- Nihon Shoki, Nara, 720 r n. e.

Ich obecność wyraża się nie tylko w pozytywnych aspektach — jako opiekunowie lasów i źródło życiodajnej energii — ale również w mroczniejszych tonach legend. Opowieści mówią o potężnych klątwach rzuconych na tych, którzy śmieli skrzywdzić drzewo zamieszkiwane przez Kodama, co mogło prowadzić całe społeczności do upadku. To przestroga przed lekceważeniem świętości natury, która jest tak charakterystyczna dla japońskiego podejścia do środowiska.

Czy czasem w lesie nie masz wrażenia, że echo jest zbyt silne, długie, zbyt daleko się niesie? To znak, że wkroczyłeś na teren Kodama. Zwolnij i rozejrzyj się za ukrytymi między drzewami postaciami – albo przystań i przeczytaj, bo w dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej, kim są Kodama, skąd się wzięły i jakie mają znaczenie w kontekście duchowości i kultury Japonii. Rozważymy ich różnorodne występowanie a nawet opowiemy sobie dokładniej dwie legendy o Kodamach.

Etymologia słowa "Kodama" łączy się z głębokim znaczeniem, jakie drzewa mają w japońskiej kulturze i folklorze. Nazwa ta zapisywana jest różnymi zestawami znaków kanji, które mają wpływ na interpretację i symbolikę tego terminu.
木霊 (Kodama) – najczęściej używane kanji, składające się z znaków "木" (drzewo) i "霊" (duch, spirit). W tym zestawieniu Kodama jest przedstawiane jako duchy lub dusze drzew, najbardziej podstawowe znaczenie, najczęstsze.

古多万 (Kodama) – używane rzadziej, składają się z "古" (stary), "多" (wiele) i "万" (dziesięć tysięcy). Ta forma może odnosić się do starych i licznych duchów drzew, podkreślając ich wiek i olbrzymie ilości.
Każdy zestaw kanji niesie z sobą inną warstwę znaczeniową, ale wszystkie podkreślają nieodłączny związek Kodama z drzewami i lasem. Drzewa w japońskiej kulturze są często postrzegane jako święte, a ich duchy — jako obecne i wpływowe. Drzewa, zwłaszcza te stare i imponujące, są uważane za domy dla duchów i mają centralne miejsce w wielu rytuałach shintoistycznych.
Słowo "Kodama" jest również fonetycznie identyczne z japońskim słowem na "echo" – "こだま" (kodama). To powiązanie ma swoje korzenie w folklorze, gdzie uważa się, że echa w górach i lasach są głosami Kodama.
Wierzenia w Kodama, duchy drzew stanowią jedną z form shintoistycznych wierzeń w kami, czyli duchy lub bóstwa. Początki tych wierzeń sięgają setek lat wstecz, a ich rozwój i ewolucja są świadectwem zmieniającej się dynamiki między człowiekiem a przyrodą w Japonii.
Pierwsze wzmianki
Kodama pierwotnie pojawiają się w najstarszych japońskich kronikach i zapisach. Pierwsze znane odniesienia do duchów drzew (ale pod inną nazwą) znajdujemy w "Kojiki" oraz "Nihon Shoki", gdzie są opisane jako duchy zamieszkujące drzewa i inne obiekty przyrody. W rzeczywistości wierzenia te są jeszcze starsze, mają swoje korzenie w czasach przed wprowadzeniem pisma do Japonii, kiedy to kultura opierała się głównie na ustnych przekazach.
Za jedno z najwcześniejszych pisemnych źródeł, które mogły odnosić się do idei podobnych do Kodama, uznaje się dzieła takie jak "Man'yōshū" (Najstarszy zbiór japońskiej poezji), który został ukończony w VIII wieku. W tym dziele opisano duchy i fenomeny związane z drzewami, które można interpretować jako wczesne reprezentacje podobne do Kodama, choć nazwa "Kodama" nie jest używana wprost.
Wierzenia w Kodama, podobnie jak wiele innych aspektów japońskiej kultury, mogą różnić się w zależności od regionu. Przykłady różnic regionalnych w postrzeganiu Kodama obejmują:

