Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).
2023/10/26

Tekken spotyka Mangę, a ta mu odpowiada: Wzajemne inspiracje i wpływy pomiędzy światem Tekkena a anime.

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Wprowadzenie: Od Ulicznych Walk do Legendarnej Areny

Gdy w 1994 roku firma Namco wypuściła na rynek pierwszą odsłonę gry "Tekken", mało kto przypuszczał, że stanie się ona jednym z najważniejszych tytułów w historii gier walki, a także ważnym elementem popkultury na skalę światową. Co sprawiło, że Tekken stał się głównym „mordobiciem” (albo przynajmniej jednym z trzech głównych) i mistrzem bijatyk na konsole i automaty to temat na oddzielny artykuł i temat rzeka. Czy to był rozbudowany system ciosów i kombosów. Czy ciekawe, wyraziste postacie? Czy fabuła? Szybkość walki? Miodność gameplayu? Trudno powiedzieć, pewnie jak to zwykle bywa – po trochu wszystkiego i w idealnych proporcjach.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Co odróżniało Tekkena od innych gier tego typu dostępnych na rynku w tamtym czasie, to nie tylko zaawansowany system walki, ale przede wszystkim głęboko zakorzeniona w kulturze japońskiej estetyka i narracja. Wiele postaci miało wyraźne nawiązania do kultury mangi i anime, które były wówczas (i nadal są) niezwykle popularne w Japonii i na świecie. W ciągu kolejnych lat, seria Tekken ewoluowała, dostosowując się do zmieniających się gustów graczy i rosnących możliwości technologicznych, ale zawsze pozostając wierna swoim korzeniom i japońskiej tożsamości. W ten sposób, Tekken nie tylko zyskał miejsce w sercach milionów graczy na całym świecie, ale również stał się ważnym punktem odniesienia w szeroko rozumianej popkulturze.

 

 

Podstawy estetyki Tekkena: Połączenie Nowoczesności z Tradycją

Tekken, od początku swojego istnienia, charakteryzował się wyjątkową estetyką, której fundamenty oparte były na połączeniu nowoczesnych technik graficznych z tradycyjnymi elementami kultury japońskiej. Kiedy patrzymy na postacie takie jak Heihachi Mishima czy Kazuya, zauważamy, że choć ich wygląd jest współczesny, ich ubiór oraz styl walki nawiązują do tradycyjnych japońskich sztuk walki.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Kolejnym aspektem, który wskazuje na japońskie korzenie gry, jest design aren. Niektóre z nich, jak na przykład "Yoshimitsu's Forest" czy "Mishima Dojo", są pełne klasycznych elementów japońskiej architektury, od pagód po tradycyjne japońskie ogrody zen z ich kamiennymi ścieżkami i stawami koi. Te tła nie tylko dodają głębi rozgrywce, ale też stanowią ukłon w stronę bogatej tradycji Japonii.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Jeśli chodzi o same postacie, wiele z nich ma wyraźne nawiązania do postaci z japońskiej mitologii i folkloru. Yoshimitsu, z jego tajemniczym wyglądem i zdolnościami, jest wyraźnie inspirowany legendami o samurajach i roninach. Z kolei postać takiej jak Kunimitsu, z jej maską i stylami walki, przypomina tradycyjnych japońskich ninja.

 

Nie można również zapomnieć o elementach tatuaży, które zdobią ciała niektórych bohaterów. Wzory te są bezpośrednio inspirowane japońską sztuką irezumi – tradycyjnym tatuażowaniem, które przez wieki było praktykowane wśród samurajów i przestępców yakuza. Przykładem może być tu postać Bryana Fury'ego, którego tatuaże są głęboko osadzone w tej tradycji.

