Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.Jakie miejsce zajmują tradycyjne gry w kulturze Japonii?

Tradycyjne gry japońskie są nieodłącznym elementem dziedzictwa kulturalnego Kraju Kwitnącej Wiśni. Przekraczają one granice zwykłej rozrywki, stanowiąc istotną część rytuałów społecznych, edukacji i życia codziennego. Gry takie jak Go, Shogi czy Hanafuda nie tylko przyczyniły się do rozwoju strategicznego myślenia i zdolności analitycznych, ale także służyły jako narzędzia społecznej interakcji i komunikacji. Wraz z upływem czasu ich wartość symboliczna urosła, czyniąc je nie tylko świadkami historii, ale i aktywnymi uczestnikami w ukształtowaniu tożsamości narodowej. W festiwale i święta często korzysta się z tych gier, by wzmocnić więzi wspólnotowe, a rodzime gry edukacyjne, takie jak Karuta, wciąż są wykorzystywane do nauczania języka i poezji.

 

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.Wpływ gier na japońską kulturę jest tak wszechobecny, że znalazły one swoje miejsce w ceremoniach, edukacji i nawet w pracy. Gry karciane takie jak Hanafuda są nieodłącznym elementem obchodów Nowego Roku, gry planszowe jak Shogi i Go są narzędziami nauczania taktyki i strategii, a tradycyjne zabawy dziecięce, jak Kendama czy Daruma Otoshi, rozwijają zręczność i cierpliwość. Te gry, będące częścią codziennej kultury, są wyrazem szacunku dla przeszłości i podkreślają wartość tradycji w szybko zmieniającym się świecie.

W świecie anime, tradycyjne gry japońskie często służą jako kluczowe punkty fabuły, narzędzia charakterystyki postaci lub po prostu tła kulturalnego. Seriale takie jak "Hikaru no Go" czy "Chihayafuru" są poświęcone grom Go i Karuta odpowiednio, przedstawiając je w sposób, który podkreśla ich głębię i znaczenie. Poprzez anime, te gry są prezentowane nowemu pokoleniu, zarówno japońskiemu, jak i międzynarodowemu, zachowując ich kulturową istotność i zapewniając, że tradycje te nigdy nie zostaną zapomniane. Anime staje się medium, które nie tylko zachowuje, ale i odświeża tradycję, przekazując ją dalej w atrakcyjnej i dostępnej formie.

 

 

Obraz tradycyjnych gier w anime

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi."Hikaru no Go" (gra w Go)

Anime skupia się na grze Go, ukazując ją jako nie tylko rozrywkę, ale ważną część japońskiej kultury. Główny bohater, Hikaru, przypadkowo odkrywa starożytną planszę do Go, co prowadzi go do spotkania z duchem mistrza tej gry. Serial szczegółowo prezentuje zasady Go, strategie i konkurencję w profesjonalnym świecie tej gry, podkreślając jej znaczenie zarówno historyczne, jak i współczesne.

 

"Chihayafuru" (gra Hyakunin Isshu Karuta)

"Chihayafuru" koncentruje się na karuta, karcianej grze pamięciowej opartej na japońskich wierszach. Główna bohaterka, Chihaya, dąży do zostania najlepszym graczem karuta w Japonii. Anime przedstawia złożoność i szybkość gry, a także jej wpływ na rozwój postaci, ukazując karuta jako sport wymagający zarówno umiejętności fizycznych, jak i intelektualnych.

 

"Saki" (gra Riichi Mahjong)

W tym anime grupa uczennic liceum rywalizuje w turniejach Riichi Mahjong. Pokazuje nie tylko techniczne aspekty gry, ale także psychologiczną stronę rywalizacji. Każda postać posiada unikalny styl gry i umiejętności, co dodaje głębi przedstawieniu Mahjonga.

 

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi."March Comes in Like a Lion" (gra Shogi)

Seria opowiada o Rei Kiriyamie, młodym zawodowym graczu Shogi. Ukazuje, jak gra wpływa na jego życie i relacje z innymi, prezentując Shogi jako coś więcej niż tylko grę – jako ścieżkę życia, wymagającą poświęcenia i pasji.

