- Higuchi Ichiyo, 1895, “Nigorie"
- Higuchi Ichiyo, 1894, "Dzienniki"
Higuchi Ichiyo (樋口一葉), wybitna postać japońskiej literatury, swoim krótkim, lecz intensywnym życiem odmalowała portret społeczeństwa Meiji, w którym kobiety zmagały się z ograniczeniami narzuconymi przez męską dominację. Jej twórczość, pełna głębi i emocjonalnego napięcia, jak w "Takekurabe" (Dorastanie), opisującym życie młodej dziewczyny w sercu dzielnicy prostytucji, stała się odważnym głosem przeciwko ówczesnym normom społecznym. Tragicznie osierocona w młodym wieku, szybko stała się głową rodziny, borykając się z ubóstwem i ograniczeniami edukacyjnymi, a jej przedwczesna śmierć w wieku zaledwie 24 lat położyła kres jej niezwykłej karierze literackiej, pozostawiając po sobie niezatarty ślad w historii literatury japońskiej.
Epoka Meiji (1868-1912) to czas, w którym Japonia, w wirze przemian, otwierała się na nowoczesność Zachodu. To była era kontrastów: z jednej strony gwałtownego rozwoju technologicznego i ekspansji kulturalnej, a z drugiej - głębokiego społecznego zamętu i ucisku. W tych burzliwych czasach na scenę literacką wkroczyła niepokorna postać - Higuchi Ichiyo (樋口一葉). Jej twórczość była odważnym głosem protestu przeciwko uciskowi i marginalizacji kobiet, które w tej erze pełnej zmian często były skazane na cierpienie i zapomnienie.
Ichiyo, z niezwykłą odwagą i determinacją, przeciwstawiała się ówczesnym normom społecznym. Jej opowieści nie tylko ośmielały się ukazywać surową rzeczywistość życia kobiet, ale także wyrażały ich skrywane marzenia, nadzieje i lęki. Jej narracje, choć zakorzenione w specyfice epoki Meiji, odznaczają się uniwersalnością, która przemawia do serc czytelników na całym świecie. Dzieła Higuchi Ichiyo, pełne bólu, piękna i głębi emocjonalnej, wykraczają poza granice jej czasów, prezentując głos kobiet z epoki Meiji jako nieśmiertelną opowieść o sile, odwadze i walce o godność.
"Siedziałam i tak na ulicy, ubrana we łzach i tęsknotach."
- Higuchi Ichiyo, z jej listu z okresu jej trudności finansowych, data nieznana.
W cieniu zmieniającej się Japonii ery Meiji, życie Higuchi Ichiyo (樋口一葉) rozpoczęło się w 1872 roku, w Tokio. Jako córka rodziców, którzy uciekli na miasto z prowincji Yamanashi, Higuchi od najmłodszych lat znała ubóstwo. Choć żyła w biedzie, jej marzenia były bogate i pełne aspiracji, co potęgowało jej zamiłowanie do czytania literatury. Poznając historie bohaterów I ich przygód, pragnęła sama stać się bohaterką, ale realia Meiji stawiały przed nią niemal nieprzekraczalne bariery.
W epoce Meiji, kiedy to Japonia w ekspresowym tempie dążyła do modernizacji, edukacja dziewcząt była ograniczona. Szkoły skupiały się bardziej na przygotowaniu młodych Japonek do roli posłusznych żon i matek, niż na rozwijaniu ich umiejętności intelektualnych. Ichiyo, choć była wybitną uczennicą, została wyrwana ze szkolnej ławy przez matkę, która uważała, że dalsza edukacja nie jest potrzebna młodej kobiecie. Jednak jej ojciec, sam dobrze wykształcony, dostrzegał jej talent i pasję, zapewniając jej dostęp do książek i prywatnych lekcji. Zatem mamy tu już pierwszy paradoks – matka Higuchi, jako przykładna kobieta swoich czasów ograniczyła dostęp do edukacji swojej córki, podczas, gdy ojciec podtrzymywał płomień rozpalony literaturą dostarczając młodej Higuchi kolejnych opowieści.
