Dash Kappei, czyli stary poczciwy Gigi
Dash Kappei. A tak naprawdę, pamiętamy wszyscy to, jako Gigi La Trottola. Nazwa ta, dla wielu z nas, brzmi jak zakurzona kasetka VHS odnaleziona na dnie szafy, pełna wspomnień z dzieciństwa i beztroskich popołudni przed telewizorem. Seria, która w latach 90-tych zawitała na ekrany Polonia 1, zapadła w pamięci całego pokolenia jako jedno z pierwszych anime, które ośmieliło się przekroczyć granice Polski. "Dash Kappei", znane w Polsce pod włoskim tytułem "Gigi La Trottola", to japońska seria anime, która opowiada o niezwykle energicznym i pomysłowym licealiście, Kappeiu (w tłumaczeniu włoskim i Polonii 1 – Gigi). 
Polonia 1, stacja telewizyjna znana z wprowadzania nowości na polski rynek telewizyjny (nowości takich, jak Yattaman z 1976, Daimos z 1978, czy świeżutki „Fantastyczny świat Paula” z 1982), przyciągała przed ekrany tłumy młodych widzów. Warto przypomnieć, że były to czasy, gdy kanały telewizyjne miały znacznie większy wpływ na kształtowanie gustów i zainteresowań młodego pokolenia niż dzisiaj. "Dash Kappei" z pewnością nie było arcydziełem kinematografii, ale miało coś, co przyciągało i zapadało w pamięć – może to była ta szczera, nieco infantylna zabawa w przeplatany gęstym dowcipem, dość w rzeczywistości wzruszający, storytelling, a może po prostu byliśmy mniej wymagający. Bez różnicy, bo liczy się efekt, a ten jest taki, że anime to zapadło wielu z nas w pamięci na całą resztę życia (tego już bez Polonii 1). Przypomnijmy sobie opening Gigi la Trottola z Polonii 1.
Pomysł Noboru Rokudy
Noboru Rokuda, manga-ka (twórca mangi) o charakterystycznym stylu i zamiłowaniu do humoru, rozpoczął pracę nad "Dash Kappei" w późnych latach 70-tych. Manga zadebiutowała w 1980 roku na łamach magazynu "Weekly Shōnen Sunday", wydawanego przez Shogakukan, jedno z czołowych japońskich wydawnictw komiksowych. Inspiracją dla Rokudy było połączenie japońskiego humoru szkolnego z elementami sportowymi, co wówczas było świeżym podejściem w świecie mangi.
Centralną postacią mangi jest Kappei Sakamoto, młody i nadzwyczaj zwinny licealista o niecodziennych umiejętnościach sportowych, a zarazem niepoprawny żartowniś. Jest też, co jest kluczowe w fabule tej serii, niezwykle niski, najniższy w klasie. Historia koncentruje się na jego przygodach w szkolnym klubie koszykówki, choć Kappei ma tendencję do angażowania się w różnorodne dyscypliny sportowe. W serii widać wyraźny wpływ kultury szkolnej Japonii i sportów, które są w niej popularne.
Adaptacja mangi na anime
Szybkie zdobycie popularności przez mangę "Dash Kappei" skłoniło Studio Pierrot, jedno z czołowych studiów animacji w Japonii, do zdecydowania się na adaptację serii na format anime. Studio to, znane obecnie z produkcji takich hitów jak "Yu Yu Hakusho" czy "Naruto", podjęło się tego zadania, widząc potencjał w humorystycznym i dynamicznym stylu Rokudy.
Prace nad adaptacją rozpoczęły się w 1981 roku. Jednym z wyzwań było przekształcenie humoru mangi, który był specyficzny i bazował na wizualnych gagach, w coś, co dobrze oddziaływało na widzów anime. Zmieniono niektóre elementy fabuły i postaci, aby lepiej dostosować je do formatu telewizyjnego i szerokiego grona odbiorców.
Anime "Dash Kappei" miało swoją premierę w Japonii 4 października 1981 roku, emitowane przez Fuji TV. Seria szybko zdobyła popularność dzięki swojemu unikalnemu połączeniu humoru, akcji i sportu. Charakterystyczne dla serii były szybkie cięcia, przerysowane ekspresje postaci oraz niespodziewane zwroty akcji, które trafiały w gust japońskiej publiczności.