 

"Summer Wars" (gra Hanafuda)

W tym filmie Hanafuda jest kluczowe dla rozwiązania konfliktu. Bohaterowie grają w Koi-Koi, wersję Hanafudy, w kulminacyjnym momencie filmu, aby pokonać sztuczną inteligencję. Gra w Hanafudę staje się metaforą rywalizacji między człowiekiem a maszyną, a także sposobem na ukazanie wartości rodzinnych i tradycji.

 

"3-gatsu no Lion" (gra Shogi)

Anime przedstawia życie profesjonalnego gracza Shogi, Rei Kiriyamy. Opowiada o jego emocjonalnych zmaganiach i rozwoju zarówno jako osoby, jak i gracza Shogi. Shogi jest tu nie tylko grą, ale również metaforą życiowych wyzwań i dążenia do doskonałości.

 

"Akagi" (gra Mahjong)

Serial opowiada o Shigeru Akagim, geniuszu Mahjonga, który ryzykuje życie grając w Mahjonga z członkami yakuzy. Mahjong jest tu przedstawiony jako gra nie tylko o wysokie stawki, ale i o głębokiej strategii i psychologii.

 

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi."The Legend of Koizumi" (gra Mahjong)

W tej satyrycznej serii politycznej były premier Japonii Junichiro Koizumi rozgrywa partie Mahjonga z międzynarodowymi liderami. Mahjong jest tu używany do przedstawienia międzynarodowych stosunków i strategii politycznych, z elementami humoru.

 

 

Innowacje Cyfrowe w Tradycyjnych Grach

Wiele tradycyjnych gier japońskich, takich jak Hanafuda czy Karuta, znalazło swoje nowe życie w świecie cyfrowym, dzięki czemu zyskały popularność wśród nowych pokoleń. Gry Hanafuda, takie jak "Koi-Koi Japan", przekształcają klasyczną grę karcianą w cyfrową rozgrywkę, wprowadzając graczy w bogatą historię i kulturę. Inne tytuły, jak "Hanafuda VR", wykorzystują technologię VR do zanurzenia graczy w świecie Hanafudy. Podobnie, gry oparte na Karuta, wykorzystujące elementy z "Hyakunin Isshu", takie jak "Utakoi" czy "Ogoola Karuta", przenoszą klasyczną japońską poezję w interaktywną formę, pozwalając graczom na zgłębianie tej tradycyjnej sztuki.

 

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.Gry komputerowe oparte na tradycyjnych japońskich grach odgrywają kluczową rolę w zachowaniu i propagowaniu tych dawnych form rozrywki. Są one unikalnym połączeniem edukacji i zabawy, umożliwiającym graczom z całego świata poznawanie i docenianie japońskiej kultury. Cyfrowe adaptacje gier zręcznościowych, takich jak "Kendama Crossy" czy "Kendama VR", łączą tradycyjne umiejętności zręcznościowe z interaktywnymi wyzwaniami, przyciągając zarówno młodsze, jak i starsze pokolenia. Takie gry, jak "Super Real Mahjong", przenoszą grę Mahjong w wirtualną rzeczywistość, oferując nowe spojrzenie na tradycyjną grę.

 


Zakończenie

Tradycyjne gry japońskie, od Go i Shogi po Hanafudę i Karutę, nie są jedynie relikwiami przeszłości, ale żywymi skarbami kultury, które wciąż rezonują w sercach i umysłach ludzi w Japonii. Ich obecność w anime i grach komputerowych stanowią most między starożytną tradycją a współczesną rozrywką, świadcząc o ich niezmiennym uroku i znaczeniu. Gry te kontynuują swoją opowieść, inspirując nowe pokolenia do odkrywania bogactwa japońskiej historii i kultury. W ten sposób, tradycyjne gry japońskie nie tylko przetrwały próbę czasu, ale także odnalazły nowe ścieżki, by rozkwitać i fascynować, stanowiąc most między przeszłością a przyszłością, między kulturą a innowacją.