W wieku czternastu lat, dzięki wsparciu ojca, Ichiyo rozpoczęła naukę w prestiżowej akademii Haginoya, gdzie studiowała poezję waka i klasyki literatury Heian, takie jak "Kokinshū", "Opowieść o Genji" i "Opowieści z Ise". Choć znalazła się wśród córek zamożnych i wpływowych ludzi, czuła się wyobcowana. Nie pasowała do świata swoich koleżanek, co skłoniło ją do intensywnej pracy nad sobą i swoją sztuką.
Niestety, gdy miała szesnaście lat, tragedia uderzyła w jej rodzinę. Śmierć ojca i starszego brata z powodu gruźlicy postawiła ją w roli głowy rodziny i opiekunki dla matki i młodszej siostry. W tej epoce kobiety były prawnie uważane za własność mężczyzn - ojców lub mężów, jednak Ichiyo jako młoda, samotna, 16-letnia kobieta, musiała przejąć odpowiedzialność za siebie i swoją rodzinę.
Przed śmiercią ojca, rodzina rozważała jej zaręczyny z dobrze sytuowanym studentem prawa. Jednak gdy ten zdał sobie sprawę z ich ubóstwa, opuścił ją, co było ogromnym ciosem dla rodziny Higuchi. Bez możliwości kontynuowania edukacji, Ichiyo nie mogła pracować jako nauczycielka, mimo że takie możliwości istniały w Haginoya. Rodzina musiała pożyczać pieniądze i zajmować się pracami domowymi, aby przetrwać. Wówczas Ichiyo zdecydowała, że spróbuje swoich sił w pisaniu, inspirowana sukcesem swojej koleżanki z akademii, Miyake Kaho.
W wieku dwudziestu lat napisała swój pierwszy powieściowy debiut pod pseudonimem Ichiyō, co w języku japońskim oznacza "pływający liść". Jej walka o równowagę między sztuką a zarabianiem na życie stała się jej ciągłym wyzwaniem. Mimo finansowych trudności, odmawiała publikacji dzieł, które nie spełniały jej wysokich standardów. W dziennikach opisywała swoje frustracje i rozczarowania, ale także nieustępliwą determinację, by kontynuować twórczość.
Droga do sukcesu literackiego była trudna i pełna przeszkód. Ichiyo zwróciła się o pomoc do Tosui Nakarai, znanego pisarza, który pomógł jej opublikować pierwsze krótkie opowiadania. Jednak profesjonalne i osobiste relacje z nim szybko stały się przedmiotem plotek, co zmusiło ją do zerwania tych więzi, aby chronić swoją reputację i karierę. Te doświadczenia nadały jej pisarstwu realistyczny i gorzki ton, a także wpłynęły na jej postrzeganie miłości.
Mimo wsparcia ze strony przyjaciółek-pisarek, w tym Miyake Kaho i Nakajima Utako, Ichiyo wciąż zmagała się z dylematem między tworzeniem sztuki a zarabianiem na życie. Ostatecznie, w obliczu ciągłych trudności finansowych, przeniosła rodzinę do małego sklepu w pobliżu dzielnicy rozrywki Yoshiwara, gdzie sprzedawali drobne towary i słodycze. Chociaż sklep zyskał pewną popularność, nie przyniósł zysków, i musieli go zamknąć po dziesięciu miesiącach.
Niezrażona porażkami, Ichiyo kontynuowała pisanie, czerpiąc inspirację z doświadczeń z Yoshiwara. Jej przeżycia w tym okresie stały się podstawą jej późniejszych arcydzieł, które przyniosły jej uznanie jako jednej z najważniejszych postaci w historii japońskiej literatury.
Niestety, życie Higuchi Ichiyo było równie krótkie, co tragiczne. Zmarła w młodym wieku 24 lat, 23 listopada 1896 roku, po krótkiej, ale intensywnej karierze literackiej. Przyczyną śmierci była gruźlica, ta sama choroba, która wcześniej zabrała jej ojca i brata. Śmierć Ichiyo była dużym ciosem dla japońskiej społeczności literackiej, która tylko zaczęła dostrzegać jej talent i znaczenie. Jej przedwczesna śmierć pozostawiła po sobie nie tylko poczucie straty, ale także pytanie, jak wiele więcej mogłaby osiągnąć, gdyby tylko miała więcej czasu.