 

 

Elementy mangi i anime w estetyce Tekkena

Nie można zaprzeczyć, że Tekken jest pełen nawiązań do świata mangi i anime. Te nawiązania są wyraźnie widoczne nie tylko w charakterystyce i wyglądzie postaci, ale także w sposobie, w jaki postacie te oddziałują ze sobą i z otaczającym je środowiskiem. Przykładem jest postać Ling Xiaoyu, której ubiór, wygląd oraz nieco naiwna i pełna energii osobowość przypominają typowe bohaterki z japońskich seriali anime. Jej śmiałość i młodzieńczy zapał są archetypami postaci często spotykanych w mangach dla młodzieży.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Kolejnym elementem zaczerpniętym z mangi i anime jest przesadność i ekstrawagancja niektórych ruchów bojowych. Znamienny jest tu Kazuya Mishima, którego diabelska transformacja i piorunujące ciosy przypominają sceny z takich anime jak "Dragon Ball" czy "Naruto". Te przerysowane, niemal nadnaturalne ruchy są charakterystyczne dla gier walki, ale Tekken czerpie je bezpośrednio z kultury anime, gdzie bohaterowie posiadają zdolności graniczące z cudami.

 

Nie można również nie zwrócić uwagi na sposób, w jaki historia w grze Tekken jest opowiadana. Narracja często przybiera formę krótkich sekwencji animowanych, które przypominają klipy z anime. Estetyka tych animacji, od stylu rysunku po kolorystykę, wyraźnie nawiązuje do japońskich produkcji animowanych. Postacie mają duże, wyraziste oczy, charakterystyczne dla bohaterów anime, a ich mimika i gesty są przerysowane, co podkreśla dramat i intensywność rozgrywanych scen.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Rzucając okiem na różne postacie w Tekkenie, mnóstwo z nich wykazuje cechy charakterystyczne dla bohaterów z mangi i anime. Alisa Bosconovitch, z jej mechanicznymi skrzydłami, zdolnościami do odczepiania własnych ramion w celu użycia ich jako broń oraz jej niewinna, niemal dziecięca twarz, przypomina postaci z takich anime jak "Chobits" czy "Ghost in the Shell", gdzie granica między człowiekiem a maszyną bywa nierzadko zatarta. Jej design jest kwintesencją połączenia technologii z estetyką kawaii - czyli "uroczą" - tak popularną w kulturze anime.

 

Nie mniej interesująca jest Lili, z jej bogatymi i pełnymi detalów strojami oraz dynamicznym stylem walki, który przypomina akrobatykę. Jej blond włosy, długie nogi i kapryśna osobowość nawiązują do wielu bohaterek mang i anime przeznaczonych dla młodzieży, zwłaszcza tych z gatunku shoujo. Jej rywalizacja z Asuką Kazama przypomina konflikty między centralnymi postaciami w wielu serialach anime, gdzie rywalizujące bohaterki często starają się prześcignąć się zarówno w walce, jak i w osobistych animozjach. Obydwie te postacie są znakomitymi przykładami tego, jak głęboko estetyka mangi i anime została wpleciona w tkankę uniwersum Tekkena.

 

 

Postacie Tekkena a archetypy z mangi/anime

Kazuya Mishima: Gdy spojrzymy na postać Kazuyi Mishimy, widzimy wzorzec antybohatera, jaki pojawia się wielokrotnie w japońskich komiksach i serialach anime. Jego mroczna przeszłość, wewnętrzne konflikty oraz diabelska moc przypominają antagonistów takich jak Vegeta z "Dragon Ball" czy Sasuke Uchiha z "Naruto". Jego relacje z rodziną, zwłaszcza z ojcem Heihachi i synem Jinem, mają wiele wspólnego z wielowątkowymi rodowymi dramatami, które stanowią oś wielu mang i anime.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Ling Xiaoyu: Już wcześniej wspomniano o Ling Xiaoyu jako o archetypie młodej bohaterki z japońskich animacji. Jej cechy charakteru - optymizm, niewinność i determinacja - przypominają bohaterki takie jak Sakura z "Cardcaptor Sakura" czy Usagi z "Sailor Moon". Jej relacje z Jinem dodatkowo wprowadzają motyw niespełnionej miłości, który jest stałym elementem wielu shoujo mang.