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.

 

Renju (連珠)

  • Analiza językowa: "Renju" oznacza "połączone perły".

  • Rodzaj gry: Strategiczna gra planszowa.

  • Rok/okres powstania: Renju wyewoluowało z gry Go.

  • Okoliczności powstania: Utworzona jako bardziej skomplikowana wersja Gomoku, gra zyskała popularność wśród graczy szukających większego wyzwania.

  • Opis: W Renju gracze umieszczają kamienie na planszy Go, starając się stworzyć nieprzerwaną linię pięciu kamieni, jednocześnie blokując ruchy przeciwnika.

  • Ciekawostka: Renju jest profesjonalną wersją Gomoku. Była to pierwsza gra planszowa rozgrywana na Mistrzostwach Świata. Gra ma wielu fanów w Japonii i odbywa się wiele turniejów.

Bo Taoshi (棒倒し)

  • Analiza językowa: "Bo" to "kij" lub "słupek", a "taoshi" znaczy "przewrócić".

  • Rodzaj gry: Zespołowa gra fizyczna.

  • Rok/okres powstania: Tradycja tej gry sięga XIX wieku.

  • Okoliczności powstania: Gra wywodzi się z ćwiczeń militarnych, ale stała się popularna w szkołach jako sport zespołowy.

  • Opis: Bo Taoshi to dynamiczna gra, w której dwa zespoły starają się przewrócić słup przeciwnika, jednocześnie broniąc własnego.

  • Ciekawostka: Nazwa Bo Taoshi tłumaczy się jako "ściąganie słupa". Często jest grana jako część dnia sportu w szkołach. W grze zazwyczaj bierze udział 150 graczy, podzielonych na dwie drużyny po 75 osób.

Irensei (囲連星)

  • Analiza językowa: "Irensei" pochodzi od słów "i" (otoczyć) i "rensei" (połączone gwiazdy).

  • Rodzaj gry: Strategiczna gra planszowa.

  • Rok/okres powstania: Mniej znana data powstania, ale odnosi się do tradycyjnych japońskich gier planszowych.

  • Okoliczności powstania: Gry planszowe były popularną formą intelektualnej rozrywki.

  • Opis: W Irensei gracze na przemian umieszczają kamienie na planszy, starając się stworzyć linię pięciu połączonych kamieni.

  • Ciekawostka: Mimo swojej prostoty, Irensei wymaga strategicznego myślenia i planowania z wyprzedzeniem. Jest to popularna gra dla początkujących uczących się gry w Go. Irensei tłumaczy się jako "siedem w rzędzie".

Otedama (御手玉)

  • Analiza językowa: "Ote" oznacza "ręka", a "tama" to "kula" lub "kamyk".

  • Rodzaj gry: Tradycyjna japońska gra zręcznościowa.

  • Rok/okres powstania: Popularność gry wzrosła w okresie Showa.

  • Okoliczności powstania: Gry z małymi workami piasku były popularną formą zabawy wśród dzieci.

  • Opis: Otedama to gra, w której uczestnicy żonglują i łapią małe, wypełnione piaskiem lub ziarnami woreczki, wykonując różne triki i sekwencje.

  • Ciekawostka: Nazwa "Otedama" pochodzi od "te" (ręka) i "tama" (piłka). Gra ma długą historię i początkowo grano w nią z kamykami zamiast woreczków z fasolą. Różne wzory rzutów i chwytów nazywane są specyficznymi nazwami.

Hana Ichi Monme (花一匁)

  • Analiza językowa: "Hana" oznacza "kwiat", a "ichi monme" to jednostka wagi (około 3.75 gram).

  • Rodzaj gry: Dziecięca gra na świeżym powietrzu.

  • Rok/okres powstania: Popularna od okresu Edo.

  • Okoliczności powstania: Gra była formą rozrywki i ćwiczenia fizycznego dla dzieci.