Mimo że jej życie było pełne osobistych tragedii i przeszkód, Ichiyo pozostawiła po sobie trwały ślad w japońskiej literaturze. Jej historie, pełne głębi emocjonalnej i społecznej wnikliwości, stały się ważnym głosem dla kobiet jej epoki i kontynuują inspirowanie kolejnych pokoleń. Śmierć Ichiyo nie była końcem jej wpływu; stała się raczej punktem zwrotnym, który umocnił jej miejsce w historii jako jednej z najważniejszych postaci japońskiej literatury.
Twórczość Higuchi Ichiyo jest nieodłącznie związana z okresem Meiji, odzwierciedlającym głębokie przemiany społeczne i kulturowe w Japonii. Jej dzieła charakteryzują się subtelnym połączeniem elegancji klasycznej literatury japońskiej z realistycznym przedstawieniem życia zwykłych ludzi, szczególnie kobiet, w epoce Meiji. Ichiyo, z wyjątkową wrażliwością i głębią psychologiczną, ukazywała losy kobiet w kontekście ówczesnych realiów społecznych, często krytykując społeczne nierówności i ograniczenia narzucane przez patriarchalne społeczeństwo.
Jej twórczość, choć osadzona w konkretnym czasie i miejscu, zyskała uniwersalne znaczenie dzięki swojej zdolności do uchwycenia istoty ludzkich doświadczeń i emocji. Jej główne dzieła, takie jak "Takekurabe", "Nigorie" i "Jūsan'ya", są uważane za kamienie milowe w historii japońskiej literatury, pokazując jej unikalną zdolność do połączenia piękna języka z głębokim społecznym przesłaniem.
"Jestem w taki sposób wykształcona, że nawet gdybym chciała, nie miałabym możliwości iść inną drogą."
- "Takekurabe", Higuchi Ichiyo, 1895
"Takekurabe" (Dorastanie) to chyba najbardziej znane dzieło Ichiyo, przedstawiające życie dzieci w dzielnicy prostytucji Yoshiwara. Opowieść ta, osadzona w realiach miejskich ubogich dzielnic Tokio, ukazuje losy kilku postaci, w szczególności Midori, młodej dziewczyny, która staje na progu dorosłości. Dzieło to, pełne nostalgii i smutku, jednocześnie pięknie ilustruje przemijanie niewinności i brutalną rzeczywistość życia w Yoshiwarze. Ichiyo w "Takekurabe" pokazuje, jak dzieciństwo w cieniu prostytucji i ubóstwa wpływa na młode umysły, jednocześnie w subtelny sposób krytykując społeczne warunki, które to umożliwiają.
"Nigorie" (濁りえ, “Mętne wody”) – życia w społeczeństwie patriarchalnym
"Życie jest jak wzburzone morze, pełne trudności i niebezpieczeństw, ale musimy jakoś pływać na jego powierzchni."
- “Nigorie", Higuchi Ichiyo, 1895
"Nigorie" (濁りえ), czyli "Mętne wody" Higuchi Ichiyo, to opowieść przenikająca do głębi rzeczywistość kobiet ery Meiji, ukazując ich życie w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Główna bohaterka, Oriki, kelnerka w sklepie z sake, reprezentuje codzienne zmaganie się z ograniczeniami narzucanymi kobietom. Praca Oriki, choć z pozoru zwyczajna, staje się punktem, w którym krzyżują się różne ścieżki życiowe – od klientów sklepu po jej osobiste doświadczenia. W "Nigorie" Ichiyo bada życie Oriki, ukazując je jako mozaikę skomplikowanych relacji, ambicji i pragnień, które często są tłumione przez sztywne normy społeczne.
Ichiyo z niezwykłą precyzją oddaje emocje i myśli Oriki, ukazując napięcie między jej wewnętrznym światem a realiami zewnętrznymi. Na przykład, scena, w której Oriki zastanawia się nad swoją przeszłością, odzwierciedla rozdarcie między chęcią niezależności a realiami społecznymi, które ją ograniczają. Dzięki swojej pracy, Oriki styka się z różnymi mężczyznami, co stanowi dla niej źródło zarówno ciekawości, jak i rozczarowania. Jej relacje z mężczyznami, zarówno przyjazne, jak i pełne napięcia, rzucają światło na złożoność i nierówności płciowe epoki Meiji.
