

W nocy z 8 na 9 lipca 1864 roku trzydziestu szczególnie wyszkolonych i uzbrojonych po zęby samurajów z elitarnej grupy Shinsengumi (nazwalibyśmy ich dziś bezpieką albo antyterrorystami) wpadło do baru Ikedaya i stoczyło bitwę (choć to był bar, burda barowa to nie była – po obu stronach mamy wyszkolonych i uzbrojonych w katany i wakizashi samurajów). Wymordowali, ranili lub pojmali grupę pro-cesarską (dziś by mieli nazwę buntowników, rebeliantów lub terrorystów) – głównie rōninów z domeny Chōshū.
Ze względu na bardzo dużą ilość samurajów w bardzo niewielkiej i nietypowej scenerii (ciasne sale baru – tawerny miejskiej) oraz z powodu okrutnej zaciętości walk, incydent ten (a w zasadzie bitwa samurajska, choć nietypowa) uchodzi za jedno z najbardziej brutalnych i krwawych zajść epoki.
Tej nocy konspiracja rebeliantów i ostrza samurajskiej tajnej policji spotkały się w kulminacji jednego z najbardziej napiętych epizodów japońskiego Bakumatsu. Incydent Ikedaya nie tylko zdecydował o życiu i śmierci wielu ludzi, ale przesądził również o przyszłości shogunatu Tokugawa, prowokując serię wydarzeń, które mimo wygranej w tawernie, ostatecznie doprowadziły do upadku władzy shoguna, powrotu do rządów cesarza oraz zmiany o 180 stopni polityki kraju (z kraju zamkniętego na kraj otwarty, który bardzo intensywnie zaczął się modernizować – był to koniec ery Edo a początek Meiji).


Wpływ przybycia Zachodu rozpoczął się w sposób spektakularny w 1853 roku, kiedy to amerykański komandor Matthew Perry na czele floty czarnych okrętów ("Kurofune") zawinął do zatoki Uraga. Przemocą dyplomatyczną i demonstracją siły militarnej, Perry wymusił na Japonii podpisanie Traktatu z Kanagawy w 1854 roku, co zakończyło ponad 200 lat izolacjonistycznej polityki sakoku. Otwarcie portów dla statków zagranicznych nie tylko zainicjowało handel międzynarodowy, ale też sprowadziły na Kraj Kwitnącej Wiśni czasy głębokich i burzliwych turbulencji społecznych i politycznych.


W tle tych wydarzeń, na ulicach Kyoto, w cieniu nocy i w mroku tajnych spotkań, działała Shinsengumi – specjalna policyjna formacja, która miała za zadanie utrzymać porządek i stłumić rosnące bunty. Ich działania, pełne brutalności, ale i bohaterskiej odwagi, wpisały się na trwałe w annały japońskiej historii, szczególnie poprzez ich udział w incydencie Ikedaya, który dramatycznie uwypuklił rozgrywający się pod powierzchnią codzienności dramat zmieniającej się epoki.