  • Opis: Gra polega na tworzeniu dwóch zespołów, z których jeden członek na przemian biega w kierunku przeciwnego zespołu i próbuje wciągnąć kogoś z przeciwnej drużyny do swojej, utrzymując przy tym rytmy i piosenki związane z grą.

  • Ciekawostka: Nazwa Hana Ichi Monme odnosi się do starej japońskiej jednostki wagi. Gra jest często używana do nauki pracy zespołowej i strategii. Gra jest zazwyczaj towarzysząca przez piosenkę o tej samej nazwie.

Beigoma (ベーゴマ)

  • Analiza językowa: "Bei" pochodzi od "bi", oznaczającego "muszelkę", a "goma" oznacza "bąk".

  • Rodzaj gry: Gry zręcznościowe.

  • Rok/okres powstania: Beigoma istnieje od okresu Edo.

  • Okoliczności powstania: Początkowo grane przez dzieci, stało się popularne jako gra zręcznościowa.

  • Opis: Beigoma to gra, w której uczestnicy kręcą małe, metalowe bąki, które następnie zderzają się w arenie, próbując wybić bąki przeciwników poza obszar gry.

  • Ciekawostka: Nazwa gry Beigoma może pochodzić od słowa "Bei", co w języku japońskim oznacza Amerykę, ponieważ uważa się, że gra została przywieziona przez Amerykanów. Wierzchołki Beigoma są często ozdobione kolorowymi wzorami. Gra zainspirowała stworzenie popularnej serii Beyblade.

Ohajiki (おはじき)

  • Analiza językowa: "Ohajiki" pochodzi od słowa "hajiku", co oznacza "odbijać" lub "pstrykać".

  • Rodzaj gry: Gry zręcznościowe.

  • Rok/okres powstania: Gra jest znana od setek lat w Japonii.

  • Okoliczności powstania: Popularna wśród dzieci, służyła jako prosta rozrywka.

  • Opis: W Ohajiki gracze używają małych, płaskich dysków, które pstrykają palcami, aby trafić w dyski przeciwnika i je przewrócić lub przesunąć.

  • Ciekawostka: Ohajiki jest często grane przez dziewczynki i służy do poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej. "Kamyki" są tradycyjnie wykonane ze szkła. Ohajiki odnosi się także do samych pionków gry.

Daruma Otoshi

(だるま落とし)

  • Analiza językowa: "Daruma" to nazwa japońskiej lalki, a "otoshi" oznacza "upadek".

  • Rodzaj gry: Zręcznościowa gra drewnianymi klockami.

  • Rok/okres powstania: Popularność gry wzrosła w okresie Meiji.

  • Okoliczności powstania: Gry zręcznościowe były popularne wśród dzieci i dorosłych jako forma rozrywki.

  • Opis: Gra polega na uderzaniu młotkiem w poszczególne klocki składające się na wieżę, tak aby nie przewrócić figurki Darumy na szczycie.

  • Ciekawostka: Gra jest nazwana na cześć lalek Daruma, które są tradycyjnymi japońskimi lalkami życzeń. Często jest grana podczas festiwali i przyjęć dla dzieci. Gra pomaga poprawić koordynację wzrokowo-ruchową.

Fukuwarai (福笑い)

  • Analiza językowa: "Fuku" oznacza "szczęście", a "warai" to "śmiech".

  • Rodzaj gry: Rodzinna/party game.

  • Rok/okres powstania: Gra powstała w okresie Edo jako noworoczna zabawa dla dzieci.

  • Okoliczności powstania: Celem było zapewnienie zabawy i śmiechu podczas świąt.

  • Opis: W Fukuwarai uczestnicy z zawiązanymi oczami próbują umieścić elementy twarzy (np. oczy, usta) na płaskim obrazie, tworząc śmieszne kombinacje.

  • Ciekawostka: Fukuwarai jest podobne do zachodniej gry "Przypnij ogon osiołkowi". Nazwa gry tłumaczy się jako "Szczęśliwy śmiech". Często jest grana jako część obchodów Nowego Roku w Japonii.