□ Region Kinki – W regionach takich jak Nara i Kioto, z bogatą historią związaną z shinto i buddyzmem, Kodama bywają postrzegane jako bardziej swobodne duchy, które mogą przemieszczać się między drzewami. Ludzie w tych obszarach mogą widzieć Kodama jako strażników lasu, których obecność zapewnia zdrowie i wzrost drzew.
□ Wyspy Izu i Aogashima – Na tych odizolowanych wyspach, mieszkańcy mają wyjątkowo silne przekonania o istnieniu Kodama, które pełnią rolę zarówno strażników indywidualnych drzew, jak i całych lasów. Tutaj Kodama są często honorowane przez lokalne festiwale i rytuały, które mają na celu zapewnienie ochrony i pomyślności wspólnotom zależnym od lasów.
□ Okinawa – Na tym subtropikalnym archipelagu, lokalne wierzenia odbiegają od tych znanych z głównych wysp Japonii. Kodama są tu utożsamiane z innymi lokalnymi duchami przyrody, które mają silne powiązania z unikalnymi ekosystemami wyspy.

W sztuce wizualnej, szczególnie w okresie Edo (1603-1868), duchy te były często przedstawiane na drzeworytach ukiyo-e, które ukazywały sceny z życia codziennego, ale także motywy mitologiczne i religijne. Artysta Toriyama Sekien w swoich zbiorach yōkai przedstawił Kodama w postaci ludzkiej obok drzew, co pokazuje, jak te istoty były postrzegane jako bliskie człowiekowi, ale jednocześnie tajemnicze i niezwykłe.




Takeo nauczał również młodsze pokolenia szacunku dla natury. Opowiadał im historie o Kodama, ucząc, jak rozpoznawać znaki ich obecności – od szelestu liści, przez niespodziewane podmuchy wiatru, po echa, które zdawały się zbyt długie, by były naturalne.
Przez lata, mieszkańcy wyspy żyli w harmonii z przyrodą, respektując starożytne cedry i duchy, które w nich zamieszkiwały. Pewnego jednak dnia, spokój ten został brutalnie przerwany.

Mimo ostrzeżeń mieszkańców i opowieści o Kodama, Sato zignorował lokalne zwyczaje i rozpoczął wycinkę. Pierwszego dnia jego ludzie ścięli kilka drzew, nic szczególnego wydawało się nie dziać, więc drwili ze starych przesądów o duchach drzew.
Wieczorem nad wyspę nadeszły niespotykane wcześniej burze. Wiatr szalał tak mocno, że zniszczył wiele domów, a ulewny deszcz zalał wszystkie doliny i zagłębienia wyspy. Huk wiatru i gradu powodował, że ziemia się osuwała, klify się zawalały i góry błota w sposób katastrofalny niszczyły kolejne domostwa.


Gdy z niedowierzaniem podchodził do tego pechowego drzewa, słyszał, jak jego kroki niosą się dalekim echem po lesie. Echo było bardzo głośne, nierealnie daleko sięgające. Zrobiło mu się sucho w gardle ze strachu.
Przy cedrze, na którym wisiał jego współpracownik, Sato znalazł na ziemi małą, złotą figurkę, przedstawiającą Kodama. 
Przez następne lata Sato pozostał na wyspie, przekształcając swoje przedsiębiorstwo w inicjatywę na rzecz ochrony świętych lasów cedrowych, skupioną na renowacji i pielęgnacji lasów Aogashimy. Legenda o jego nawróceniu i poświęceniu życia na służbę Kodama stała się kolejnym ważnym rozdziałem w historii wyspy, podkreślając, że nawet ci, którzy kiedyś szkodzili, mogą zmienić się i przyczynić do ochrony i szacunku dla przyrody.
Legenda o Kodama z Aogashima przekazywana jest z pokolenia na pokolenie jako przestroga przed ludzką arogancją wobec natury oraz jako opowieść o głębokiej harmonii między ludźmi a środowiskiem naturalnym.


Sytuacja się nasilała, istniało realne ryzyko, że nieurodzaj pochłonie wszystkie uprawy, a choroba przetrzebi całkowicie populację. W obliczu tych nieszczęść, starszyzna wioski zgromadziła się, aby omówić zdarzenia i odnaleźć przyczynę nagłych zmian. Doszli do wniosku, że w jakiś sposób może za te wydarzenia być odpowiedzialne drzewo Samidare.
Jun, młody mieszkaniec wioski, został wyznaczony, by wyruszyć w głębię lasu, odnaleźć sumidare i zbadać tę tajemnicę. Przed wyruszenoem zebrał opowieści od starszych mieszkańców, którzy mówili o niewyjaśnionych zniknięciach i dziwnych zjawiskach wokół drzewa. Jednego deszczowego popołudnia, Jun wyruszył do lasu, aby na własne oczy zobaczyć Samidare.

