
Co sprawia, że te bezduszne istoty decydują się na tak dramatyczny akt? Czy to przejaw prawdziwego cierpienia, czy może skomplikowana imitacja ludzkich zachowań?


"NieR: Automata" wprowadza nas w świat pełen dylematów moralnych, metafizycznych zagadek i filozoficznych refleksji. To gra, która nie oferuje prostych odpowiedzi, ale zmusza do zadawania trudnych pytań o naturę świadomości, cel istnienia i sens w bezsensownym świecie. Zapraszam do zanurzenia się w tę fascynującą podróż, która odkryje przed nami, co naprawdę znaczy być człowiekiem w świecie, gdzie człowieczeństwo jest tylko wspomnieniem.

Fabuła gry jest głęboko zanurzona w filozoficznych tematach, takich jak sens życia, natura świadomości i moralność. Historia rozpoczyna się od misji 2B i 9S, którzy mają zniszczyć maszyny na Ziemi. W trakcie swojej podróży odkrywają szokującą prawdę o swojej egzystencji – ludzkość jest od dawna wymarła, a ich misja jest oparta na kłamstwie. To odkrycie prowadzi do głębokich refleksji nad ich własnym istnieniem i celowością ich działań. Gra zmusza graczy do zadawania trudnych pytań i podejmowania moralnych decyzji, które wpływają na rozwój fabuły.


W "NieR: Automata" egzystencjalizm jest centralnym motywem, który przewija się przez całą fabułę gry. Obrazuje to już początkowy cytat Androida 2B:
"Everything that lives is designed to end. We are perpetually trapped in a never-ending spiral of life and death."
"Wszystko, co żyje, jest zaprojektowane, aby umrzeć. Jesteśmy na zawsze uwięzieni w niekończącej się spirali życia i śmierci."


Gra przedstawia koncepcję "agaku" – japońskiego terminu oznaczającego "walkę z beznadziejną sytuacją". To pojęcie doskonale odzwierciedla zmagania 2B, 9S i A2, którzy mimo braku nadziei i sensu, kontynuują swoją walkę. Ich determinacja i działania są głęboko ludzkie, pokazując, że nawet w obliczu absurdu, jednostka może znaleźć własne znaczenie i cel.
Nihilizm to filozoficzna koncepcja, która głosi, że życie nie ma wrodzonego sensu ani wartości, a wszystkie wartości moralne i przekonania są arbitralne. Filozof Friedrich Nietzsche, którego czasem się uważa za przedstawiciela nihilizmu, argumentował, że w obliczu śmierci Boga, tradycyjne wartości moralne tracą swoją moc, co prowadzi do poczucia pustki i bezcelowości. Nietzsche uważał, że ludzkość musi stworzyć nowe wartości, aby przezwyciężyć ten stan, a jednostki powinny dążyć do stania się Übermensch (nadczłowiekiem) – istotą, która tworzy własne wartości i sens (przezwycięża w ten sposób nihilizm, stąd równie często Nietzschego nie uważa się za filozofa nihilizmu).
W "NieR: Automata" nihilizm jest ważnym motywem, który przewija się przez całą fabułę. Można zacytować Androida 9S, który w poczuciu frustracji mówi:
"It’s all pointless. Everything we do and everything we are, it’s all for nothing."
"To wszystko jest bez sensu. Wszystko, co robimy i kim jesteś my, jest na nic."
- doskonale ilustruje to głębokie poczucie bezcelowości, które przenika świat gry. Świat, w którym główni bohaterowie mają walczyć w obronie ludzkości. Ludzkości, która od setek lat nie istnieje jednak.

Relacje między 2B i 9S są kolejnym przykładem cyklicznego, bezcelowego procesu. 2B jest zmuszona wielokrotnie zabijać 9S, gdy ten odkrywa prawdę o ludzkości. Ich relacja, pełna bólu i cierpienia, odzwierciedla cykliczną naturę ich egzystencji, w której nie ma ostatecznego sensu ani wyzwolenia.