Koma (独楽)

  • Analiza językowa: "Koma" oznacza "bąk" lub "zabawkę do kręcenia".

  • Rodzaj gry: Zręcznościowa gra z bąkiem.

  • Rok/okres powstania: Tradycja kręcenia bąków w Japonii jest bardzo stara, choć trudna do precyzyjnego określenia.

  • Okoliczności powstania: Bąki były powszechnymi zabawkami w wielu kulturach.

  • Opis: Gra w Koma polega na kręceniu drewnianego bąka, często z elementami rywalizacji o to, czyj bąk kręci się najdłużej lub wybijaniu bąków przeciwnika z wyznaczonego pola.

  • Ciekawostka: Koma jest często grana podczas obchodów Nowego Roku. W Japonii odbywają się profesjonalne turnieje Koma. Gra pomaga poprawić drobną motorykę i koncentrację.

 

Menko (面子)

  • Analiza językowa: "Menko" oznacza "twarz" lub "honor", co może odnosić się do obrazków na kartach.

  • Rodzaj gry: Gra karciana/zręcznościowa.

  • Rok/okres powstania: Popularna w okresie Edo.

  • Okoliczności powstania: Gra była popularna wśród dzieci jako forma rywalizacji.

  • Opis: Menko to gra, w której gracze rzucają płaskie karty na ziemię, starając się przewrócić karty przeciwnika.

  • Ciekawostka: Karty Menko były w przeszłości wykonane z ceramiki, glinki i tektury. Wzory na kartach często przedstawiają popularne motywy kulturowe. Gra jest znana od okresu Heian.

Sugoroku (双六)

  • Analiza językowa: Nazwa oznacza "podwójne szóstki", nawiązując do kości do gry.

  • Rodzaj gry: Gra planszowa.

  • Rok/okres powstania: W Japonii znane od okresu Nara.

  • Okoliczności powstania: Gra ma swoje korzenie w chińskiej grze "shuanglu".

  • Opis: Sugoroku jest podobne do gry w "Chinczyka" lub "Wężów i Drabin", gdzie gracze poruszają się po planszy zgodnie z rzutami kości.

  • Ciekawostka: Sugoroku ma dwie formy: ban-sugoroku (podobne do backgammona) i e-sugoroku (podobne do gry w węże i drabiny). Wersja ban-sugoroku była kiedyś zakazana przez rząd, ponieważ prowadziła do nadmiernego hazardu. Sugoroku to także termin używany dla kategorii japońskich zwojów z obrazkami.

Uta-Garuta (歌ガルタ)

  • Analiza językowa: "Uta" oznacza "piosenkę" lub "wiersz", a "garuta" pochodzi od portugalskiego "carta" (karta).

  • Rodzaj gry: Gra karciana.

  • Rok/okres powstania: Popularna od okresu Edo.

  • Okoliczności powstania: Stworzona dla rozrywki i edukacji z wykorzystaniem wierszy.

  • Opis: W Uta-Garuta gracze starają się jak najszybciej znajdować pary kart: jedna z wierszem, druga z odpowiednim obrazem.

  • Ciekawostka: Gra jest zwykle grana w Nowy Rok w Japonii. Jest używana jako narzędzie edukacyjne do nauczania klasycznej literatury japońskiej. Odbywają się mistrzostwa krajowe dla zawodowych graczy w Uta-Garu

 

Hyakunin Isshu Karuta

(百人一首かるた)

  • Analiza językowa: Nazwa oznacza "karuta stu poetów", odnosząc się do tradycyjnej antologii poezji.

  • Rodzaj gry: Gra karciana pamięciowa.

  • Rok/okres powstania: Gra sięga czasów dynastii Heian.

  • Okoliczności powstania: Gra powstała, aby cieszyć się i uczyć klasycznej japońskiej poezji.

  • Opis: Karuta to gra, w której gracze muszą jak najszybciej dopasować wersy wierszy do ich autorów.