Nazwa "Ikedaya" odnosi się do zajazdu Ikedaya, miejsca, w którym doszło do krwawego starcia między Shinsengumi a radykalnymi samurajami z Chōshū. Znaczenie słowa "Ike" to staw lub zbiornik wodny, a "da" to pole, zaś "ya" oznacza dom lub miejsce, co w kontekście miejsca może oznaczać "Dom przy stawie".
新選組 (Shinsengumi)Termin "Shinsengumi" tłumaczy się jako "Nowo wybrana grupa" lub "Nowo wybrane oddziały". "Shin" oznacza nowy, "sen" wybrany lub wybór, a "gumi" grupę lub zespół. Była to specjalna formacja policyjna, zorganizowana przez bakufu (rząd shoguna), aby egzekwować porządek i zwalczać ruchy buntowników w Kyoto w okresie końca ery Edo.
Jak wcześniej wspomniano, "Bakumatsu" oznacza "koniec kurtyny" i odnosi się do ostatnich lat shogunatu Tokugawa, szczególnie intensywnego okresu politycznych i społecznych zmian przed restauracją Meiji.
尊皇攘夷 (Sonno Joi)Slogan "Sonno Joi" oznacza "Czcij Cesarza, przepędź barbarzyńców" i był hasłem promowanym przez nacjonalistyczne frakcje, które sprzeciwiały się obecności i wpływom obcokrajowców w Japonii oraz dążyły do przywrócenia władzy cesarzowi.
Slogan "Kaikoku" oznacza "Otworzyć kraj". Był to termin używany w opozycji do izolacjonistycznej polityki sakoku, promując otwarcie Japonii na handel zagraniczny i wymianę kulturalną. Ten slogan zyskał na popularności po przybyciu komodora Perry’ego i podpisaniu traktatów, które zmusiły Japonię do zakończenia ponad dwustuletniej polityki zamknięcia.
Slogan "Tōbaku" oznacza "Obalenie shogunatu". Był to hasło propagowane przez frakcje dążące do obalenia shogunatu Tokugawa i restauracji władzy cesarskiej. Używany przede wszystkim przez radykałów z domen Satsuma, Chōshū i Tosa, podkreślał cel przewrotu politycznego i przywrócenia pełnej władzy cesarzowi.
Slogan "Fukoku Kyōhei" oznacza "Wzbogać kraj, wzmocnij armię". Został przyjęty jako centralny element polityki rządowej podczas restauracji Meiji, promujący modernizację i industrializację Japonii oraz budowę silnych sił zbrojnych. Ten slogan odzwierciedlał dążenie Japonii do równorzędnego statusu z zachodnimi mocarstwami i uniezależnienie się od zagranicznych wpływów przez budowę silnej, nowoczesnej gospodarki i armii.
NazwaShinsengumi, której nazwa oznacza "Nowo Wybrany Oddział", została utworzona w 1863 roku jako specjalna formacja policyjna, mająca na celu ochronę KYoto podczas okresu wzmożonych napięć politycznych i społecznych w końcowym okresie siogunatu Tokugawa. Grupa ta powstała z inicjatywy bakufu, czyli rządu sHoguna, w odpowiedzi na rosnące zagrożenie ze strony ruchów lojalistycznych wobec cesarza, które chciały obalić sHogunat.
StrukturaShinsengumi zaczęła jako niewielka grupa rōninów – samurajów bez pana, którzy zgromadzili się pod dowództwem Kiyokawa Hachirō. Początkowo nazywana Mibu Rōshigumi, grupa szybko przekształciła się w Shinsengumi, kiedy Kiyokawa wycofał się, ujawniając swoje pro-cesarskie sympatie, a kontrolę przejęli bardziej lojalni wobec shoguna liderzy. Grupa ta składała się głównie z młodych mężczyzn pochodzących z niższych warstw społecznych, co było rzadkością w świecie gdzie elitarne grupy zawsze składały się z samurajów z wyższych warstw społecznych. Ich główne zadania to patrolowanie ulic Kyoto, zwalczanie grup buntowników i zapewnianie bezpieczeństwa ważnym postaciom oraz miejscom.
Dla grupy Shinsengumi, charakter i postawa przywódcy oznaczała postawę całej grupy. Bardziej nawet niż w innych jednostkach tutaj to, co mówił i jak postępował dowodzący było wyznacznikiem tego, co myślała grupa.


▪ Sōji Okita, kolejna legenda Shinsengumi, był kapitanem pierwszej jednostki i uchodził za jednego z najlepszych szermierzy grupy. Jego umiejętności bojowe oraz młodzieńcza energia dodawały Shinsengumi dodatkowego dynamizmu i skuteczności w bezpośrednich starciach.
Liderzy ci, wraz z innymi członkami kadry dowódczej, kształtowali Shinsengumi jako organizację nie tylko służącą do ochrony porządku publicznego, ale także jako siłę, która miała własną kulturę i identyfikację, stając się ikoną japońskiej historii, również w kontekście ich roli w incydencie Ikedaya oraz w szerszym kontekście politycznych zawirowań tamtych czasów.
Cisza przed burzą

Kondō, przecierając czoło, mówi nisko do Hijikaty, utrzymując kamienny wyraz twarzy: „Noc ta zostanie zapamiętana na wieki. Musimy działać z szybkością i precyzją przodków, bez cienia błędu.” Hijikata kiwnął głową, sprawdzając położenie swojej katany przy pasie.

