Artykuł o technologii AI (Sztuczna Inteligencje) w Japonii. Czy Japonia pozostaje w tyle za USA? Jakie wpływ ma AI w Japonii na społeczeństwo, kulturę, japońską mangę i anime, rozrywkę?
2023/10/31

Final Fantasy VII: 
Mangowe i japońskie motywy w grze

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Manga z Fantazją

Final Fantasy VII, wydana przez Square Enix w 1997 roku, jest jedną z najbardziej ikonicznych i rewolucyjnych gier wideo wszech czasów. Zasłynęła ze swojej epickiej fabuły, fascynujących postaci i pionierskich grafik, ustanawiając nowe standardy dla gatunku gier RPG. Gra ta zdobyła serca milionów graczy na całym świecie, stając się nie tylko kultową pozycją w Japonii, ale i fenomenem globalnym. Final Fantasy VII odegrała kluczową rolę w popularyzacji japońskich gier RPG na rynkach zachodnich, co przyczyniło się do trwałego wpływu kultury japońskiej na światową scenę gier wideo.

 

Wielu fanów i krytyków zauważyło, że Final Fantasy VII jest głęboko zakorzeniona w estetyce i narracji mangi oraz anime. Widać to w charakterystycznym stylu rysowania postaci, ich wyrazistych emocjach i dramatycznych historiach. Przykłady takie jak Cloud Strife z jego ogromnym mieczem i skomplikowaną przeszłością, czy Aerith Gainsborough z jej łagodnością i tajemniczym pochodzeniem, bezpośrednio nawiązują do typowych archetypów postaci spotykanych w mangach. Również sposób, w jaki opowiedziana jest historia – pełna zwrotów akcji, dramatycznych konfrontacji i głębokich emocjonalnych momentów – jest silnie zakorzeniony w tradycji narracyjnej mangi.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Efekt wizualny gry, z jego kolorowymi i dynamicznymi scenami, dodatkowo przypomina styl znany z japońskich komiksów i animacji. Sceny walki, z ich efektownymi atakami i specjalnymi umiejętnościami, są przedstawione w sposób, który przyciąga uwagę i fascynuje, podobnie jak w wielu popularnych seriach anime. Nawet świat gry, pełen fantastycznych elementów i niezwykłych krajobrazów, odzwierciedla bogactwo i kreatywność, które są charakterystyczne dla japońskiej sztuki animowanej. Final Fantasy VII nie tylko czerpie inspirację z mangi i anime, ale także przyczynia się do rozpowszechniania i celebracji tych form artystycznych na całym świecie. W ten sposób gra ta stanowi fascynujący przypadek wzajemnych wpływów pomiędzy różnymi dziedzinami japońskiej kultury pop.

 

 

Postacie żywcem z mang

Cloud Strife - główny bohater Final Fantasy VII jest wprost wyjęty ze stronic mangi shonen, gatunku komiksów przeznaczonych głównie dla młodych chłopców. Jego ogromny miecz, Buster Sword, oraz tajemnicza i skomplikowana przeszłość są elementami charakterystycznymi dla tego rodzaju literatury. Cloud jest przykładem tzw. "tsundere" - postaci, która na początku wydaje się być chłodna i obojętna, ale z czasem ujawnia swoją bardziej wrażliwą stronę. Jego rozwój w trakcie gry to podróż od zamkniętego w sobie buntownika do osoby, która otwiera się na innych i uczy się wartości przyjaźni.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Aerith Gainsborough (albo Aeris), z drugiej strony, przypomina postacie z mangi shojo, które są zazwyczaj skierowane do młodych dziewcząt. Jest łagodna, opiekuńcza i posiada moce związane z naturą, co czyni ją archetypem "magical girl". Jej romantyczna i tragiczna historia miłosna z Cloudem również jest mocno zakorzeniona w estetyce shojo. Wizualnie, jej długie brązowe włosy i delikatna sukienka dodatkowo podkreślają te cechy, przywodząc na myśl klasyczne bohaterki mangi i anime.

 

Tifa Lockhart, przyjaciółka z dzieciństwa Clouda, łączy w sobie elementy shonen i shojo. Jej umiejętności walki wręcz i silny charakter są typowe dla bohaterek shonen, podczas gdy jej troska o Clouda i inne postacie pokazuje jej bardziej miękką, stronę shojo. Jej design także odzwierciedla ten dualizm, łącząc seksowną sylwetkę z silną posturą.