 

Yoshimitsu: Ta enigmatyczna postać jest jednym z najbardziej unikalnych bohaterów w Tekkenie. Jego design, choć kosmiczny, mocno nawiązuje do tradycyjnych japońskich samurajów i roninów. Wygląd jego broni, maska oraz ruchome elementy stroju przypominają postacie z takich anime jak "Rurouni Kenshin" czy "Basilisk". Jest to połączenie futurystycznego stylu z tradycyjnymi japońskimi motywami.

 

Gon: Chociaż jest gościnną postacią w serii, Gon jest doskonałym przykładem humorystycznej strony mangi. Jego mały rozmiar, wyraziste ruchy i komediowy styl walki są bezpośrednim odniesieniem do licznych komiksowych bohaterów, którzy, mimo swojego niewielkiego wzrostu, potrafią zadawać spore obrażenia.

 

Asuka Kazama: Jej silny charakter i zdolność do stawiania czoła przeciwnościom przypominają typowe postacie z gatunku shounen, takie jak Nami z "One Piece" czy Orihime z "Bleach". Jej tradycyjny japoński strój oraz sposób walki odzwierciedlają wartości i estetykę, które często pojawiają się w mangach i anime.

 

Hwoarang: Jego młodzieńczy bunt, pasja do walki oraz dynamiczne kopnięcia nawiązują do wielu bohaterów anime o tematyce walki, takich jak Ichigo Kurosaki z "Bleach" czy Rock Lee z "Naruto".

 

Lili Rochefort: O jej związkach z estetyką mangi i anime już wspomniano, ale warto dodać, że jej bogate tło oraz kapryśna natura przypominają takie postacie jak Erina Nakiri z "Food Wars" czy Misa Amane z "Death Note".

 

Heihachi Mishima: Jego brutalność, dominujący charakter i charyzma przypominają takich antagonistów jak King Bradley z "Fullmetal Alchemist" czy Dio Brando z "JoJo's Bizarre Adventure". Jego wyrazista fryzura i broda są również typowe dla starszych, potężnych postaci z japońskich komiksów.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).King: Ten zawodnik lucha libre z charakterystyczną maską w kształcie głowy jaguara jest unikatowy w świecie Tekkena. Jego maska i styl walki przypominają postacie z anime o tematyce wrestlingu czy innych sportów walki. Postacie takie jak Tiger Mask z serii "Tiger Mask" noszą podobne maski i mają podobny styl, oparty na wysokich skokach i mocnych uderzeniach.

 

Jun Kazama: Delikatna, a jednocześnie pewna siebie matka Jina Kazamy. Jej elegancki wygląd i płynne ruchy w walce nawiązują do wielu bohaterek z anime o tematyce walki, takich jak Kikyo z "InuYasha". Jej silne związki z naturą oraz motywy ptaków i kwiatów w jej designie odzwierciedlają typowe dla anime i mangi motywy połączenia sił przyrody z ludzkim duchem.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).Lei Wulong: Ten detektyw i mistrz kung fu przypomina wiele postaci z klasycznych japońskich filmów akcji oraz anime o tematyce policyjnej. Choć, fakt, bardziej jest to postać wyjęta z komediowych filmów akcji produkcji Hong Kong o policjantach.  Jego luźne podejście do życia, poczucie humoru i wszechstronny styl walki nawiązują do postaci takich jak Ryo Saeba z "City Hunter". Obaj są utalentowanymi wojownikami, ale równie często korzystają z humoru w swoim podejściu do życia.

