Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
Na obrazie "Przesmyk Mishima w prowincji Kai" Hokusai przedstawia scenerię rozgrywającą się na jednym z przesmyków górskich, które były często podróżnym szlakiem pomiędzy różnymi regionami Japonii. Przesmyk ten, znany ze swojej strategicznej lokalizacji w regionie Kai (obecnie część prefektury Yamanashi), był istotnym punktem przejścia zarówno dla podróżnych, jak i dla towarów. Na dziele widzimy postacie w drodze, być może pielgrzymów lub handlarzy, którzy wspinają się po stromych zboczach lub odpoczywają po wyczerpującej wędrówce. Ich wytrwałość i wysiłek odzwierciedlają trudy podróży w tej epoce, a ich postacie są małe w porównaniu z majestatycznym krajobrazem, co może symbolizować ludzką pokorę wobec potęgi przyrody.
Geograficznie, przesmyk Mishima łączył prowincję Kai z innymi obszarami i był istotny dla komunikacji oraz transportu. Jego wysokie położenie oferowało widoki na okoliczne doliny i szczyty, w tym na górę Fuji, co czyniło go popularnym tematem dla artystów, takich jak Hokusai. Obraz ten może nie tylko dokumentować to miejsce, ale również eksponować piękno i trudności związane z przemierzaniem gór Japonii.
Widzimy też grupę ludzi wokół imponującego, wysokiego drzewa, które zajmuje centralne miejsce w kompozycji. Postacie są w różnych pozach: niektóre z nich wspinają się po drzewie, inne opierają się o nie lub siedzą u jego podnóża. Czynności, które wykonują, wydają się mieć ceremonialny - modlitwa lub zgromadzenie?
Drzewo, z jego masywnym pniem i gałęziami rozciągającymi się ku niebu, wydaje się być wiekowym sugi lub innym rodzajem drzewa cenionym w Japonii. Wielkość i siła drzewa mogą symbolizować wieczność i stałość, stanowiąc kontrast dla przemijających, mniejszych postaci ludzkich.
Analiza przesłania filozoficznego tego obrazu wskazuje na możliwą refleksję nad ludzkim wysiłkiem w kontekście wszechobecnych naturalnych sił. Postacie zdają się wspinać w stronę celu, który jest poza ich zasięgiem, co może być metaforą niekończącej się ludzkiej dążności do osiągnięcia celu, który wydaje się nieosiągalny. Droga przez przesmyk jest pełna trudności, podobnie jak droga przez życie, co przypomina, że podróż jest równie ważna jak sam cel.
W okresie tworzenia tego dzieła, w latach 1831, Hokusai znajdował się w szczytowym punkcie swojej twórczości, produkując jedne z najbardziej znaczących i rozpoznawalnych prac w swojej karierze. Jego twórczość odzwierciedla głęboką znajomość krajobrazów Japonii. Jego prace, takie jak ten obraz, były często wynikiem połączenia obserwacji, studiów i wyobraźni artysty.
Przesmyk Mishima, w interpretacji Hokusai, staje się miejscem przemyśleń nad ludzkim losie. Postacie wędrujące przez ten trudny teren symbolizują odwagę i determinację, które są niezbędne do pokonania przeciwności losu. Z kolei góra Fuji na horyzoncie jest stałym punktem odniesienia, symbolizującym wieczność i stabilność, co przeciwstawia się ludzkim zmaganiami, które są przemijające i zmiennne.
To dzieło, jak wiele innych stworzonych przez Hokusai, pokazuje piękno Japonii oraz jej ludzi. Jego zdolność do uchwycenia i przekazania głębi krajobrazu i ludzkiego doświadczenia sprawia, że "Przesmyk Mishima w prowincji Kai" jest nie tylko dokumentacją geograficzną, ale przede wszystkim wyrazem głębszych filozoficznych i emocjonalnych aspektów podróży przez życie.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Przesmyk Mishima w prowincji Kai |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Kaikoku Mishima-goe |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
甲斐国三島越 |
Krótki opis |
Dzieło przedstawia przesmyk Mishima, używany jako trasa przelotowa w regionie Kai, z widokiem na górę Fuji. Uchwycenie przesmyku w takiej formie jest odzwierciedleniem podróży i tranzycji, charakterystycznych dla krajobrazu Japonii. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1831 |
||
Miejsce powstania |
Kai, Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 甲斐国三島越」 (Kaikoku Mishima-goe), Kai około 1831
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!