 

Barret Wallace, lider grupy ekoterrorystycznej AVALANCHE, to kolejny przykład postaci, którego korzenie można odnaleźć w mangowych archetypach. Jego wielki rozmiar, mocny głos i zaangażowanie w sprawy społeczne przypominają "ojca-ochroniarza" często spotykanego w shonen manga. Jednak jego głęboka troska o córkę Marlene ukazuje miększą stronę jego osobowości, co jest częstym zabiegiem w mangach, aby dodać postaci głębi.

 

Sephiroth, główny antagonista gry, również ma swoje korzenie w mangowej tradycji. Jego długie srebrne włosy, przerażające moce i skomplikowana historia są charakterystyczne dla "villainów" w shonen manga. Jego relacja z Cloudem, pełna napięć i zwrotów akcji, jest centralnym punktem fabuły i przypomina skomplikowane konflikty pomiędzy antagonistą a protagonistą, często spotykane w mangach.

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.

Cait Sith, kolejna unikalna postać z Final Fantasy VII, przedstawia bardziej ekscentryczny i humorystyczny aspekt mangi. Ten kolorowy, kotopodobny robot na wielkim pluszowym Moogle, wydaje się być żywcem wyjęty z kart mang typu shonen czy nawet kodomo, które są skierowane do młodszej publiczności. Jego wygląd, pełen kolorów i fantazyjnych elementów, przypomina pluszowe maskotki często spotykane w anime i mandze dla dzieci.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Vincenta Valentine - Na koniec, warto zwrócić uwagę na postać Vincenta Valentine, tajemniczego bywalca spod ciemnej gwiazdy, którego design i historia mają wyraźne korzenie w gatunku manga seinen, przeznaczonego dla starszej męskiej publiczności. Jego mroczna przeszłość, powiązania z okultyzmem i głęboka refleksja nad własnym istnieniem to elementy, które często pojawiają się w tego typu literaturze. Postać Vincenta dodaje grze Final Fantasy VII dodatkowej warstwy złożoności i głębi, będąc jednocześnie hołdem dla bogactwa gatunków mangowych.

 

Grafika i estetyka mangi

Final Fantasy VII, pomimo swojego wieku, wciąż imponuje grafiką i stylem, który niewątpliwie czerpie z tradycji mangi i anime. Charakterystyczne dla tej kultury duże oczy postaci, które są uważane za wyraz emocji i duszy, są wyraźnie zauważalne w grze, szczególnie w wersji zremasterowanej i remake’u. Taki styl graficzny ułatwia graczom nawiązywanie emocjonalnych połączeń z postaciami, co jest kluczowym elementem w immersyjnych grach fabularnych. Przykładem może być tu Cloud Strife, którego duże, mako-nasycane oczy nie tylko odzwierciedlają jego powiązania z materia, ale także pomagają w wyrażaniu jego wewnętrznych konfliktów i emocji.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Inny element graficzny, który jest silnie zakorzeniony w mangowych i anime tradycjach, to przerysowane, unikatowe fryzury postaci. Cloud ze swoim sławetnym, "kolczastym" blond fryzem i Sephiroth z jego długimi, białymi włosami, to tylko dwie z postaci, których wygląd zewnętrzny jest równie ważny, co ich historia i rozwój. Takie charakterystyczne fryzury są często spotykane w mangach i anime, pomagające widzom szybko rozpoznawać i pamiętać postaci, a także oddając ich osobowość i charakter.

 

Wpływy mangi i anime można dostrzec również w sposób, w jaki przedstawiane są emocje i ekspresje twarzy postaci. Zarówno w scenach przerywnikowych, jak i podczas rozgrywki, postacie wyrażają swoje uczucia za pomocą przesadnych gestów i mimiki, co jest charakterystyczną cechą stylu anime. To podejście pozwala na silniejsze przekazanie emocji i zintensyfikowanie doświadczenia gracza, co jest kluczowe w opowieści tak bogatej emocjonalnie, jak Final Fantasy VII. Ostatecznie, te wszystkie elementy graficzne i stylistyczne przyczyniają się do wyjątkowej atmosfery gry, tworząc wizualny most między światem Final Fantasy a bogatą tradycją mangi i anime.

 

 

Elementy świata i fabuły typowe dla mangi i anime

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Architektura i Krajobraz

Midgar, główne miasto w Final Fantasy VII, jest przykładem futurystycznego designu, który jednak nawiązuje do japońskich miast. Wysokie wieżowce i skomplikowany system transportu mogą przypominać Tokio, jednak zdecydowanie dystopijny charakter miasta odzwierciedla również japońskie obawy związane z industrializacją i zanieczyszczeniem środowiska. W innych częściach świata gry, takich jak Wutai, widzimy silne nawiązania do tradycyjnej japońskiej architektury i kultury, z pagodami i shoji (drzwi lub ścianki z papieru ryżowego).