 

Kunimitsu: Choć początkowo była przedstawiana jako rywal Yoshimitsu, jej postać rozwinęła się w kolejnych częściach Tekkena. Jej maska, czerwony kolor oczu oraz precyzyjny i szybki styl walki przypominają ninjów z takich anime jak "Naruto" lub "Basilisk". Jej tajemniczy charakter oraz umiejętność poruszania się z niebywałą gracją i precyzją odzwierciedlają wiele archetypów kunoichi (żeńskich ninja) w kulturze mangi i anime.

 

 

Manga i Anime na podstawie Tekkena

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp)."Tekken: The Motion Picture"
Kiedy "Tekken: The Motion Picture" został wydany w 1998 roku, stanowił jeden z pierwszych poważnych prób adaptacji gry wideo na duży ekran w formie anime. Film, będąc mieszanką oryginalnej fabuły i elementów z gier, skupiał się głównie na relacji pomiędzy Kazuyą Mishimą a Jun Kazamą. W czasach, gdy wiele adaptacji gier bywało powierzchownych i często odbiegało od źródłowego materiału, "Tekken: The Motion Picture" starał się zachować głębię i ton oryginalnej serii, choć nie obyło się bez pewnych artystycznych swobód.

 

Mangi oparte na Tekkenie: ich styl i jak odzwierciedlają uniwersum gry:
Mangi oparte na Tekkenie, choć mniej znane na zachodzie, odgrywają ważną rolę w Japonii, pozwalając fanom na głębsze zrozumienie postaci i fabuły. W odróżnieniu od gier, w których walka jest głównym elementem, mangi oferują bardziej rozbudowaną narrację, ukazując tło postaci, ich motywacje oraz relacje z innymi bohaterami. Styl graficzny mangi Tekken, chociaż nawiązuje do gry, często posiada bardziej szczegółowe i finezyjne rysunki, które podkreślają emocje i charakter postaci.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp)."Tekken: Blood Vengeance"
W 2011 roku światło dzienne ujrzało "Tekken: Blood Vengeance", pełnometrażowe anime oparte na serii "Tekken". Film ten, wydany pomiędzy T6 a TTT2, skupia się na postaciach Ling Xiaoyu i Alisy Bosconovitch, które otrzymują misję zbadania tajemniczego ucznia o imieniu Shin Kamiya. Cała fabuła filmu jest dodatkiem do głównego wątku serii Tekken i skupia się na relacji tych dwóch dziewczyn oraz na zagrożeniu, jakie stanowi tajemniczy projekt M. Charakterystyczne dla tego filmu jest jego nowoczesne podejście do animacji oraz bardziej młodzieżowy ton, który odzwierciedla rosnącą popularność bohaterów wśród młodszych widzów.

 

"Tekken: Kazuya's Revenge"
Chociaż nie jest to stricte anime, warto wspomnieć o "Tekken: Kazuya's Revenge" z 2014 roku. Jest to pełnometrażowy film aktorski, ale nawiązujący w swojej estetyce i fabule do japońskich produkcji. Film skupia się na młodych latach Kazuyi Mishimy, ukazując jego transformację w zimnokrwistego wojownika i antagonizmy rodzinne, które później stały się kluczowymi motywami serii. Chociaż odbiegał od klasycznych anime, widać w nim wyraźne inspiracje mangą, zwłaszcza w sposób przedstawienia walk i dynamiki postaci.

 

"Tekken Comic"
Mimo że nie jest to film czy tradycyjne anime, warto zwrócić uwagę na oficjalną mangę "Tekken Comic", która była publikowana w latach 1997-1998. Skupia się ona głównie na relacjach między głównymi postaciami serii, takimi jak Kazuya, Heihachi czy Paul Phoenix. Dzięki tej mandze, fani mogli zobaczyć nie tylko walki, ale także codzienne życie postaci oraz ich myśli i uczucia, które w grze były przedstawiane w sposób ograniczony. Manga ta, chociaż krótka, stała się ważnym dodatkiem do uniwersum Tekkena, ukazując bohaterów w zupełnie nowym świetle.

