
Gaman to japońska koncepcja, która podkreśla cierpliwość, wytrzymałość i umiejętność znoszenia trudności bez publicznego okazywania bólu czy frustracji. Jest to cnota głęboko zakorzeniona w japońskiej kulturze, często manifestująca się jako stoicka odporność w obliczu przeciwności. Termin "gaman" oznacza zarówno psychiczną jak i emocjonalną wytrzymałość, której celem jest zachowanie spokoju i godności, nawet w najtrudniejszych okolicznościach.


Jednakże gaman ma również swoje ciemne strony, szczególnie w kontekście współczesnych wyzwań społecznych i zdrowotnych. Nadmierne poleganie na gaman może prowadzić do przemilczania ważnych problemów zdrowotnych lub społecznych, ponieważ ludzie mogą czuć presję, aby nie narzekać lub, by nie szukać pomocy. To z kolei może prowadzić do stresu, wypalenia zawodowego oraz innych negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego.

Etymologia słowa „Gaman”
Słowa "gaman" składa się ze znaków kanji 我慢, gdzie 我 oznacza "ja" lub "siebie", a 慢 może być tłumaczone jako "znieść" lub "cierpieć". W połączeniu, te dwa znaki komunikują ideę wytrzymywania trudności z godnością i cierpliwością, co odzwierciedla głęboko zakorzenioną wartość kulturową w Japonii, która promuje wewnętrzną siłę i odporność.
Pierwsze zapisane użycie terminu 

Czym dokładnie jest koncepcja Gaman i jak żyć według niej?
Gaman odnosi się do wytrzymałości, cierpliwości i zdolności do znoszenia trudności bez publicznego okazywania bólu czy frustracji. Jest to wartość ceniona zarówno w kontekście osobistym, jak i społecznym, odzwierciedlająca filozofię niewzruszonego znoszenia przeciwności, która ma długą historię w Japonii, wplatając się w różne aspekty życia codziennego oraz w filozofię.
W praktyce, gaman to nie tylko znoszenie cierpienia w milczeniu; to również zachowanie godności i kontroli nad swoimi emocjami w obliczu trudności. W japońskiej filozofii, będącej w pod znaczącym wpływem buddyzmu i shintoizmu, gaman ma również wymiar duchowy, sugerując, że przez opanowanie i wytrzymałość, jednostka może osiągnąć głębszy stan wewnętrznego spokoju i harmonii.


W "Budō Shoshinshu", Daidōji Yūzan skupia się na wielu aspektach życia i zachowania samuraja, w tym na konieczności zachowania spokoju i stoickiej postawy w obliczu trudności, co jest ściśle związane z gaman. Podkreśla potrzebę wytrzymałości i samokontroli, które są nieodłącznymi elementami gaman.

"Budō Shoshinshu" jest więc cennym źródłem dla zrozumienia, jak gaman bywał nauczany i przekazywany młodym samurajom jako element ich szkolenia i rozwoju osobistego w kulturze japońskiej.
Gaman znajduje zastosowanie w wielu aspektach japońskiego życia codziennego, od edukacji po pracę zawodową i życie rodzinne. W szkołach, uczniowie są zachęcani do wykazania gaman poprzez wytrwałość w nauce i szacunek dla nauczycieli, nawet jeśli materiał jest trudny lub wymagający. Taka postawa jest postrzegana jako przygotowanie do dorosłego życia, w którym gaman jest cenne w utrzymaniu harmonii w miejscu pracy i społeczeństwie.
Gaman w miejscu pracy
W miejscu pracy, gaman manifestuje się przez ciężką pracę, długie godziny pracy i, często, przez poświęcenie osobistego czasu na rzecz dobra firmy. Przykładem może być zachowanie pracowników podczas kryzysów korporacyjnych, gdzie oczekuje się, że będą kontynuować swoje zadania bez skarg, mimo na przykład tymczasowego (lub permanentnego) obcięcia pensji przy jednoczesnym zwiększeniu wymagań dotyczących przepracowywanych godzin. Znoszenie tego bez okazania nawet cienia niezadowolenia jest postrzegane jako oznaka profesjonalizmu i lojalności.

Gaman w psychologii jednostkiDodatkowo, oczekiwanie, że młodzi dorośli będą kontynuować pracę w trybie gaman, często przyczynia się do opóźnienia lub rezygnacji z założenia rodziny, co wspiera fenomen tzw. "parasite singles" – dorosłych, którzy nadal mieszkają z rodzicami i opóźniają przejęcie pełnej niezależności. Ta sytuacja jest jednym z czynników przyczyniających się do problemów demograficznych w Japonii, gdzie wskaźnik urodzeń jest jednym z najniższych na świecie, co z kolei prowadzi do starzenia się społeczeństwa i związanych z tym bardzo ponurych prognoz na przyszłość tego narodu.


Przykładowo, w japońskiej rodzinie, gdy dziecko napotka na problem, zamiast natychmiastowej interwencji, rodzic może zachęcić je do samodzielnego znalezienia rozwiązania. Dziecko, które nauczy się przetrwać trudności i rozwiązywać problemy bez zewnętrznej pomocy, z czasem staje się bardziej samodzielne i zdolne do radzenia sobie w dorosłym życiu. To podejście, chociaż może wydawać się surowe, ma na celu przygotowanie młodego pokolenia do życia w społeczeństwie, które ceni gaman jako wartość wspierającą społeczną kohezję i osobistą wytrzymałość.