  • Ciekawostka: Gra pomaga zapamiętać klasyczne japońskie wiersze. Co roku odbywają się ogólnokrajowe zawody w tę grę. Każda karta reprezentuje inny wiersz innego poety.

 

Jan-ken (じゃんけん)

  • Analiza językowa: Nazwa pochodzi od japońskich słów "jan" (papier), "ken" (kamień) i "pon" (nożyce).

  • Rodzaj gry: Gra zręcznościowa.

  • Rok/okres powstania: W Japonii gra znana od czasów Edo.

  • Okoliczności powstania: Pochodzi z chińskiej gry "sansukumi-ken".

  • Opis: Jan-ken jest popularną grą używającą gestów dłoni, w której papier pokonuje kamień, kamień pokonuje nożyce, a nożyce pokonują papier.

  • Ciekawostka: Nazwa "Jan-ken" pochodzi od chińskiej gry wprowadzonej do Japonii w XVII wieku. Jest to jedna z najpopularniejszych gier w Japonii i często służy do rozstrzygania sporów. Niektóre wariacje obejmują dodatkowe gesty ręką.

Kendama (けん玉, Kendama)

  • Analiza językowa: "Kendama" jest połączeniem słów "ken" (miecz) i "tama" (kula).

  • Rodzaj gry: Gra zręcznościowa.

  • Rok/okres powstania: Kendama przybyła do Japonii około XVIII wieku.

  • Okoliczności powstania: Wywodzi się z klasycznej francuskiej gry "bilboquet".

  • Opis: Kendama składa się z drewnianego młotka z 3 platformami i szpilą, połączonego z kulką sznurkiem. Celem jest złapanie kuli na jednej z platform lub na szpicy.

  • CiekawostkaKendama jest uważana za korzystną dla poprawy koordynacji ręka-oko. Stało się to konkurencyjnym sportem z graczami na całym świecie. W Japonii co roku odbywa się Puchar Świata Kendama.

Riichi Mahjong (麻雀, Mājan)

  • Analiza językowa: "Mājan" w japońskiej wersji znaczy dosłownie "szczyrbiący wróbel".

  • Rodzaj gry: Gry logiczna z elementami hazardu.

  • Rok/okres powstania: Mahjong, choć wywodzi się z Chin, stał się popularny w Japonii na początku XX wieku.

  • Okoliczności powstania: Gra została spopularyzowana jako forma rozrywki w miastach.

  • Opis: Gracze kolekcjonują karty (płytki) w celu utworzenia legalnej ręki, wykorzystując mechanizmy takie jak ciągnięcie, odrzucanie i wygrywanie poprzez ukończenie określonego zestawu płytek.

  • Ciekawostka: Riichi Mahjong jest nazywane także "grą stu inteligencji" ze względu na swoją złożoność. Gra ma unikalny system punktacji, który obejmuje pewien aspekt hazardu. Jest tak popularna w Japonii, że często pojawia się w japońskich filmach i programach telewizyjnych.

Hanafuda

(花札, Hanafuda)

  • Analiza językowa: "Hanafuda" można przetłumaczyć jako "karty kwiatowe".

  • Rodzaj gry: Gra karciana.

  • Rok/okres powstania: Hanafuda została stworzona w okresie Edo w Japonii (XVII-XIX wiek).

  • Okoliczności powstania: Gry karciane były popularne w Japonii, ale często zakazywane; hanafuda była sposobem na obejście prawnych ograniczeń.

  • Opis: Gra używa 48 kart, podzielonych na 12 miesięcy, reprezentujących różne kwiaty i sezonowe sceny. Gracze łączą karty, by tworzyć kombinacje i zdobywać punkty.

  • Ciekawostka: Karty Hanafuda były początkowo malowane na korze morwy. Mimo że gra jest kojarzona z hazardem, jest również ceniona jako gra kulturalna i rodzinna. Nintendo, znana firma produkująca gry wideo, była pierwotnie firmą produkującą karty do gier, która produkowała karty Hanafuda.

  

 

Shogi (将棋, Shōgi)

 

  • Analiza językowa: "Shōgi" oznacza dosłownie "generalską grę planszową".