Kodama, z smutkiem w głosie, opowiedziała Junowi historię przekleństwa. Drzewo było kiedyś domem dla silnego ducha, który chronił wioskę przed złem. Jednak gdy drzewo zostało skrzywdzone przez ludzką nieostrożność, duch zwrócił się przeciwko mieszkańcom, przynosząc nieszczęścia i choroby.

Jednak spokój został przerwany, gdy grupa młodych mężczyzn z wioski, nieświadoma znaczenia i mocy drzewa, postanowiła wykorzystać jego drewno do budowy łodzi. Ich działania były podyktowane chciwością i ignorancją wobec tradycji oraz przekonań przodków. Pomimo ostrzeżeń starszych, którzy przekazywali opowieści o mocy Samidare i jego znaczeniu dla bezpieczeństwa wioski, młodzieńcy zdewastowali część drzewa, zrywając z niego grube gałęzie i raniąc korę.
Tego dnia, gdy pierwszy raz od wielu lat drewno Samidare zostało uszkodzone, dziwna cisza ogarnęła las.

Jun spędził tygodnie na zbieraniu potrzebnych składników, przemierzając niebezpieczne ścieżki i starając się unikać drapieżnych zwierząt, które strzegły leśnej głuszy. Każda wyprawa była testem jego odwagi i determinacji.

Z ostatnim zaklęciem, światło rozświetliło korony drzew, a złowieszcze energie, które w ostatnim czasie opętały Samidare, zostały rozproszone. Wioska Mitsune odzyskała spokój, a Jun, teraz bohater i strażnik tradycji, stał się opiekunem drzewa, przekazując swoją wiedzę kolejnym pokoleniom.
Przeklęte drzewo z Mitsune, dzięki odwadze jednego młodego człego człowieka, przestało stanowić zagrożenie. Ta historia stała się nie tylko przestrogą, ale i przypomnieniem o sile i znaczeniu, jakie w kulturze Mitsune pełnią drzewa i duchy, które w nich zamieszkują.


Jedną z nowszych interpretacji, która jest jednocześnie żywa i akutalna w popkulturze, to motyw Kodama z Hiroshimy – duch drzewa, który przetrwał mimo zniszczeń wojennych i wybuchu bomby atomowej, stanowi szczególnie potężny obraz odrodzenia i nadziei, podkreślając, że przyroda może odzyskać siły nawet po największych katastrofach, jeśli tylko zostanie odpowiednio wsparta i chroniona.

□ Natsume's Book of Friends (2008, Yuki Midorikawa) – W tej serii anime, Kodama pojawiają się jako opiekunowie lasu, które pomagają głównemu bohaterowi w jego interakcjach ze światem duchów.
□ Kamisama Kiss (2012, Julietta Suzuki) – W tym anime, Kodama są przedstawione jako pomocnicze duchy, które wspierają główną bohaterkę w jej przygodach związanych z życiem w świątyni.

□ Stardew Valley (2016, Eric Barone) – W tej grze, duchy lasu zwane Junimo, inspirowane są przez Kodama. Pomagają one graczom w zarządzaniu farmą i mają podobne cechy do duchów drzew.
□ Legend of Zelda (np. Breath of the Wild) - występują tu istoty zwane Korokami, które są inspirowane Kodamami. Koroki są leśnymi duchami, które mają za zadanie chronić lasy i przyrodę. Są przedstawiane jako małe, drewniane postaci z liściastymi maskami, co przypomina wygląd Kodama z japońskiej mitologii. Ich rolą jest dbanie o drzewa i naturę, podobnie jak Kodama, co czyni je odpowiednikiem tych duchów drzew.


Sprawdź podobne artykuły:
Japoński folklor w grze Shin Megami Tensei: grając w Personę w rytmach shinto
Dzika San: Kim tak naprawdę jest księżniczka Mononoke?
Kocie demony zemsty w japońskich legendach: mroczny Bakeneko
Powrót do Hyrule: szintoistyczna mitologia Japonii w Legendzie Zeldy
Kojiki i Nihon Shoki: nowoczesne echa starożytnych opowieści
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!