
Czym tak naprawdę jest karaoke? Słowo "karaoke" pochodzi od dwóch japońskich wyrazów: „kara” oznacza „pusty” (空), a „oke” to skrót od „orkiestra” (オケ). Innymi słowy, karaoke to „pusta orkiestra” – śpiewasz do muzyki, ale bez zespołu. Oczywiście. W Japonii (czy Korei w Noraebangach) karaoke różnią się jednak trochę od tych, które znamy na Zachodzie – w Japonii nie musisz śpiewać przed obcymi – śpiewasz w towarzystwie przyjaciół w dźwiękoszczelnym pokoju, z wygodną sofą, zamówionymi drinkami pod ręką i zestawem owoców i przekąsek. Nikt wam nie wejdzie i przeszkadzać nie będzie, chyba, że „kelnerka” niosąca nową butelkę sake lub whiskey.


Wszystko zaczęło się w latach 60. XX wieku, kiedy technologia zaczęła zyskiwać na znaczeniu, a ludziom w Japonii wpadł do głowy pewien pomysł – dlaczego nie stworzyć maszyny, która pozwoli każdemu poczuć się jak gwiazda na scenie? Jednym z pierwszych, którzy postanowili to zrealizować, był Shigeichi Negishi, tokijski inżynier. W 1967 roku stworzył urządzenie, które nazwał Sparko Box. Było to pierwsze komercyjnie dostępne urządzenie do karaoke, choć wówczas nikt jeszcze nie używał tej nazwy. Sparko Box składał się z odtwarzacza taśm, mikrofonu i prostego wzmacniacza, który pozwalał użytkownikom śpiewać do podkładów muzycznych.
Negishi, który lubił zaczynać dzień od śpiewania do radiowych wersji instrumentalnych, uznał, że jego pomysł może spodobać się innym. Zbudował więc przenośne urządzenie z kolorowymi światełkami, które migały w rytm muzyki – było to całkiem imponujące jak na tamte czasy. Negishi dostarczył swoje urządzenia do lokalnych barów w Tokyo, jednak początkowo nie zyskały one popularności. Być może w tamtym momencie Japonia nie była jeszcze gotowa na tę formę rozrywki. Ciekawostką jest, że Sparko Box najlepiej przyjął się... w hotelach miłości, gdzie kolorowe światełka i muzyka tworzyły odpowiednią atmosferę. Ale to nie była jeszcze rewolucja.
Podobnie jak Negishi, inni Japończycy próbowali swoich sił w tworzeniu maszyn do śpiewania. Toshiharu Yamashita, nauczyciel śpiewu, w 1970 roku skonstruował urządzenie, które miało pomagać w ćwiczeniach wokalnych. Zawierało ono mikrofon i odtwarzacz muzyczny, ale i ten wynalazek nie zdołał przebić się do masowej publiczności.

Inoue stworzył Juke 8, pierwszą maszynę, która łączyła odtwarzacz 8-track z mikrofonem i wzmacniaczem. Najważniejszym jednak elementem, który odróżnił jego wynalazek od wcześniejszych prób, była idea społecznej interakcji. Inoue zrozumiał, że ludzie nie chcą tylko śpiewać – chcą robić to w towarzystwie innych, w atmosferze zabawy. Jego urządzenie szybko trafiło do barów w Kobe, ale początkowo też nie cieszyło się wielką popularnością. Dopiero gdy Inoue postanowił zatrudnić hostessy do promowania swojej maszyny i zachęcać klientów do śpiewania, karaoke zaczęło zdobywać serca Japończyków.
Co ciekawe, Inoue nigdy nie opatentował swojego wynalazku, co wydaje się wręcz nieprawdopodobne, biorąc pod uwagę globalny sukces karaoke. Jego maszyny rozprzestrzeniły się w szybkim tempie, a gigantyczne korporacje, takie jak JVC, zaczęły produkować swoje wersje. Inoue zarobił na swoim pomyśle sporo, ale nigdy nie osiągnął statusu miliardera, mimo że to jego wynalazek zrewolucjonizował przemysł rozrywkowy.

W latach 80. wraz z wprowadzeniem technologii LaserDisc, karaoke zyskało nowy wymiar. Dzięki możliwości wyświetlania tekstów piosenek na ekranie, śpiewanie stało się jeszcze łatwiejsze. LaserDisc pozwolił również na wprowadzenie bardziej zaawansowanej grafiki, co podniosło poziom całego doświadczenia.