Ichiyo, poprzez historię Oriki, ukazuje szerszy obraz życia kobiet w Japonii, które muszą nawigować między oczekiwaniami społeczeństwa a własnymi aspiracjami. Na przykład, moment, w którym Oriki wspomina swoje dzieciństwo i kontrastuje je z obecną sytuacją, pokazuje, jak daleko jej życie odbiega od marzeń i nadziei, które miała jako młoda dziewczyna. W "Nigorie", Ichiyo bada te rozbieżności, ukazując, jak system społeczny i kulturowy wymusza na kobietach życie w sprzeczności z ich prawdziwymi pragnieniami i aspiracjami.
Kulminacyjnym punktem dzieła jest scenariusz, w którym Oriki musi zmierzyć się z dramatycznym wyborem, który symbolizuje jej wewnętrzną walkę. Decyzja, przed którą staje, odzwierciedla dylemat wielu kobiet epoki Meiji: czy poddać się społecznym normom i oczekiwaniom, czy też podążać za własnym sercem, ryzykując ostracyzm. Ichiyo w "Nigorie" rzuca wyzwanie konwencjom i stereotypom, stając się głosem kobiet, które przez lata były w cieniu, niezauważane i niesłyszane.
"Gdybym była mężczyzną, mogłabym iść dokąd zechcę, ale jestem kobietą, więc muszę żyć według zasad społeczeństwa."
- "Jūsan'ya" Higuchi Ichiyo, 1895
"Jūsan'ya" (十三夜), znana również jako "Trzynasta noc", jest jednym z najbardziej poruszających dzieł Higuchi Ichiyo, wnikliwie analizującym trudne losy kobiet w epoce Meiji. Opowieść skupia się na postaci Oseki, kobiety uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, która musi zmierzyć się z dylematem porzucenia swojego męża i syna. Jej historia, rozgrywająca się w ciągu jednej kluczowej nocy, ukazuje głębokie emocjonalne napięcie i wewnętrzne konflikty, które są wynikiem lata psychicznego znęcania się przez męża.
W powieści Ichiyo mistrzowsko oddaje uczucia i myśli Oseki, ukazując jej wewnętrzną walkę z decyzją, która ma ogromne konsekwencje nie tylko dla niej samej, ale także dla jej rodziny. Oseki, będąc matką i żoną, stoi przed niemożliwym wyborem między własnym szczęściem a dobrem syna. Powieść ukazuje nie tylko jej osobistą tragedię, ale także szerszy problem kobiet w społeczeństwie, które zmusza je do akceptacji i cierpienia w milczeniu.
Sceny w "Jūsan'ya", takie jak moment, gdy Oseki przybywa do rodzinnego domu, mają na celu pokazać, jak głęboko zakorzenione są społeczne oczekiwania wobec kobiet. Rozmowa Oseki z rodzicami, w której wyznaje swoje plany opuszczenia męża, ukazuje napięcia między osobistymi dążeniami a społecznymi normami. Rodzice Oseki, choć współczują jej sytuacji, radzą jej pozostać z mężem ze względu na syna, podkreślając rolę matki i żony jako nadrzędną nad jej własnym szczęściem.
Ichiyo w "Jūsan'ya" porusza również temat odpowiedzialności i poświęcenia. Oseki, zmagając się ze swoją decyzją, znajduje się w sytuacji, w której każdy wybór przynosi ból i poświęcenie. Jej historia stanowi metaforę dla życia wielu kobiet w tamtym okresie, które były skazane na życie w cieniu oczekiwań społecznych, często kosztem ich własnego szczęścia i dobrostanu.
Powieść ta, bogata w emocjonalne głębie i złożone postacie, nie tylko odzwierciedla życie kobiet w epoce Meiji, ale także staje się uniwersalną opowieścią o bólu, poświęceniu i trudnych wyborach. "Jūsan'ya" jest wyrazem głębokiego zrozumienia Ichiyo dla wyzwań, z jakimi mierzyły się kobiety, oraz jej umiejętności ukazania tych wyzwań w sposób, który pozostaje aktualny do dziś.