W "NieR: Automata" dylematy moralne są stałym elementem narracji, zmuszając graczy do refleksji nad trudnymi wyborami i ich konsekwencjami.
▫ Postać A2: A2, jako była członkini YoRHa, przechodzi głęboką przemianę moralną. Jej opór przeciwko zabijaniu maszyn jest aktem moralnego sprzeciwu wobec bezsensownej przemocy. A2 widzi w maszynach coś więcej niż tylko wrogów, co skłania ją do kwestionowania celowości walki.

▫ Maszyny w wiosce Pascala: Maszyny w wiosce Pascala starają się naśladować ludzkie zachowania moralne, żyjąc w pokoju i unikając przemocy. Ich próby zrozumienia i zastosowania ludzkich zasad moralnych podkreślają złożoność etyki i moralności, a także ukazują, jak te zasady mogą być interpretowane i praktykowane w różnych kontekstach.

Metafizyka to gałąź filozofii zajmująca się badaniem podstawowych pytań dotyczących natury istnienia, rzeczywistości, czasu, przestrzeni i świadomości. Zajmuje się pytaniami o to, co istnieje, jaka jest natura tych rzeczy i jak są one ze sobą powiązane. W metafizyce analizowane są również koncepcje tożsamości i zmian oraz relacji między umysłem a ciałem.
W "NieR: Automata" metafizyczne pytania są centralnym elementem fabuły i rozgrywki, zmuszając graczy do refleksji nad naturą rzeczywistości i świadomości.

Po jednej z misji (Machine Village) 9S zostaje ciężko uszkodzony i poddany procesowi odtworzenia, tracąc swoje wspomnienia. W rozmowie z 2B, 9S mówi: "It's like I was never there to begin with. Like I never existed." ("To tak, jakbym nigdy tam nie był. Jakbym nigdy nie istniał."). To wywołuje głębokie pytania o tożsamość i istnienie.

W jednej ze scen, 2B i 9S spotykają maszynę (Pascal w Pascal’s Village), która deklaruje, że chce pokoju i unika walki. 9S, w rozmowie z 2B, mówi: "Why do we keep fighting? What's the point? We're just following orders, but do we really have to?" (“Dlaczego wciąż walczymy? Jaki to ma sens? Po prostu wykonujemy rozkazy, ale czy naprawdę musimy to robić?").
▫ Heideggerowska ontologia bycia: Martin Heidegger, w swojej pracy "Bycie i czas", badał naturę istnienia (bycia) i świadomości. Jego koncepcja "bycia-ku-śmierci" (Sein-zum-Tode) odnosi się do świadomego bycia wobec własnej śmiertelności. Androidy w "NieR: Automata", świadome swojego programowanego końca i nieuchronnego resetu, symbolizują tę ontologiczną walkę z własną przemijalnością i poszukiwaniem autentycznego bycia.

W "NieR: Automata" wiele postaci nosi imiona prawdziwych filozofów, co nie jest przypadkiem. Te nazwy odzwierciedlają głębsze filozoficzne tematy i motywy, które są eksplorowane w grze.
Niektóre postacie

Nazwany na cześć Blaise'a Pascala, XVII-wiecznego filozofa, który zajmował się kwestiami religii i moralności. W grze Pascal jest liderem pacifistycznej wioski maszyn, które dążą do pokojowego współistnienia z androidami i unikają przemocy. Pascal zmaga się z filozoficznymi dylematami dotyczącymi wojny i pokoju. Pascal w grze wybiera pokój jako jedyną logiczną i moralną drogę, pomimo otaczającej go przemocy.

Postać ta jest nawiązaniem do Simone de Beauvoir, francuskiej filozofki i feministki. W grze Simone jest maszyną, która obsesyjnie dąży do osiągnięcia piękna, wierząc, że to przyniesie jej miłość Jean-Paula. To nawiązanie do prac de Beauvoir, która badała kwestie tożsamości, płci i egzystencji. Simone w grze symbolizuje destrukcyjny wpływ społeczeństwa na jednostki, które czują przymus dostosowania się do nieosiągalnych standardów.