Językowe niuanse tytułu
W oryginalnej wersji japońskiej, tytuł anime brzmi „ダッシュ勝平” (Dasshu Kappei), gdzie „ダッシュ” (Dasshu) oznacza „dash” lub „sprint”, a „勝平” (Kappei) jest imieniem głównej postaci. Wybór imienia „Kappei”, które można przetłumaczyć jako „zwycięski spokój”, może być interpretowany jako gra słów odzwierciedlająca dwoistość charakteru bohatera – z jednej strony jest on zwycięzcą w sporcie, z drugiej zaś wykazuje pewien spokój ducha i humorystyczne podejście do życia. Samo słowo „ダッシュ” (Dasshu) sugeruje szybkość i energię, co bezpośrednio nawiązuje do dynamizmu i aktywności sportowej Kappeia.
W wersji włoskiej, tytuł został przekształcony na „Gigi La Trottola”, co dosłownie oznacza „Gigi Bączek”. Choć nazwa ta może wydawać się na pierwszy rzut oka zaskakująca, w istocie dobrze oddaje charakterystykę głównego bohatera – jego nieustanną aktywność, zwinność i zdolność do wpadania w wir szalonych przygód. Gigi, będąc włoskim odpowiednikiem japońskiego Kappei, nabiera własnej, europejskiej tożsamości, zachowując przy tym istotę oryginalnego charakteru.

Główny wątek: sportowe wybryki Kppeia
Fabuła "Dash Kappei" koncentruje się na perypetiach Kappeia Sakamoto, licealisty o niezwykłych zdolnościach sportowych. Mimo swojego niewielkiego wzrostu, Kappei jest gwiazdą szkolnego klubu koszykówki, co jest pierwszym sygnałem, że logika w tym anime ma się nijak do rzeczywistości. Poza koszykówką, Kappei angażuje się w inne dyscypliny sportowe, często w sposób nieoczekiwany i humorystyczny, demonstrując swoje umiejętności w każdej możliwej sytuacji. Gdy nie zajmuje się sportem, jest zajęty zaglądaniem pod spódniczki i sprawdzaniem bielizny koleżanek ze szkoły. Obowiązkowo musi być koloru białego.
Kappei: połączenie zwinności z humorem
Kappei, jako główna postać, jest mieszanką talentu sportowego i niepoprawnego żartownisia. Jego podejście do życia i sportu jest pełne humoru i lekkiego chaosu, co często prowadzi do zabawnych sytuacji. Jego charakterystyczny wygląd – mały wzrost połączony ze sportową zwinnością – czyni go nie tylko wyjątkowym sportowcem, ale także źródłem komediowych gagów.
Inne postacie: barwny zespół
Obok Kappeia, seria oferuje galerię barwnych postaci, w tym Akane (Anna dla tych, którzy poznali to anime poprzez Polonię 1), obiekt uczuć Kappeia, oraz Chompa i Seiichiego, jego szkolnych kolegów i przyjaciół. Każda z tych postaci wnosi do fabuły swoje unikalne cechy i poczucie humoru. Są one częścią wielu humorystycznych i często absurdalnych sytuacji, które wzbogacają opowieść i podkreślają jej lekką tonację.
Absurdalność wątków sportowych
Sportowe wyzwania, w których uczestniczy Kappei, często balansują na granicy absurdu (albo i nie balansują, tylko są daleko już po stronie niedorzeczności). Od koszykówki, przez baseball i ping pong, aż po narciarstwo – każdy sport staje się pretekstem do wprowadzenia nowych, często przesadnych gagów i sytuacji, które w normalnym świecie sportu byłyby niemożliwe. To właśnie te przerysowane sceny czynią "Dash Kappei" wyjątkowo zabawnym i niezapomnianym.
Romantyczne wątki i ich komiczne aspekty
Oprócz sportowych popisów, "Dash Kappei" eksploruje też wątki romantyczne, głównie poprzez relację między Kappeiem a Akane (Anną). Ta część fabuły, choć ma swoje słodkie momenty, jest równie nasiąknięta humorem i nieporozumieniami. Romantyczne perypetie Kappeia dodają serii dodatkowego wymiaru, choć często są one równie absurdalne, co reszta jego przygód. Żeby dodać jeszcze więcej komicznego absurdu, o Annę zazdrosny jest jej pies, który nieustannie wrogi wobec Kappeia sam snuje dla siebie przyszłość, jako mąż Akane.
Rywale Kappeia: Konkurencja na Boisku i Poza Nim
W świecie "Dash Kappei" nie brakuje rywali, którzy stanowią wyzwanie dla umiejętności sportowych Kappeia. Jeden z najbardziej pamiętnych to Yoshirin, kolega z klasy Kappeia, który często staje się jego rywalem w różnych dyscyplinach sportowych. Yoshirin, charakteryzujący się zarówno sportowym talentem, jak i pewną dozą zazdrości wobec Kappeia, dodaje fabule element rywalizacji. Ich pojedynki są często pełne humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji, co dodatkowo wzbogaca narrację.
Akane czyli Anna: rozsądek, uroda, obiekt westchnień
Akane Aki, choć często przedstawiana jako romantyczne zainteresowanie Kappeia, ma również swoje własne, wyraźne cechy charakteru. Jest inteligentna, zaradna i niejednokrotnie okazuje się być bardziej rozsądną niż Kappei w swoich decyzjach. Jej relacja z Kappeiem jest pełna humorystycznych nieporozumień i zabawnych sytuacji, co czyni ją istotnym elementem serii, wprowadzającym dodatkową warstwę dynamiki między postaciami.