W chwili, gdy drzwi Ikedaya zostały wyważone, szok i chaos ogarnęły rōninów zgromadzonych wewnątrz. Miecz Kondō migotał w świetle pochodni, kiedy z zaskoczenia zaatakował grupę spiskowców. W międzyczasie, Hijikata i jego ludzie cicho okrążyli budynek, docierając do tylnego wyjścia. Tam również, w ciszy nocy, przygotowali się do przeprowadzenia swojej części planu.


Wewnątrz zajazdu, bitwa trwała z pełną intensywnością. Miecz Kondō parł naprzód, a jego ciosy były precyzyjne i śmiertelne. Dookoła rozlegały się krzyki, zgrzyt stali o stal, a podłogi szybko pokryły się krwią walczących. Niektórzy z rōninów, schwytani w sidła oblężenia, próbowali desperacko bronić się, ale przewaga Shinsengumi była przytłaczająca.
Technika i taktyka
Taktyka bojowa Shinsengumi w incydencie Ikedaya skupiała się na wykorzystaniu specjalnie przystosowanych technik szermierczych do walki w ciasnych przestrzeniach zajazdu. Shinsengumi, eksperci w Kenjutsu – tradycyjnej japońskiej szermierce, używali krótszych mieczy lub wakizashi oprócz standardowych katan, co było idealne do walki w ograniczonych przestrzeniach Ikedaya. Grupa ta była znana z dyscypliny i precyzji, co pozwoliło im na skuteczne manewrowanie w zatłoczonych pomieszczeniach i korytarzach zajazdu, co było kluczowe w dominacji na tym nietypowym polu bitwy.


Isami Kondō, prowadząc swój oddział, wdarł się na piętro, gdzie natrafił na grupę spiskowców. Jego miecz śmigał z precyzją i gracją – dały mu to lata treningu samurajskiej szermierki. W jednym z pokojów doszło do dramatycznego starcia, gdzie Kondō stanął twarzą w twarz z jednym z liderów rebeliantów. Ich miecze zderzyły się z głośnym dzwonem, gdy obaj wojownicy wymieniali ciosy, każdy z nich starając się zyskać przewagę.

Po dwóch intensywnych godzinach, podłogi zajazdu Ikedaya pokryły się krwią, a większość spiskowców została albo zabita, albo pojmana. Shinsengumi, mimo strat w swoich szeregach, zwyciężyli, demonstrując swoją brutalną efektywność i lojalność wobec shoguna.

Ciała poległych rōninów z Chōshū leżały porozrzucane wśród rozbitych mebli i zniszczonych drzwi, ich twarze wykrzywione w ostatnim grymasie bólu i zaskoczenia. Shinsengumi, mimo iż odnieśli taktyczne zwycięstwo, również mają straty. Raporty mówiły o kilkunastu rannych samurajach, z których niektórzy zmarli z powodu odniesionych obrażeń wkrótce po bitwie. Łącznie, w wyniku nocnego starcia, zginęło ośmiu rōninów, a kolejnych dwudziestu trzech zostało rannych i pojmanych. Mimo wysokiego kosztu, Shinsengumi skutecznie stłumiła planowany bunt, zabezpieczając Kyoto przed zagrożeniem.

