Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
„Wielka fala koło Kanagawy” to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów w sztuce japońskiej, przedstawiający potężną falę grożącą pochłonięciem łodzi rybackich. Na tle sceny widnieje spokojna i majestatyczna góra Fuji, która w kontraście do wzburzonych wód oceanu stanowi nie tylko fizyczny punkt orientacyjny, ale również symbol trwałości i niezmienności w obliczu chaosu. Położenie geograficzne, wybrzeże Kanagawy, jest znane z groźnych fal, a Hokusai umiejętnie oddaje siłę i potęgę natury, jednocześnie ukazując ludzką odwagę i determinację w walce z żywiołem.
Tworząc to dzieło w okresie około 1831 roku, Hokusai znajdował się w szczytowym momencie swojej kariery artystycznej, będąc artystą dojrzałym i głęboko szanowanym. Jego zamiłowanie do góry Fuji, którą przedstawił w różnych odsłonach w serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”, wynikało nie tylko z osobistego uznania dla tego symbolu Japonii, ale również z duchowego przesłania, jakie góra ta niesie w kulturze japońskiej. W tym okresie Hokusai był zafascynowany naturą, dynamiką elementów i ich wpływem na życie ludzkie, co znalazło odzwierciedlenie w jego licznych dziełach.
Emocje wywoływane przez „Wielką falę” są intensywne i wielowymiarowe; przerażenie siłami przyrody splata się z podziwem dla jej piękna. Obraz jest manifestacją filozofii Hokusai, gdzie natura jest potężna i nieprzewidywalna, a człowiek, choć drobny i kruchy, jest pełen siły i odwagi. Ten dramatyczny obraz może być także odzwierciedleniem wewnętrznych zmagań artysty, jego poszukiwań estetycznych i duchowych, co jest odzwierciedleniem podejścia Hokusai do życia i sztuki jako ciągłego procesu nauki i eksperymentowania. Dzieło ukazuje też przemijalność i skromność ludzkiego życia w obliczu ogromu i wieczności natury, będąc jednocześnie wyrazem założeń buddyzmu zen i shintoistycznej harmonii z przyrodą.
Dzieło to zachęca do refleksji nad siłą, która tkwi w naturalnej równowadze świata; falująca woda kontrastuje z wiecznym spokojem góry, przypominając o tym, że życie wymaga szacunku dla naturalnego porządku i pokory wobec jego potęgi. Nie bez przyczyny „Wielka fala” stała się ikoną w kulturze światowej, będąc nie tylko wizualnie zapierającym dech w piersiach, ale i głęboko filozoficznym studium nad relacją człowieka z naturą.
Podsumowując, „Wielka fala koło Kanagawy” nieustannie fascynuje i inspiruje nie tylko artystów, ale i widzów na całym świecie, stając się jednym z najczęściej reprodukowanych obrazów w historii sztuki. Często uważane za prosty pejzaż, w rzeczywistości dzieło to niesie bogactwo znaczeń i kontemplacji nad ludzką kondycją. Warto zauważyć, że Hokusai potrafił stworzyć dzieło, które przekracza granice osobistego doświadczenia, pozwalając każdemu na osobistą podróż przez złożone warstwy znaczeń i emocji, które obraz w sobie zawiera.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Wielka fala koło Kanagawy |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Kanagawa-oki nami ura |
Tematyka |
Pejzaż morski |
Nazwa (kanji) |
神奈川沖浪裏 |
Krótki opis |
Dzieło przedstawia słynną scenę ogromnej fali zagrażającej łodziom u wybrzeży Kanagawy, z górą Fuji w tle, symbolizującą nieustającą walkę człowieka z siłami natury. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1831 |
||
Miejsce powstania |
Edo (obecnie Tokio), Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「神奈川沖浪裏」 (Kanagawa-oki nami ura), Edo około 1831
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod psudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!