 

Religia i Filozofia

Wpływy shinto, buddyzmu i innych wschodnich filozofii są widoczne w wielu aspektach gry. Koncepcja Lifestream, życiodajnej energii płynącej przez planetę, może być interpretowana jako nawiązanie do shintoistycznej wiary w kami, duchy obecne w każdym aspekcie natury. Ołtarze i miejsca kultu religijnego, które spotykamy w grze, także odzwierciedlają japońskie tradycje religijne.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Samuraje i Bushido

Postać Sephirotha z jego długim mieczem i stoickim zachowaniem przypomina japońskiego samuraja. Jego etos walki i życia może być interpretowany jako nawiązanie do bushido, kodeksu moralnego samurajów. To połączenie siły, honoru i pewnej dozy tragedii sprawia, że Sephiroth jest jedną z najbardziej pamiętnych postaci w historii gier wideo.

 

 

Broń w Final Fantasy VII

GArtykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.ra Final Fantasy VII wychodzi poza schematy, prezentując różnorodne typy broni inspirowane japońską kulturą i historią. Masamune, legendarne japońskie ostrze, pełni kluczową rolę w arsenale Sephirotha, stając się jego znakiem rozpoznawczym. Jest to długie, smukłe i ostre ostrze katany, której historia sięga feudalnej Japonii. Cloud Strife, główny bohater gry, posługuje się wielkim mieczem Buster Sword, który, choć nie jest bezpośrednio związany z japońską tradycją, przywodzi na myśl przerysowane style broni często widoczne w anime i mandze. W grze pojawiają się także inne rodzaje japońskiej broni, takie jak wakizashi i ninjato, używane przez postacie takie jak Yuffie (z gwiazdami shuriken). Ta różnorodność broni nie tylko dodaje głębi i autentyczności do świata gry, ale także pozwala graczom na zanurzenie się w japońskiej kulturze wojowniczej.

 

 

Potwory z Japońskiej Mitologii

Final Fantasy VII czerpie pełnymi garściami z bogactwa japońskiej mitologii, zwłaszcza jeśli chodzi o potwory i istoty, z którymi gracze się mierzą. Jeden z przykładów to Yojimbo, duch samuraja, który pojawia się jako strażnik w jednej z lokacji gry. Jego postać nawiązuje do ducha bushido i samurajskiej odwagi. Naga, kolejny potwór w grze, bazuje na japońskiej legendzie o Nure-onna, wężowatej istocie z kobiecą głową. Istnieje również wiele innych stworzeń, takich jak Tengu i Oni, które mają swoje korzenie w japońskim folklorze i mitologii. Te odniesienia do tradycyjnych legend i opowieści nie tylko wzbogacają świat gry, ale także stanowią formę hołdu dla japońskiego dziedzictwa kulturowego.

 

 

Manga i anime inspirowane FF7

Adaptacje i Inspiracje w Anime

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Final Fantasy VII szybko stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytułów w historii gier wideo, a jego wpływ na kulturę japońską jest ogromny. Jednym z najbardziej bezpośrednich odniesień do FF7 w świecie anime jest „Final Fantasy VII: Advent Children”, pełnometrażowy film animowany, który kontynuuje historię gry, eksplorując losy postaci po wydarzeniach z gry. Film ten nie tylko dostarcza fanom więcej treści związanej z ich ulubioną grą, ale także wprowadza elementy typowe dla anime, takie jak przerysowane sceny walki, dramatyczne momenty oraz unikalny styl graficzny.

 

Manga i Light Novel

W ślad za sukcesem gry i filmu, „Final Fantasy VII” doczekało się także adaptacji w formie mangi i light novel. Te wersje opowiadają historie poboczne, eksplorując głębiej osobowości i przeszłość postaci, a także przedstawiając nowe wątki. Czytelnicy mogą zanurzyć się w świat FF7 na nowo, odkrywając dodatkowe warstwy fabuły i poznając lepiej ukochane postacie.