W tej cichej aurze świtu, samuraje Shinsengumi powoli opuszczali miejsce starcia, niosąc ze sobą ciała swoich braci i świadomość, że historia zapamięta tę noc.
Incydent Ikedaya, który miał miejsce w nocy z 8 na 9 lipca 1864 roku, stał się jednym z definiujących momentów dla Japonii okresu Bakumatsu, wpływając zarówno na bieg wydarzeń politycznych, jak i na percepcję Shinsengumi oraz ruchów pro-cesarskich.
W krótkim rozrachunku
Bezpośrednio po incydencie, Shinsengumi znacząco wzrosła w siłę jako lojalistyczna siła policyjna, zyskując uznanie shoguna i jego administracji za swoją skuteczność i precyzję w zwalczaniu buntowniczych frakcji. Zwycięstwo to umocniło pozycję Shinsengumi w Kyoto i dało jej większe uprawnienia w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa. Jednakże, sposób, w jaki Shinsengumi rozprawiła się z rōninami, przyczynił się do wzrostu krytyki i obaw co do ich brutalnych metod. Incydent Ikedaya ujawnił też głębokie podziały w japońskim społeczeństwie i potęgował napięcia między zwolennikami starego porządku a siłami dążącymi do reform i modernizacji.
Długofalowe skutki
Dla ruchów pro-cesarskich, szczególnie dla domen Chōshū i Satsuma, incydent Ikedaya stanowił punkt zwrotny, który skłonił je do przemyśleń nad swoją strategią i organizacją. Pomimo początkowej porażki, te domeny zintensyfikowały swoje wysiłki w celu obalenia shogunatu, co ostatecznie przyczyniło się do wybuchu wojny Boshin w 1868 roku i restauracji Meiji. Restauracja Meiji nie tylko przywróciła władzę cesarską, ale także zapoczątkowała okres intensywnej modernizacji i westernizacji Japonii, znany jako era Meiji.
Konsekwencje dla Shinsengumi
Choć w krótkim okresie Shinsengumi zyskała na znaczeniu, jej długoterminowe losy były mniej pomyślne. W miarę jak siły pro-cesarskie zyskiwały na sile, pozycja Shinsengumi stawała się coraz bardziej niepewna. W końcu, gdy nastała era Meiji, organizacja została rozwiązana, a jej członkowie albo zaadaptowali się do nowej rzeczywistości, albo czekał ich koniec. Incydent Ikedaya, mimo że był militarnym zwycięstwem, przyczynił się do pogłębienia negatywnego wizerunku Shinsengumi wśród zwolenników cesarza, co miało wpływ na ich dalsze losy.
Film
Jest to japoński film dramatyczny opowiadający o losach grupy Shinsengumi podczas burzliwych lat końca ery Edo. Incydent Ikedaya jest jednym z kluczowych momentów w filmie, pokazującym zaangażowanie i działania tej grupy. Chociaż fabuła filmu koncentruje się bardziej na Shinsengumi jako całości, incydent Ikedaya jest przedstawiony jako punkt zwrotny, który wpłynął na dalsze losy grupy i ogólną historię Japonii.
Manga
Manga i anime "Gintama" zawiera postacie i wydarzenia luźno inspirowane prawdziwymi postaciami historycznymi i wydarzeniami z okresu Bakumatsu, w tym Shinsengumi. Ikedaya jest wspominana jako tło dla pewnych kluczowych wydarzeń, dodając nieco autentyczności realiom mangi.
"Hakuouki" to seria anime opowiadająca o Shinsengumi z elementami nadprzyrodzonymi. Incydent Ikedaya jest tu ważnym wydarzeniem, prezentując heroiczne i tragiczne aspekty konfliktu. Walka w zajeździe Ikedaya jest przedstawiona jako moment próby i poświęcenia dla członków Shinsengumi.
Gry wideo
Gry te są częścią serii, które eksplorują historię Shinsengumi w alternatywnym uniwersum. Ikedaya pojawia się jako znaczące wydarzenie, gdzie gracze mogą doświadczyć interakcji i wyborów, które wpływają na losy postaci i rozwój fabuły. Ikedaya jest kluczowym momentem, który definiuje relacje i lojalności wewnątrz grupy.
Różnie jest incydent Ikedaya przedstawiany – w zależności od tego, która strona go prezentuje, jednak zawsze jest on postrzegany jako moment krytyczny, niejako punkt kulminacyjny pewnej, bardzo napiętej epoki w historii Japonii.

Współcześnie incydent Ikedaya jest często przypominany w Japonii jako kluczowy moment, który ukazuje zarówno bohaterstwo, jak i tragiczne aspekty samurajskiego kodeksu bushido, interpretowane przez pryzmat lojalności i poświęcenia. Percepcja Shinsengumi, mimo ich kontrowersyjnych metod, pozostaje przeważnie pozytywna, szczególnie w kulturze popularnej, gdzie są oni przedstawiani jako bohaterscy, choć tragiczni wojownicy.


W 2009 roku otwarto nową izakayę (bar w stylu japońskim, nieformalny) o nazwie Ikeda-ya, której wystrój i tematyka nawiązują do Shinsengumi i epoki Bakumatsu, stanowiąc hołd dla dramatycznej historii tego miejsca. Ta nowa izakaya nie tylko służy jako przypomnienie o burzliwych czasach, ale także jako miejsce, gdzie współcześni goście mogą poznać i poczuć odrobinę historii tamtych czasów.
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!