  • Rodzaj gry: Japońska wersja szachów.

  • Rok/okres powstania: Shogi wyewoluowało z chińskiego "xiangqi" około XVI wieku.

  • Okoliczności powstania: Gra rozwinęła się jako forma rozrywki i treningu taktycznego dla samurajów.

  • Opis: W Shogi dwóch graczy rywalizuje na planszy z siatką, przesuwając różne figury z celem schwytania króla przeciwnika. Unikalną cechą jest możliwość reintrodukowania schwyconych figur jako własne.

  • Ciekawostka: Shogi jest najkrótszą z wielu form szachów na całym świecie. Możliwość ponownego użycia zdobytych pionków czyni Shogi bardzo skomplikowaną grą. Plansze Shogi są zazwyczaj większe niż szachowe, z siatką 9x9.

 

 

Go (囲碁, Igo)

 

  • Analiza językowa: Nazwa "igo" pochodzi od chińskiego słowa "wéiqí", które oznacza "grę otaczania".
  • Rodzaj gry: Strategiczna gra planszowa.
  • Rok/okres powstania: Historia Go sięga co najmniej 2500 lat wstecz, z początkami w starożytnych Chinach.
  • Okoliczności powstania: Gra powstała jako forma medytacji i treningu strategicznego dla starożytnych elit.
  • Opis: Go jest grą dwóch graczy, którzy na przemian umieszczają czarne i białe kamienie na siatce planszy, starając się otoczyć i schwytać kamienie przeciwnika, kontrolując przy tym jak największy obszar.
  • Ciekawostka: Uważa się, że jest to najstarsza gra planszowa nadal grana w swojej oryginalnej formie. Gra jest tak skomplikowana, że istnieje więcej możliwych scenariuszy gry niż atomów we wszechświecie. Komputery stały się w stanie pokonać profesjonalnych graczy w Go dopiero niedawno.
23 listopada 2023

Tradycyjne Gry Japońskie 
- Most między Realnym Światem a Anime

Jak bawili się Japończycy przed Nintendo?

Tradycyjne gry japońskie, z ich bogatą historią sięgającą setek lat wstecz, są nie tylko cennym dziedzictwem kulturowym, ale także fascynującym elementem, który ożywia współczesną rozrywkę i edukację. Od strategicznych gier planszowych takich jak Go i Shogi, przez kolorowe karty Hanafuda, aż po dynamiczne gry sportowe typu Bo Taoshi, te rozmaite formy zabawy odzwierciedlają wartości społeczne, intelektualne i estetyczne, które kształtowały japońską kulturę. Nie są one jedynie przekazem minionych epok, ale wciąż żywymi i rozwijającymi się tradycjami, które przetrwały próbę czasu i zmieniające się społeczne krajobrazy, zachowując swoją popularność i znaczenie aż do dzisiejszych dni.

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.

Wpływ tych gier rozciąga się daleko poza granice ich bezpośredniego użycia, przenikając do świata anime, gdzie często służą jako kluczowe elementy fabularne, narzędzia rozwoju postaci czy nawet jako centralne motywy przewodnie całych serii. W grach komputerowych, czy w anime, tradycyjne gry japońskie nie tylko wprowadzają element autentyczności i głębi kulturalnej, ale także oferują płaszczyznę, na której współczesne interpretacje mogą być eksplorowane i reprezentowane dla globalnej publiczności. Odwzorowanie gier w animacji stanowi cenny wgląd w ich niezmienne miejsce w sercu japońskiej tożsamości, ułatwiając zrozumienie ich roli w kształtowaniu społeczeństwa i kultury.

Artykuł o tradycyjnych grach Japonii i ich występowaniu w japońskich mangach i anime. Czym jest kendama, renju, Bo Taoshi, Karuta, Hanafuda, Go i Shogi.

Przyjrzyjmy się teraz dwudziestu najpopularniejszym grom towarzyskim, karcianym, sportowym i planszowym Japonii:

  1. pl
  2. en
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!