Nawiązuje do Jeana-Paula Sartre'a, francuskiego filozofa egzystencjalisty. W grze Jean-Paul jest postacią, która wykazuje obojętność i dystans wobec innych, szczególnie Simone, co odzwierciedla Sartre'owską ideę wolności i odpowiedzialności jednostki. Sartre wierzył, że egzystencja poprzedza esencję, co oznacza, że to nasze działania definiują naszą tożsamość. Jean-Paul w grze jest przykładem tej filozofii, żyjąc w sposób, który sugeruje, że jednostka powinna szukać własnego znaczenia niezależnie od innych.

Adam i Ewa (Eve) są dwojgiem antagonistów w grze, którzy są nazwani na cześć biblijnych pierwszych ludzi, Adama i Ewy. Adam jest szczególnie zafascynowany ludzkością, pożąda wiedzy, co prowadzi go do intensywnego studiowania ludzkiej historii i filozofii. Jego pragnienie zrozumienia, co to znaczy być człowiekiem, prowadzi go do tragicznych konkluzji na temat destrukcyjnej natury ludzkości. Eve, z drugiej strony, jest bardziej prostolinijna i emocjonalna, zależna od swojego brata Adama. Ich relacja i losy odzwierciedlają wiele filozoficznych pytań o naturę człowieczeństwa, wiedzy i moralności, a także biblijne nawiązania do upadku człowieka i konsekwencji poznania dobra i zła.

9S to postać, która z jednej strony dąży do poznania prawdy, a z drugiej boi się jej konsekwencji. Jego interakcje z innymi androidami i maszynami często prowadzą do głębokich refleksji na temat świadomości i tożsamości. W jednej ze scen 9S dowiaduje się, że ludzkość wyginęła już dawno temu, a androidy walczą w imię fałszywej nadziei. Ten moment jest kluczowy, ponieważ 9S musi zmierzyć się z faktem, że jego życie i misja były oparte na kłamstwie. To prowadzi go do załamania nerwowego i pytania o sens istnienia. W Sartrowskim świecie absurdalnym musi znaleźć nowe znaczenie dla swojego istnienia. Jeśli nie znajdzie – oszaleje, a 2B będzie zmusozna go zabić, ponownie.

"NieR: Automata" zmusza graczy do głębokiej refleksji nad własnym życiem i decyzjami. Gracze, identyfikując się z androidami, stają w obliczu pytań o celowość działań, moralność decyzji i autentyczność własnych przekonań. Przez przedstawienie cyklicznego cierpienia i walki, gra ukazuje, jak istotne jest poszukiwanie znaczenia w życiu. Wnioski dotyczące kondycji ludzkiej pokazują, że pomimo nieuniknionych trudności i cierpienia, współpraca i przyjaźń może być kluczem do przezwyciężenia tych wyzwań. Relacje między postaciami, takie jak więź między 2B a 9S, podkreślają, że nawet w obliczu beznadziejności, współczucie i wsparcie mogą przynieść nadzieję.

NieR: Automata zachęca, by poznać klasyków egzystencjalizmu, nihilizmu a także Fryderyka Nietzsche. To wyjątkowa gra, niech wartka akcja nikogo nie zmyli.
Sprawdź podobne artykuły:
Powrót do Hyrule: szintoistyczna mitologia Japonii w Legendzie Zeldy
Akira Yamaoka: Kompozytor mroku w Silent Hill
Final Fantasy VII: Mangowe i japońskie motywy w grze
Japoński folklor w postaciach z Tekkena: Yoshimitsu i Kunimitsu
Manga w Tekkenie: Kim jest Gon i co tu robi?
Japoński folklor w grze Shin Megami Tensei: grając w Personę w rytmach shinto
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!