Higuchi Ichiyo, poprzez swoją twórczość, stała się niezwykle ważnym głosem dla kobiet epoki Meiji, odzwierciedlając ich doświadczenia i wyzwania w społeczeństwie zdominowanym przez mężczyzn. Jej opowiadania, zanurzone w realiach tamtego okresu, nie tylko odmalowywały codzienne życie kobiet, ale także podnosiły kwestie ich ucisku i ograniczeń. Wyraża to postać Oriki z “Nigorie”, która, mimo prób odnalezienia miłości i szczęścia, ciągle napotyka na społeczne bariery i ograniczenia w rezultacie prowadzące do trudnego wyboru – miłość i życie “normalne”, albo podążanie za swoimi marzeniami, ale ryzykując stanie się wyrzutkiem społecznym.
Higuchi Ichiyo, swoimi głęboko ludzkimi portretami kobiet epoki Meiji, wywarła znaczący wpływ na prawdziwe kobiety swoich czasów. Jej dzieła, ukazujące życie, marzenia, troski i rozterki kobiet, stały się źródłem inspiracji i pocieszenia dla wielu z nich, które zmagały się z podobnymi problemami i ograniczeniami w swoim życiu. Na przykład, po publikacji "Nigorie" (Mętne wody), wiele kobiet czuło się zainspirowanych do wyrażania swoich własnych doświadczeń i emocji, które do tej pory były stłumione lub ignorowane przez społeczeństwo. Opowieści Ichiyo pokazywały, że ich osobiste zmagania i dylematy miały większe znaczenie, i że nie były same w swoich doświadczeniach.
Znaczenie Ichiyo jako postaci literackiej i kulturowej jest również widoczne w sposobie, w jaki jej dzieła były odbierane przez współczesne jej czytelniczki. Jej opowiadania, pełne emocjonalnej głębi i psychologicznej penetracji, stały się dla wielu kobiet źródłem inspiracji do poszukiwania własnej ścieżki w życiu, wykraczającej poza narzucone przez społeczeństwo role i oczekiwania. Wiele z nich znajdowało w jej słowach odwagę do stawiania czoła wyzwaniom i dążenia do większej samorealizacji, co było rewolucyjne w ówczesnym kontekście społecznym i kulturowym. Twórczość Ichiyo przyczyniła się do stopniowego przebudzenia świadomości kobiet o ich prawach i możliwościach, stanowiąc ważny krok w kierunku zmian społecznych i równouprawnienia kobiet w Japonii.
Higuchi Ichiyo, jedna z najbardziej wpływowych postaci w japońskiej literaturze, stała się źródłem inspiracji dla wielu twórców mang, anime oraz filmów. Jej życie i twórczość, pełne emocjonalnej głębi i społecznego komentarza, zostały przekształcone w różnorodne formy sztuki, przemawiając do nowych pokoleń odbiorców. Wizje Ichiyo i jej postaci odżywają na nowo, zarówno w literalnych adaptacjach jej dzieł, jak i w bardziej swobodnych interpretacjach inspirowanych jej życiem i twórczością.
Kolejnym przykładem jest manga "Ichiyo Higuchi Monogatari" autorstwa Yoshiko Sakurai, która w bezpośredni sposób opowiada o życiu i karierze Ichiyo. Manga ta eksploruje zarówno osobiste, jak i profesjonalne wyzwania, z jakimi mierzyła się Ichiyo, ukazując jej drogę do zostania jedną z pierwszych kobiet-pisarek w Japonii. Przedstawia ona także jak Ichiyo zmagała się z ograniczeniami społecznymi swojej epoki, oferując czytelnikom wgląd w jej wewnętrzny świat i inspirującą determinację.
Jedną z takich adaptacji jest anime "Haikara-san ga Tōru" ("Here Comes Miss Modern"), stworzone przez Waki Yamato. Opowiada ono o Benio, młodej kobiecie żyjącej w epoce Taishō, która, podobnie jak bohaterki Ichiyo, przeciwstawia się tradycyjnym rolom kobiet i dąży do niezależności. Anime to nawiązuje do tematów poruszanych przez Ichiyo, takich jak feminizm, samorealizacja i wyzwania społeczne, ukazując zmiany, jakie zachodziły w japońskim społeczeństwie.
