Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
Obraz "Czerwone Fuji", znany w Japonii jako "Aka Fuji" z serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Hokusaia. Przedstawia on górę Fuji o poranku, kiedy pierwsze promienie słońca barwią jej szczyt na intensywny czerwony kolor. Góra Fuji, położona w centralnej Japonii, jest nie tylko narodowym symbolem, ale także obiektem kultu religijnego i artystycznego. Jej spokojna, ale dominująca postać na obrazie ma znaczenie zarówno estetyczne, jak i duchowe, będąc uosobieniem nie tylko piękna natury, ale i trwałości, której szukał Hokusai w ciągłym cyklu zmian.
Tworząc "Czerwone Fuji" około 1831 roku, Hokusai znajdował się na etapie wchodzenia w artystyczne mistrzostwo, mając za sobą już długie lata pracy i eksperymentowania z technikami ukiyo-e. Był to czas, kiedy doświadczał narastającej sławy i uznania, choć równocześnie zmagał się z osobistymi trudnościami i ekonomicznymi przeciwnościami, które wpływały na jego życie i twórczość. "Czerwone Fuji" jest odzwierciedleniem jego mistycznej fascynacji naturą i dążenia do przedstawienia esencji japońskiego krajobrazu, a także wyrazem jego osobistej filozofii, która łączyła się z buddyzmem zen i szacunkiem dla piękna oraz potęgi natury.
Dzieło Hokusai "Czerwone Fuji" emanuje głębią emocjonalną i filozoficzną. Czerwony kolor szczytu góry w japońskiej kulturze często jest symbolem siły życiowej i triumfu ducha, co może być odbiciem wewnętrznej siły Hokusaia, który mimo późnego wieku i życiowych tragedii, nadal dążył do artystycznej doskonałości. Kompozycja obrazu, z jednej strony wyjątkowo spokojna i harmonijna, z drugiej przesiąknięta jest intensywnością i pasją – jakby Hokusai chciał przekazać swoje przekonanie, że piękno świata naturalnego jest najdoskonalszym dziełem sztuki. W tym kontekście, "Czerwone Fuji" może być rozumiane jako metafora artystycznej drogi samego Hokusai – drogi pełnej pasji, poszukiwań i nieustającej pracy nad doskonaleniem swojego rzemiosła.
"Czerwone Fuji" można interpretować jako wizualną pochwałę niezmiennych wartości w świecie ciągłej zmiany – Hokusai przedstawia Fuji jako wieczny punkt orientacyjny, niezachwiany przez pory roku, polityczne niepokoje czy osobiste demony. Obraz może także symbolizować dążenie do wewnętrznej równowagi i harmonii, ideałów cenionych zarówno przez Hokusaia, jak i szeroko w kulturze japońskiej. Można nawet zobaczyć w nim odbicie duchowego spokoju, który jest celem praktyk zen, przypominając o potrzebie akceptacji i pogodzenia się z cyklem życia i śmierci, ruchem i spoczynkiem, młodością i starością.
Podsumowując, "Czerwone Fuji" Hokusaia jest nie tylko dziełem o wielkiej wartości estetycznej, ale także głębokiej treści filozoficznej. Jest to praca, która kontynuuje inspirację i zachwyt uniwersalnością i ponadczasowością w świecie zmian. A co może być dość zaskakujące, to fakt, że chociaż "Czerwone Fuji" jest często postrzegane jako pełne spokoju i harmonii, to w rzeczywistości mogło być ono wyrazem dążenia Hokusaia do znalezienia wewnętrznej siły i stabilności w życiu, które było pełne osobistych wyzwań i niepewności.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Czerwone Fuji |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Aka Fuji |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
赤富士 |
Krótki opis |
Dzieło przedstawia górę Fuji w oświetleniu porannego słońca, które nadaje jej czerwoną barwę, symbolizując siłę, spokój oraz niezmienną obecność w krajobrazie Japonii. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1831 |
||
Miejsce powstania |
Edo (obecnie Tokio), Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 神奈川沖浪裏」 (Gaifu kaisei), Edo około 1831
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!