Ponadto, gaman w życiu rodzinnym może wpłynąć na dynamikę relacji rodzinnych, sprzyjając pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ale czasem też uniemożliwiając otwartą dyskusję o problemach. W kulturze, gdzie zachowanie spokoju jest priorytetem, ważne problemy rodzinne mogą być ignorowane lub nieadekwatnie adresowane, co prowadzi do długoterminowych napięć i niezadowolenia. Zrozumienie tych złożonych dynamik wymaga od rodziców i dzieci zdolności do negocjacji między tradycyjnymi wartościami a potrzebami współczesnej rodziny.
Gaman u osób starszych
Gaman odgrywa również znaczącą rolę w społecznym postrzeganiu osób starszych w Japonii. W kulturze, która wysoko ceni szacunek dla starszych, starsi ludzie często stosują gaman, aby nie obciążać młodszych pokoleń swoimi problemami zdrowotnymi czy emocjonalnymi. Ten rodzaj zachowania jest postrzegany jako wyraz godności i samodzielności, jednak z psychologicznego punktu widzenia może prowadzić do izolacji i braku odpowiedniej opieki. Zjawisko to pokazuje, jak gaman, mimo swoich pozytywnych intencji, może przyczyniać się do negatywnych skutków zdrowotnych i emocjonalnych wśród osób starszych.
W obszarze zdrowia psychicznego, gaman może być dwustronnym mieczem. Z jednej strony, ta cecha pomaga ludziom radzić sobie w stresujących sytuacjach, zachowując spokój i kontrolę. Z drugiej strony, stałe tłumienie emocji i unikanie szukania pomocy mogą prowadzić do nasilenia się problemów psychicznych. Japońskie społeczeństwo często krytykuje otwarte wyrażanie emocji jako formę słabości, co może prowadzić do wzrostu wewnętrznego napięcia i stresu, a nawet do poważniejszych zaburzeń, takich jak depresja czy wypalenie zawodowe. Ta kulturowa tendencja w stosunku do koncepcji gaman wymaga zatem refleksji i potencjalnej rewizji, aby wspierać zdrowsze podejścia do zdrowia psychicznego.


Stoicyzm, podobnie jak gaman, kładzie nacisk na samokontrolę, ale również na zrozumienie i akceptację świata zewnętrznego takim, jaki jest. Stoicy, w tym Marek Aureliusz w swoich "Rozmyślaniach", nauczali, że nie samymi zdarzeniami jesteśmy wzburzeni, ale naszymi osądami na ich temat. Stoicyzm uczy, że powinniśmy skupić nasze wysiłki na tym, co jest w naszej mocy — naszych odpowiedziach i decyzjach — podczas gdy zewnętrzne okoliczności, choć często trudne, nie powinny mieć mocy determinowania naszego wewnętrznego spokoju.


Takie zrozumienie zarówno stoicyzmu, jak i gaman oferuje nową perspektywę na życie, w której wyzwania są widziane nie jako przeszkody, ale jako nieodłączne elementy drogi do mądrości. To podejście nie tylko zmniejsza cierpienie, ale także wzbogaca ludzkie życie o głębszy sens i cel, ucząc nas, jak żyć z godnością i spokojem w każdych okolicznościach.



Edukacja


Podsumowanie
Gaman jest kluczowym elementem, który kształtuje japońską kulturę i tożsamość narodową. Można by pomyśleć, że jest to po prostu wartość propagująca wytrzymałość, ale w rzeczywistości jest znacznie bardziej złożona i wpływa na różne aspekty życia od rodziny po miejsce pracy. Historia Japonii, od czasów samurajów po współczesne wyzwania społeczne i ekonomiczne, pokazuje, jak koncepcja gaman pomagała społeczeństwu przetrwać i adaptować się do zmieniających się warunków. W trudnych czasach, od klęsk żywiołowych po kryzysy finansowe, gaman służyła jako mechanizm radzenia sobie z przeciwnościami, umożliwiający społeczeństwu japońskiemu zachowanie spokoju i dobrej organizacji.


Dlatego też, mimo że gaman może wydawać się anachroniczne, jego głębokie korzenie i potencjalna elastyczność czynią z niego wartość, która nadal może odgrywać kluczową rolę w przyszłości Japonii. Ta zdolność do ewolucji i dostosowania się, zachowując jednocześnie podstawowe elementy tożsamości kulturowej, może być decydująca dla sposobu, w jaki Japonia będzie radzić sobie w coraz mniejszym świecie.
Sprawdź podobne artykuły:
Maska Majime – japoński duch rozdarty między inspirującym ideałem i zniewalającym batem
Japońska filozofia Mono no Aware: praktyka świadomego bycia
Wabi Sabi: Japońska estetyka niedoskonałości
Hanami – kwietniowy dzień na zadumę nad tym, co masz teraz, a co przeminie i nie wróci
Galeria - 10 arcydzieł Katsushika Hokusai (#1)
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!