W ten sposób skromny wynalazek Inoue wkrótce zaczął zdobywać świat, a karaoke z Japonii stało się globalnym fenomenem. W tej chwili, w roku 2024 trudno sobie wyobrazić nawet imprezowe wyjście w Korei, czy Japonii na miasto ze znajomymi bez karaoke / noraebang.
Karaoke, choć narodziło się w Japonii, szybko przekroczyło granice tego kraju i rozprzestrzeniło się na inne kraje Azji, a potem dalej na cały świat. Z pomocą turystyki, wymiany kulturowej oraz rosnących kontaktów międzynarodowych w latach 70. i 80., karaoke stało się globalnym fenomenem. Oto, jak to się stało.

Filipiny natomiast stały się wręcz stolicą karaoke na świecie. Manila, stolica tego kraju, jest często określana mianem "Karaoke Capital of the World" – "Światowej Stolicy Karaoke". Na Filipinach karaoke jest tak popularne, że stało się formą rozrywki dostępną niemal wszędzie – od barów i restauracji, po domy i przyjęcia rodzinne. W kraju tym karaoke jest obecne na większości ważnych uroczystości – od wesel, po imprezy urodzinowe. Na Filipinach karaoke to nie tylko rozrywka, ale sposób na życie towarzyskie, a śpiewanie na głos przed innymi jest zupełnie naturalne, niezależnie od poziomu wokalnych umiejętności.

Przełomowym momentem w historii karaoke w USA było otwarcie pierwszego baru karaoke w 1982 roku – Dimples w Burbank, w stanie Kalifornia. Właściciel, Sal Ferraro, szukał sposobu na wyróżnienie swojego lokalu od innych i podczas jednej z hollywoodzkich imprez natknął się na urządzenie karaoke, tzw. Singing Machine. Zainspirowany tym wynalazkiem, postanowił wprowadzić nową formę rozrywki do swojego baru. Dimples stało się natychmiastowym hitem i przyciągnęło zarówno lokalnych klientów, jak i gwiazdy Hollywood.
Na początku, zanim technologia umożliwiała wyświetlanie tekstów na ekranie, klienci musieli śpiewać, czytając słowa z książki. Jednak jeszcze w tym samym roku pojawiła się technologia LaserDisc, która pozwalała na wyświetlanie tekstów piosenek na ekranie, co znacznie ułatwiło i przyspieszyło rozwój karaoke. Dimples stało się kultowym miejscem na mapie Los Angeles, a karaoke szybko rozprzestrzeniło się na inne miasta w Stanach Zjednoczonych.

Wielka Brytania, z jej długą tradycją muzyczną, szybko przyjęła karaoke, a puby stały się miejscem, gdzie karaoke było obowiązkowym punktem wieczoru. Karaoke w Europie często miało nieco bardziej imprezowy charakter niż w Azji, a towarzyszyły mu śpiewy na cały głos oraz radosna, rozluźniona atmosfera. W Niemczech karaoke jest szczególnie popularne w dużych miastach jak Berlin, gdzie organizowane są regularne "karaoke open mic" w parkach i klubach, dając ludziom możliwość wspólnego śpiewania na świeżym powietrzu.

Globalny sukces karaoke to wynik wielu czynników – od fascynacji japońską kulturą, poprzez rosnące kontakty biznesowe, po, co w zasadzie najbardziej oczywiste - uniwersalność samej muzyki. Dziś karaoke to sposób na integrację, odprężenie, a nawet forma terapii, z której korzystają osoby walczące z depresją czy stresem.
Karaoke, choć globalne, wygląda zupełnie inaczej w Japonii niż na Zachodzie. W krajach zachodnich karaoke kojarzy się przede wszystkim z publicznymi występami w barach lub klubach, gdzie odważni amatorzy śpiewają przed nieznajomymi. Z kolei w Japonii to zdecydowanie bardziej prywatna forma rozrywki.