 

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp)."Tekken: Bloodline" - Nowa Inkarnacja Klasyki na Netflixie

"Tekken: Bloodline" to świeża propozycja dla fanów serii na platformie Netflix, która odświeża legendę Tekkena, skupiając się na jednym z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów uniwersum - Kazamie Jinie. Serial opowiada wzruszającą historię o zemście młodego wojownika po śmierci jego matki z rąk demonicznego bytu. W ciągu zaledwie sześciu odcinków pierwszego sezonu mamy okazję obserwować rozwój postaci Jina, począwszy od jego treningów, przez odnalezienie dziadka - Heihachi Mishimy - do emocjonującej konfrontacji w turnieju Króla Żelaznej Pięści i starciu z własnymi wewnętrznymi demonami.

 

Co warto podkreślić, twórcy serialu z sukcesem przełożyli dynamikę i styl walki z gier na ekran. Choreografia pojedynków, wizualizacja ciosów i kombinacji, a także charakterystyczne dla serii gier odblaski i kolorystyka zostały wiernie odwzorowane, co z pewnością przynosi radość fanom. Wprowadzenie wyjątkowego stylu, który przypomina kultowe anime z lat 90. i wczesnych 2000, dodaje "Tekken: Bloodline" unikalnego charakteru. To połączenie nostalgii z nowoczesnością - reminiscencje do klasyków, takich jak "Beyblade" czy "Yu-Gi-Oh", przeplatają się z nowatorskim podejściem do tematyki Tekken.

 

Chociaż wielu fanów mogło mieć nadzieję na szersze wprowadzenie do świata Tekken z uwzględnieniem bogatej palety postaci, "Tekken: Bloodline" skupia się głównie na historii Jina. Wielu znanych bohaterów serii pojawia się jedynie w rolach drugoplanowych lub epizodycznych, co może być pewnym rozczarowaniem dla tych, którzy oczekiwali bardziej wszechstronnej adaptacji. Niemniej jednak, "Tekken: Bloodline" przyciąga uwagę świetnie zrealizowaną akcją, głęboką charakterystyką postaci oraz wyraźnym naciskiem na moralne dylematy i odcienie szarości w konfliktach.

 

 

Znacznie szerzej i więcej niż tylko gra

Tekken, począwszy od jego korzeni jako bijatyka wideo, przez liczne adaptacje manga, aż po animowane filmy i seriale, stał się niezaprzeczalnym fenomenem w kulturze japońskiej i globalnej. Odbicie tej gry w mediach jest dowodem na to, jak głęboko historia rodziny Mishima i innych postaci zapadła w sercach fanów na całym świecie. Refleksja nad Tekkenem jest zarazem refleksją nad ewolucją kultury pop: jak pewne narracje, style i postacie przechodzą przez różne media, dostosowując się do zmieniających się gustów, ale pozostając wiernymi swojemu rdzeniowi.

 

W miarę jak światy gier wideo, mangi i anime coraz bardziej się przenikają, można przypuszczać, że relacja między Tekkenem a światem japońskich komiksów i animacji będzie się nadal rozwijać. Nie tylko adaptacje, ale także inspiracje, odniesienia i czerpanie z różnych źródeł przyczynią się do dalszej ewolucji obu tych światów. W perspektywie przyszłości, Tekken, będąc jednym z filarów kultury pop, ma przed sobą jasną drogę pełną nowych możliwości i niespodzianek. W kontekście tej dynamiki, warto z niecierpliwością wyczekiwać, co przyniesie kolejne dziesięciolecie dla tej kultowej serii.

Motywy z mangi i anime oraz kultury Japonii w serii gier video Tekken (motywy mangowe w postaciach takich, jak Kazuya, Gon, Lili, Asuka, Yoshimitsu, Kunimitsu itp).

 

  1. pl
  2. en

  

    未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

   (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!