jego seria drzeworytów „108 Bohaterów Suikoden” z 1827 roku przedstawiała postacie z chińskiej opowieści jako pełnych siły, odważnych wojowników, ozdobionych skomplikowanymi i pełnymi symboliki tatuażami. Kuniyoshi nadał im japońskie cechy oraz wyraziście nasycił ich wizerunki smokami, tygrysami, demonami oni i innymi wzorami, które później stały się typowymi motywami irezumi. Każdy bohater nosił tatuaż odzwierciedlający jego osobowość, siłę oraz charakter – cechy, które yakuza przejęła i uczyniła fundamentami swojej tożsamości.

Innym z kluczowych bohaterów Suikoden, który znalazł swoje miejsce w ikonografii irezumi, był Lin Chong, mistrz sztuk walki i dowódca z wielkim poczuciem sprawiedliwości. Kuniyoshi ukazał go w otoczeniu wodnych motywów oraz smoków – symboli siły i wytrwałości. Dla yakuzy smoki, które nosił Lin Chong, stały się alegorią wewnętrznej siły i mocy, pozwalających przetrwać trudy i niebezpieczeństwa życia na marginesie społeczeństwa. Wybór smoka jako tatuażu oznaczał dla członka yakuzy nie tylko chęć bycia potężnym, ale także szacunek dla symboliki siły, która była kontrolowana i używana tylko wtedy, kiedy było to konieczne.

Równie istotny był wpływ Suikoden na japońską sztukę wizualną oraz rolę, jaką odegrała współpraca artystów ukiyo-e i tatuatorów. Na przykładzie dzieł Kuniyoshiego możemy zobaczyć, jak motywy i techniki ukiyo-e zostały przetransformowane do tatuażu. Wiele wzorów z Suikoden, takich jak kwiaty peonii, fale, czy chmury, które zdobiły sceny bitewne, stało się nieodłącznym elementem kompozycji irezumi, nadając tatuażom dynamizmu i głębi. Kunszt, z jakim Kuniyoshi przedstawiał postacie, oraz szczegółowe ornamenty dodawały tatuażom nie tylko estetycznego piękna, ale również ukrytego przekazu.
Tak więc, Suikoden, poprzez sztukę ukiyo-e i prace Kuniyoshiego, wprowadził wartości, które z czasem stały się rdzeniem kultury yakuzy – siłę, lojalność, odwagę i gotowość do walki z tyranią. Tatuaż inspirowany Suikoden, noszony przez członków yakuzy, nie był jedynie ozdobą – był to symbol, przypominający noszącemu o jego przysiędze i wybranej drodze.


▫ „108 Bohaterów Suikoden” (百八星図 / Hyakuhachiseizu, Utagawa Kuniyoshi, 1827) – pełne mocy postaci wojowników, które inspirują odwagą i lojalnością, często kopiowane lub interpretowane w tatuażach yakuzy.
▫ „Wielka fala w Kanagawie” (神奈川沖浪裏 / Kanagawa oki nami ura, Katsushika Hokusai, 1831) – symbol nieustającej walki z przeciwnościami, dynamizmu i siły żywiołów.
▫ „Shuten Dōji” (酒呑童子 / Shuten Dōji, Utagawa Yoshitsuya, 1851) – mityczny demon, którego pokonanie symbolizuje triumf nad złem i nieustraszoność.
▫ „Kintaro walczący z karpiem” (金太郎鯉退治 / Kintarō koi taiji, Tsukioka Yoshitoshi, 1881) – młody bohater symbolizujący wytrwałość i siłę, często stosowany w tatuażach jako przypomnienie o mocy.
▫ „Benzaiten i smok” (弁才天と龍 / Benzaiten to ryū, Katsushika Hokusai, 1840) – przedstawienie bogini wiedzy i potęgi, uznawanej za patronkę sukcesu i ochrony.
▫ „Raijin i Fujin” (雷神と風神 / Raijin to Fūjin, Utagawa Kuniyoshi, 1832) – bogowie burzy i wiatru, symbole nieokiełznanej mocy i szacunku wobec natury.

▫ „Wizerunek Hannya” (般若 / Hannya, autor nieznany, XV wiek) – popularny wizerunek demona zazdrości i gniewu, który oddaje wewnętrzne konflikty i skomplikowane emocje.
▫ „Kraby Heikegani” (平家蟹 / Heikegani, Utagawa Hiroshige, 1836) – samurajowie odrodzeni jako kraby, symbolizujące honor po śmierci i upór w dążeniu do sprawiedliwości (piszemy o nich tu: Dziwne yokai)
▫ „Karajishi (Lwy Fu) w kwiecie peonii” (唐獅子牡丹 / Karajishi botan, Utagawa Kuniyoshi, 1848) – ochronne lwy i peonie, które symbolizują siłę połączoną z elegancją i szczęściem.
Inne popularne motywy i ich znaczenie:
· Ryu (Smok) – symbol mądrości i siły.
· Koi (Karp) – odwaga, wytrwałość i przemiana.
· Fujin (Bóg wiatru) – ochrona i kontrola żywiołów.
· Raijin (Bóg piorunów) – groźna siła i walka.
· Kirin – pomyślność i oznaka mądrego przywództwa.
· Baku (Pożeracz snów) – ochrona przed koszmarami.
· Karajishi (Lwy Strażnicze) – odwaga i opieka.
· Hou-ou (Feniks) – odrodzenie i triumf.
· Oni (Demon) – mroczna siła, ale także ochrona.
· Kitsune (Lis) – inteligencja, magia i metamorfoza.
· Hebi (Wąż) – odnowienie i opieka nad majątkiem.

· Sakura (Kwiat Wiśni) – ulotność życia i piękno przemijania.
· Hannya – zazdrość, cierpienie i ludzka natura.
· Peonia (Botan) – bogactwo i odwaga.
· Chryzantema (Kiku) – długowieczność i radość.
· Tengu – symbol duchowego nauczyciela i wojownika.
· Namakubi – symbol odwagi i akceptacji losu.
· Torii – przejście do świata duchowego.
· Tanuki – spryt, radość i duch psotnika.


Zarazem rosnąca globalizacja i popularność tatuażu na Zachodzie przynoszą zmiany w postrzeganiu irezumi w samej Japonii. Choć pełne body-suity nadal są rzadszym widokiem poza szeregami yakuzy, wielu artystów czerpie inspirację z estetyki japońskiego tatuażu, a młode pokolenie zaczyna dostrzegać jego wartość artystyczną. Irezumi jednak jest nadal bardzo odległe od bycia akceptowalnym w Japonii.
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!