Pokój jest zazwyczaj duży na powiedzmy 10 osób, na środku jest duży stolik, wokół niego bardzo wygodne kanapy. Na jednej ścianie duży telewizor z podłączonym sprzętem karaoke. Zazwyczaj też jest gruba księga piosenek do wyboru (aczkolwiek można tez przeglądać w aplikacji). I tyle. Grono przyjaciół, albo współpracowników siedzi przy stoliku, pije alkohol, przegryza przekąski i rozmawia, bawi się. Co jakiś czas (albo cały czas, zależy od towarzystwa) ktoś idzie na środek śpiewać wybraną przez siebie piosenkę. Tekst wyświetla się na ekranie. Warto pamiętać, że ponieważ większość użytkowników nie grzeszy talentem wokalnych (choć średnio Azjaci chyba lepiej od nas śpiewają) to w domyśle ustawione jest echo na mikrofonie. Echo sprawia, że fałsze nie są tak słyszalne. Można je jednak wyłączyć w ustawieniach.
Warto także wspomnieć o dwóch interesujących japońskich terminach związanych z karaoke:

□ Ohako (十八番) – słowo pochodzące z tradycji kabuki, oznaczające „ulubioną piosenkę” lub „numer popisowy”, który dana osoba śpiewa najlepiej. Każdy bywalec karaoke w Japonii ma swoje „ohako” – piosenkę, którą zawsze śpiewa i w której czuje się najpewniej. W Japonii nie chodzi tylko o to, aby śpiewać jakąkolwiek piosenkę – kluczem jest znalezienie tej, która najbardziej pasuje do stylu i możliwości wokalnych osoby śpiewającej.
□ Kyaba jō, キャバ嬢 i agasshi (아가씨*) – panny do towarzystwa
W wielu miejscach, zarówno w Japonii, jak i w Korei (w Korei chyba bardziej?), istnieje możliwość wynajęcia specjalnych animatorek, które pomagają „rozkręcić” imprezę. W Korei nazywa się je agasshi, natomiast w Japonii, na przykład, kyaba jō (zależy od rodzaju lokalu). Ich rola polega na zabawianiu gości – mogą śpiewać, tańczyć i prowadzić rozmowy, a ich zadaniem jest stworzenie miłej atmosfery. W zależności od klubu, w którym się znajdziemy, poziom interakcji może się różnić. W niektórych lokalach dziewczyny są przede wszystkim do towarzystwa, rozmów i śpiewania, natomiast w innych mogą być bardziej otwarte na interakcje o charakterze seksualnym. Wszystko zależy od rodzaju lokalu, jaki się wybierze.
(*agasshi to ogólnie termin określający młodą kobietę, pannę - ale w tym kontekście jest używane jako określenie panien do towarzystwa. Podobnie zresztą jak w polskim "panienki").
Karaoke w Japonii to nie tylko śpiewanie w gronie znajomych, ale także przestrzeń pełna niespodzianek i innowacyjnych zastosowań. W ciągu dekad rozwinęła się z tego cała kultura, która kryje wiele ciekawostek mogących zaskoczyć. Oto kilka nietypowych faktów i zastosowań, które odróżniają japońskie karaoke od tego, co znamy na Zachodzie.

Karaoke boxy to nie tylko śpiewanie. Wiele z nich zostało przekształconych w mini kina, gdzie można wynająć pokój, aby oglądać filmy na dużym ekranie z komfortem, jaki oferują wygodne sofy i prywatna przestrzeń. Ten nietypowy sposób spędzania czasu zyskał popularność wśród par, grup przyjaciół, a nawet osób, które chcą obejrzeć film w samotności, w cichej i prywatnej atmosferze.




Możesz się też zdziwić znajdując polskie utwory, choć być może nie zgadłbyś, jakie. Osobiście najczęściej widziałem w Japonii Vadera i Behemotha, a w Korei Kult / Kazika i Kata. Ciekawe…

Karaoke to coś więcej niż tylko „pusta orkiestra”. To fenomen, który ciągle ewoluuje, wprowadzając nowe pomysły i technologie, by sprostać zmieniającym się potrzebom użytkowników. Niezależnie od tego, czy śpiewasz solo w zaciszu karaoke boxa, czy też bawisz się ze znajomymi na publicznej scenie, karaoke pozostaje symbolem japońskiej kreatywności, która zdołała zjednoczyć ludzi na całym świecie.
Sprawdź podobne artykuły:
10 zdrowych rzeczy, których możemy się nauczyć od Japończyków i wprowadzić do własnego życia
Akihabara - Szalone epicentrum otaku, retro gamingu i po prostu dziwaczności
Zaskakujący świat Gyaru: Jak młode Japonki przewróciły na głowę japońskie standardy piękna
The Boredoms: od punkowych podziemi Osaki do spektakularnej symfonii chaosu
Akira Yamaoka: Kompozytor mroku w Silent Hill
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!