Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
Obraz „Ejiri w prowincji Suruga” przedstawia scenę, w której podróżni i chłopi są zaskoczeni przez niespodziewanie silny wiatr na równinie blisko Ejiri, które było ważnym przystankiem na historycznej drodze Tōkaidō w prowincji Suruga. Suruga, położona w centralnej części wyspy Honshū, znana była ze swoich malowniczych krajobrazów, a Hokusai często czerpał z jej urokliwych widoków inspiracje do swoich dzieł, przedstawiając interakcje między człowiekiem a zmieniającą się naturą.
Tworząc tę grafikę około 1832 roku, Hokusai miał już za sobą dekady praktyki artystycznej i był w pełni dojrzałym artystą. Był to czas, gdy jego sława rosła, zarówno w Edo, jak i poza nim. "Ejiri w prowincji Suruga" powstało, gdy Hokusai intensywnie eksplorował wpływ siły natury na codzienne życie, co było odzwierciedleniem jego fascynacji i respektu dla przyrody, oraz chęci uchwycenia jej eklektycznej istoty.
Hokusai uchwycił moment, w którym silny wiatr wyrywa z rąk papiery i powoduje chaos wśród postaci na obrazie. Papiery te najprawdopodobniej są arkuszami papieru washi, które były używane w Japonii do pisania i rysowania. Mogły one należeć do kupców lub uczonych podróżujących drogą Tōkaidō, która łączyła Edo z Kioto. Rozwiane papiery mogą symbolizować przemijające ludzkie sprawy i plany, które mimo starannej organizacji i kontroli, są podatne na nieprzewidywalne siły natury.
Idąc dalej, "Ejiri w prowincji Suruga" wyraża uczucia braku pewności i stałości oraz zaskoczenia niespodziewaną zmianą. Wiatr, który nachodzi postacie na obrazie, jest metaforą przemijania i nieprzewidywalności życia. Ten aspekt pracy może być postrzegany jako odbicie wewnętrznych wahań Hokusai, jego doświadczeń życiowych oraz zmagań z nieuchronnymi siłami natury i społeczeństwa. Scena może także nawiązywać do jego życiowej filozofii, według której artysta powinien uważnie obserwować i odzwierciedlać otaczający go świat.
Hokusai wykorzystuje kontrast między siłą natury a ludzką aktywnością, aby zilustrować ciągłe napięcie między porządkiem a chaosem. Postacie na obrazie zmagają się z żywiołem, którego nie mogą kontrolować, podobnie jak ludzie nie mogą kontrolować wszystkich aspektów swojego życia. Można by przypuszczać, że Hokusai, w podeszłym wieku, rozważał swoją śmiertelność i przemijanie, wyrażając w swojej sztuce akceptację nieuchronnych praw natury. Śmierć swoja oraz bliskich, podobnie jak inne sprawy, które chcielibyśmy konktrolować (jak choćby przejazd kupców - podróżników przez Ejiri) to są rzeczy całkowicie poza naszą kontrolą. Siły natury mogą z łatwością nam wyrwać je z rąk tak, jak wiatr wyrwał dokumenty przejeżdżającym kupcom i wyrzucił hen, daleko.
Podsumowując, „Ejiri w prowincji Suruga” jest nie tylko pięknym dziełem artystycznym, ale także głęboką refleksją nad ludzkim doświadczeniem. Hokusai maluje tu obraz życia jako czegoś, co jest z natury nieprzewidywalne i podatne na nagłe zmiany, niezależnie od naszych prób utrzymania kontroli. Ciekawostką może być fakt, że Hokusai, mimo że był głęboko związany z Edo, często przedstawiał w swoich dziełach sceny z odległych miejsc, których czasem wcale nie odwiedził, lecz które potrafił wyobrazić sobie z niesamowitą precyzją i uczuciem, tworząc uniwersalne przesłanie przekraczające granice czasu i miejsca.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Ejiri w prowincji Suruga |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Sunshū Ejiri |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
駿州江尻 |
Krótki opis |
Dzieło przedstawia scenę z prowincji Suruga, z ludźmi walczącymi z silnym wiatrem, co jest metaforą przemijalności i nieprzewidywalności ludzkiego losu, z majestatyczną górą Fuji w tle. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1831 |
||
Miejsce powstania |
Edo (obecnie Tokio), Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 駿州江尻」 (Sunshū Ejiri), Sunshū około 1832
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!