Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
Na drzeworycie "Kajikazawa w prowincji Kai" Hokusai przedstawia dramatyczną, a jednak napełniającą spokojem scenę rybaka stojącego na skałach rzeki Kajikazawa, znanej z potężnych prądów wodnych, które sprawiały, że była to popularna, ale niebezpieczna lokalizacja do połowu ryb. Rybak, koncentrując się na swoim zajęciu, wydaje się być w całkowitej harmonii z otoczeniem, co jest uwydatnia związkek między ludźmi a przyrodą. Jego postać jest niewielka w porównaniu z majestatyczną górą Fuji w tle, co podkreśla skromność ludzkiego życia w obliczu niezmiennej natury.
Geograficznie rzeka Kajikazawa leży w regionie górzystym prowincji Kai (obecnie prefektura Yamanashi), słynącym z surowego, ale pięknego krajobrazu. Urokliwa i trudna topografia tego obszaru od dawna była inspiracją dla artystów i poetyckim tematem w literaturze japońskiej.
Filozoficznie obraz może być rozważaniem nad ludzkim wysiłkiem wobec potęgi natury. Praca rybaka jest zarówno fizycznym zadaniem, jak i metaforycznym poszukiwaniem wytrwałości i siły wewnętrznej. Pojedyncza postać w obliczu rozległego krajobrazu może przypominać o buddyjskim pojęciu shogyo mujō – wszystko jest przemijające i nic nie jest wieczne.
W czasach Hokusaia, początek XIX wieku był okresem wzmożonego zainteresowania sztuką ukiyo-e i rosnącym popytem na obrazy przedstawiające krajobrazy. Hokusai, który miał wówczas około 70 lat, był już uznanym mistrzem w szczycie swojej artystycznej kariery i skupiał się na tworzeniu serii widoków góry Fuji. Praca nad serią, która obejmuje "Kajikazawa w prowincji Kai", była możliwa dzięki jego wieloletniemu doświadczeniu i eksperymentowaniu z różnymi stylami i technikami.
"Kajikazawa w prowincji Kai" jest przykładem sposobu, w jaki Hokusai potrafił przekształcić codzienne sceny w głęboko symboliczne obrazy, które mówią o uniwersalnych prawdach. Przedstawienie człowieka w kontekście nieskończonej i potężnej natury jest przypomnieniem o tym, że ludzkie życie to nieustająca walka i dążenie do harmonii z otaczającym nas światem.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Kajikazawa w prowincji Kai |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Kaikoku Kajikazawa |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
甲斐国鰍沢 |
Krótki opis |
Dzieło przedstawia rybaka nad rzeką Kajikazawa w prowincji Kai, znanej z silnych prądów i obfitości ryb. Scena ta ukazuje człowieka w konfrontacji z naturą, gdzie góra Fuji pojawia się jako niezachwiana obecność na horyzoncie, będąca świadkiem ludzkich zmagań. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1831 |
||
Miejsce powstania |
Kai, Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 甲斐国鰍沢」 (Kaikoku Kajikazawa), Kai około 1831
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!