 

Przykłady mang opartych na FF7

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Final Fantasy VII: On the Way to a Smile

Autor: Kazushige Nojima

Ta seria light novel stanowi most między oryginalną grą "Final Fantasy VII" a jej filmową kontynuacją "Advent Children". Składa się z kilku opowiadań skoncentrowanych na różnych postaciach, takich jak Tifa, Barret, Aerith i Denzel. Historie te eksplorują ich wewnętrzne konflikty i uczucia, ukazując, jak radzą sobie z traumą po wydarzeniach w grze i jak przygotowują się do nadchodzących wyzwań.

 

Final Fantasy VII: The Kids Are Alright: A Turks Side Story

- Autor: Kazushige Nojima

Ta powieść light novel koncentruje się na przygodach Evana Townshenda, młodego mężczyzny szukającego swojej zaginionej matki w świecie, który wciąż odbudowuje się po wydarzeniach z gry. Historia ta jest ściśle powiązana z "Final Fantasy VII: Advent Children" i pozwala czytelnikom zgłębić tajemnice organizacji Turks oraz zrozumieć, co działo się w świecie gry po jej zakończeniu.

 

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.Final Fantasy VII: Hoshi o Meguru Otome (Maiden who Travels the Planet)

- Autor: Benny Matsuyama

Manga ta opowiada historię Aerith Gainsborough po jej śmierci w "Final Fantasy VII", ukazując, jak jej duch wędruje przez Lifestream, wspomina przeszłość i interweniuje, aby pomóc swoim przyjaciołom. Jest to unikalna perspektywa na świat gry i daje czytelnikom szansę ponownego połączenia się z jedną z najbardziej ikonicznych postaci w serii.

 

 

Anime oparte na FF7

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.„Final Fantasy VII: Last Order” to krótki film animowany (OVA), który opowiada o wydarzeniach z Nibelheim, widzianych z perspektywy Zacka Fair i Clouda Strife. Anime to skupia się na relacji między Zackiem a Cloudem, a także na ich konfrontacji z Sephirothem, i przedstawia wydarzenia, które prowadzą bezpośrednio do początku gry „Final Fantasy VII”. „Last Order” eksploruje również wątki związane z eksperymentami Shinra Corporation i programem SOLDIER.

 

Anime to zostało wydane w 2005 roku i było dołączone jako bonus w specjalnej edycji „Final Fantasy VII: Advent Children” w Japonii. Chociaż „Last Order” jest dość krótkie (trwa zaledwie 25 minut), udało mu się uchwycić atmosferę świata „Final Fantasy VII” i dostarczyć fanom dodatkowego kontekstu do wydarzeń przedstawionych w grze.

 

Jednakże warto zauważyć, że „Last Order” nie jest oficjalnie uznawane za część kanonu „Final Fantasy VII” przez Square Enix, a pewne elementy przedstawione w anime różnią się od tych, które pojawiły się w oryginalnej grze. Pomimo tych różnic, „Final Fantasy VII: Last Order” jest cennym dodatkiem dla fanów serii, poszukujących głębszego zrozumienia świata i postaci „Final Fantasy VII”.

 

 

Podsumowanie

„Final Fantasy VII” to dzieło, które przekracza granice medium gier wideo, stając się integralną częścią kultury popularnej na całym świecie. Gra, a bardziej historia, którą FF7 opowiada jest uniwersalna i jej odbiór jest możliwy dla fanów niezależnie od ich miejsca urodzenia, czy generacji, w której żyją. Jednocześnie posiada ona mnóstwo konkretnych nawiązań do kultury Japonii oraz estetyki mangi i anime. Twórcy gry zdołali stworzyć świat, w którym japońskie dziedzictwo kulturalne współistnieje i uzupełnia uniwersalne motywy, przemawiając do szerokiej publiczności na całym świecie.

 

Podczas gdy „Final Fantasy VII” wpłynęło na całe pokolenia graczy, samo również czerpało inspiracje z bogatej tradycji japońskiej mangi i anime. Elementy te są widoczne nie tylko w projektowaniu postaci i opowieści, ale także w ogólnej estetyce i tonie gry. Ta symbioza kulturowa sprawia, że „Final Fantasy VII” pozostaje ponadczasowym dziełem, które nadal inspiruje i fascynuje, nawet po wielu latach od jego pierwotnego wydania. To, jak gra ta wciąż żyje w kulturze popularnej i jak jej elementy są odzwierciedlane w różnych formach mediów, jest świadectwem jej trwałego dziedzictwa i głębokiego wpływu, jaki wywarła na świat.

Artykuł o motywach mangowych i anime (japońskich) w grze Final Fantasy VII.

  1. pl
  2. en

  

    未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

   (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!