Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
„Jezioro Suwa w prowincji Shinano” to urokliwe przedstawienie jednego z największych jezior wewnętrznych Japonii, znane z przepięknych widoków i ważnego miejsca kultu religijnego. Jezioro Suwa, usytuowane w sercu górskiego regionu Shinano (dzisiejsza prefektura Nagano), stanowiło ważny element krajobrazu i życia społecznego tamtego obszaru. Hokusai uchwycił je w stanie spokoju, z majestatycznym szczytem góry Fuji w tle, tworząc kontrast pomiędzy ciszą wody a niezmienną obecnością góry, która jest stale obserwatorem zmieniających się pór roku i życia wokół.
Hokusai malował w Edo w okresie, gdy zarówno miasto, jak i on sam doświadczali transformacji. Było to około 1832 roku, kiedy to artysta miał już za sobą prawie siedem dekad życia. Te lata były dla niego czasem zarówno artystycznego uznania, jak i osobistej introspekcji. Hokusai, choć cieszył się już ugruntowaną pozycją, nadal eksplorował nowe metody wyrazu i świeże koncepcje, czego przykładem jest seria „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”. Praca ta mogła być odzwierciedleniem zarówno jego fascynacji naturą, jak i ucieczką od trudów codziennego życia w rosnącym mieście.
W filozoficznej warstwie dzieło odzwierciedla konfucjańską i shintoistyczną ideę harmonii z naturą, a jednocześnie buddystyczne przekonanie o przemijaniu i nieustannym cyklu odrodzenia. Jezioro Suwa, otoczone przez zmienne pory roku, staje się miejscem medytacji nad niestałym charakterem ludzkiego doświadczenia w kontraście z niezmiennym, wiecznym spokojem góry Fuji. Hokusai wykorzystuje więc jezioro i górę jako symbole dla głębszych rozważań nad życiem i śmiercią, nad chwilowością i wiecznością.
Jezioro Suwa odgrywało ważną rolę w lokalnych praktykach religijnych, w szczególności w festiwalu Onbashira, odbywającym się co sześć lat, w którym drewniane słupy były transportowane do świątyni przez jezioro. Możliwe, że Hokusai, będąc świadkiem tych praktyk, widział w jeziorze połączenie ludzkiego ducha z wiecznością przyrody, gdzie obrzędy i festiwale stają się życiowymi rytmami, tak jak zmiany sezonów są rytmami natury.
Ogólnie, "Jezioro Suwa w prowincji Shinano" jest znaczącym dziełem Hokusaia, które oddaje jego zdolność do przenikliwej obserwacji i głębokiego szacunku dla natury. Obraz ten, choć może wydawać się przedstawiać piękno naturalnego krajobrazu w sposób prosty i dosłowny, faktycznie niesie ze sobą bogatą warstwę symboliki i duchowości. To świadectwo, że Hokusai nie tylko malował to, co widział oczami, ale także to, co odczuwał sercem i przemyślał umysłem. Jego prace, w tym także "Jezioro Suwa", są mostem łączącym materialny świat z duchowym, co do dziś fascynuje i inspiruje odbiorców na całym świecie. Ciekawostką może być to, że Hokusai, mimo swojego wieku, nigdy nie przestał być innowatorem, a jego podejście do sztuki jako nieustannego procesu badania i odkrywania, pozwoliło mu stworzyć dzieła, które są uniwersalne i ponadczasowe.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Jezioro Suwa w prowincji Shinano |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Shinshū Suwako |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
信州諏訪湖 |
Krótki opis |
Obraz ukazuje spokojne jezioro Suwa w regionie Shinano z widoczną górą Fuji w oddali, co ilustruje harmonię natury i jest hołdem dla tradycyjnego krajobrazu Japonii. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1832 |
||
Miejsce powstania |
Edo (obecnie Tokio), Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 信州諏訪湖」 (Shinshū Suwako), Shinshū około 1832
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!