W dziedzinie filmu, "Higuchi Ichiyo Monogatari" to biograficzny film z 1994 roku, w reżyserii Toshiki Hirano, który przedstawia życie i twórczość Ichiyo. Film ten, podkreślając jej wpływ na literaturę i jej rolę jako pionierki w dziedzinie literatury kobiecej, jest hołdem dla jej dziedzictwa. Ukazuje nie tylko jej osobiste zmaganie z ograniczeniami społecznymi, ale także głębokie wpływy, jakie jej dzieła wywarły na społeczeństwo.
Literatura Ichiyo, mimo że była przełomowa w swoim czasie, nadal odzwierciedla aktualne tematy i wyzwania. Mimo olbrzymich zmian w Japonii sprawiających, że samo porównanie Japonii XIX wieku ze współczesną stolicą futurystycznych innowacji jest niemal niemożliwe, można chyba odważyć się na stwierdzenie, że kobiety w Japonii nadal mierzą się z presją społeczną i kulturową opisywaną przez Higuchi. Jej dzieła nadal rezonują z wieloma aktualnymi problemami, ukazując zmagania kobiet z niesprawiedliwością i ograniczeniami. Ichiyo, choć żyła ponad sto lat temu, nadal inspiruje kobiety do refleksji nad swoim miejscem w społeczeństwie i do poszukiwania głębszego zrozumienia własnej tożsamości i aspiracji.
Mimo postępu w zakresie równości płci, wiele z problemów poruszanych przez Ichiyo nadal jest ważnych. Kobiety w Japonii wciąż borykają się z "szklanym sufitem", nierównościami płac i trudnościami związanymi z powrotem do pracy po macierzyństwie. Zjawiska te pokazują, że choć Ichiyo otworzyła drzwi do rozmowy o równości płci, droga do pełnej równości jest nadal długa i wymaga ciągłej pracy zarówno ze strony społeczeństwa, jak i samego systemu.
Higuchi Ichiyo pozostaje niezapomnianą i wpływową postacią w historii japońskiej literatury, nie tylko ze względu na jej niezwykłe umiejętności pisarskie, ale również ze względu na odwagę, z jaką przedstawiała życie kobiet w swojej epoce. Jej dzieła, choć napisane ponad sto lat temu, wciąż odzwierciedlają głębokie ludzkie doświadczenia i emocje, przemawiając do współczesnych czytelników. Ichiyo, jako pisarka, która przełamywała bariery społeczne i kulturowe, ukazując rzeczywistość życia kobiet z perspektywy, która była wcześniej ignorowana lub niedoceniana, pozostaje symbolem literackiego buntu i odwagi.
Jej rola jako pionierki w literaturze japońskiej i jako symbole buntu przeciwko uciskowi nadaje jej twórczości uniwersalnego wymiaru. Ichiyo nie tylko pisała o kobietach, ale dla kobiet, dając im głos i przestrzeń, w której mogły odnaleźć odzwierciedlenie własnych doświadczeń i emocji. Jej dziedzictwo, jako kobiety, która przeciwstawiła się ograniczeniom swojej epoki i jako artystki, która wyraziła głębię i złożoność kobiecego życia, pozostaje niezwykle ważne. Ichiyo, choć żyła w innych czasach, wciąż inspiruje do walki o równość, zrozumienie i akceptację, przypominając o wartości i sile kobiecego głosu w literaturze i poza nią.
"Wszystko to było tylko grą. Odbieram to sobie jako swoją karę. Karę za to, że moje serce jest zalane łzami. Oto jak żyje japońska kobieta. Że jest mi to dane przeżyć, dlatego opowiadam, jak to jest. A więc, znów jestem u ciebie, cicho jak zawsze. Chyba że znowu rozkażesz mi grać. Tylko to umiem robić, więc zagrałam. Dla ciebie. Przyjdę jeszcze raz, kiedy zechcesz. Znowu będę grać, jakby mi życie nic nie było warte."
- Higuchi Ichiyo, 1984, “Takurebe”
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!