Redaktor naczelny
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
Osobiste motto:
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
Mike Soray
(aka Michał Sobieraj)
□ Opis Obrazu
Na drzeworycie "Podróżnicy w prowincji Sagami" Hokusai uchwycił grupę podróżujących ludzi przemierzających region Sagami, historyczną prowincję, która zajmowała południową część obecnej prefektury Kanagawa. Sagami była znana z różnorodności krajobrazów – od górskich szczytów po nadmorskie równiny. Na obrazie widzimy postacie w ruchu, z charakterystycznymi dla epoki kapeluszami (trochę niefortunna nazwa - bambusowe stożkowe nakrycia głowy w Japonii nazywają się "kasa" (笠)) i strojami, które mogą sugerować ich status społeczny i profesje. To mogą być kupcy - pielgrzymi, ciągnący przez region w swoich własnych celach, którzy zatrzymali się, by podziwiać widok słynnej góry Fuji.
Na drzeworycie Hokusai pt. "Podróżnicy w prowincji Sagami" przedstawiona jest scena z codziennego życia w Japonii okresu Edo. Widzimy grupę podróżników na otwartej przestrzeni, przechodzących przez wieś. Osoby te widzimy podczas chwilowej przerwy w podróży – odpoczywają, po prostu cieszą się chwilą wytchnienia od trudów długiej wędrówki. W kompozycji tej nie znajdujemy dramatycznych elementów natury, takich jak silny wiatr czy ulewa, lecz raczej spokojną i codzienną scenę, co jest typowe dla ukiyo-e, które często skupiało się na ukazywaniu ludzkich interakcji i zwykłych chwil w życiu, choć jest już mniej typowe dla późnych dzieł Hokusaia, które jednak "lubią" temat nieposkromionej natury.
Postacie na drzeworycie mogą reprezentować różne warstwy społeczne, od prostych chłopów po kupców lub pielgrzymów. Ich ubiór, sposób noszenia pakunków oraz interakcje między nimi dają nam wskazówki co do ich statusu i zajęć. Choć trudno określić dokładnie, co skłoniło ich do zatrzymania się, to scena ta zapewne stanowi chwytliwy obraz z życia ludzi z tamtej epoki, którzy podróżowali pomiędzy miastami i wioskami, jednocześnie pozwalając nam spojrzeć na mieszkańców wsi podczas ich codziennych czynności, z zaciekawieniem spoglądających na przechodzących podróżników.
Artystycznie, obraz został wykonany techniką nishiki-e, wielobarwnego druku blokowego, który pozwalał na uzyskanie bogatej gamy kolorów i niuansów. Mistrzostwo techniczne Hokusai widoczne jest w sposobie, w jaki używa koloru i linii, aby oddać teksturę ubrań, ruch postaci. Delikatne niuanse niebieskiego i zielonego tworzą poczucie głębi i przestrzeni, podczas gdy delikatne pociągnięcia pędzla nadają scenie realizm i dynamikę.
W momencie tworzenia tego obrazu, około 1830 roku, Hokusai znajdował się w okresie intensywnej pracy twórczej i eksperymentowania z szeroką gamą tematów, od pejzaży po sceny codzienności w Japonii. Jego życie było pełne zarówno sukcesów artystycznych, jak i osobistych trudności, w tym zmagań z kwestiami finansowymi i zdrowotnymi.
Analizując "Podróżników w prowincji Sagami", można dostrzec przemyślenia Hokusai o ludzkiej kondycji i jej miejscu w świecie. Postacie są uchwycone w trakcie podróży, co może symbolizować ciągłą zmienność ludzkiego losu i niekończącą się podróż przez życie. Są tu jednostki, każda z własną historią, łączą się w drodze, co może odzwierciedlać społeczne aspekty życia w okresie Edo, gdzie podróż była często metaforą dla poszukiwania wiedzy, duchowości i własnego miejsca w świecie.
W tle, choć bardzo słabo widoczna, zawsze obecna góra Fuji, wydaje się być niemym świadkiem ludzkich dążeń, niezmieniającym się punktem odniesienia w ciągle zmieniającym się świecie. Dzieło może być interpretowane jako refleksja nad tym, jak ludzkie życie, choć ulotne i niepewne, jest zawsze częścią większego porządku naturalnego, co jest wyrazem głębokiej harmonii między człowiekiem a naturą, kluczowym elementem filozofii wschodniej.
□ Dane Obrazu
Nazwa (polska) |
Podróżnicy w prowincji Sagami |
Technika rysunku |
Nishiki-e (wielobarwny druk blokowy) |
Nazwa (romaji) |
Sōshū no Kuni |
Tematyka |
Pejzaż |
Nazwa (kanji) |
相州の国 |
Krótki opis |
Obraz przedstawia podróżników zmierzających przez prowincję Sagami, z ujęciem góry Fuji w tle, co odzwierciedla podróż i ciągłą zmianę charakterystyczną dla życia ludzkiego. |
Pseudonim Hokusaia |
Iitsu (一筆) |
||
Rok powstania |
około 1830 |
||
Miejsce powstania |
Sagami, Japonia |
||
Seria, z której pochodzi |
Trzydzieści sześć widoków góry Fuji |
||
Rodzaj |
Ukiyo-e, drzeworyt |
「富嶽三十六景 相模の国」 (Sōshū no Kuni), Sagami około 1830
Część serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”,
Katsushika Hokusai, pod pseudonimem Iitsu (一筆)
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!