Poza granicami Japonii, "Dash Kappei" zdobywało popularność w wielu krajach, stając się w niektórych z nich kultowym dziełem. Włochy przyjęły serię pod tytułem "Gigi La Trottola", gdzie zyskała ona szeroką popularność, stając się jednym z charakterystycznych anime lat 80-tych. 
Najbardziej znaczącą adaptacją "Dash Kappei" w grach komputerowych jest tytuł wydany na konsolę Nintendo Famicom (znaną na Zachodzie jako NES), który miał swoją premierę w Japonii w grudniu 1985 roku. Gra nosiła tytuł „Dash Kappei: Gigi no Yabō” („Dash Kappei: Gigi’s Ambition”) i była grą z gatunku platformówki. W grze gracze wcielali się w postać Kappeia (Gigi), przechodząc przez różnorodne poziomy, które odzwierciedlały jego umiejętności sportowe i przygody znane z serii anime. Mechanika gry obejmowała typowe dla platformówek skakanie, bieganie oraz unikanie przeszkód, a także elementy zręcznościowe związane z różnymi dyscyplinami sportowymi, co wiernie oddawało ducha oryginalnej serii.


Pomimo swojego przestarzałego wyglądu (nawet jak na standardy lat 90-tych) i fabuły, która wydawała się być wymyślona przez grupę nastoletnich scenarzystów z kompleksami, "Gigi la Trottola" szybko zdobyło serca polskich widzów. Być może dlatego, że alternatywą były powtórki Koziołka Matołka (nie, żebyśmy mieli umniejszać wartość tej klasycznej i pouczającej bajki) po raz szósty z rzędu. Seria, będąca mieszanką sportowych zmagań i życia szkolnego, dostarczała młodym widzom codziennej dawki absurdalnego humoru.


"Tutte le ragazze sognano di te
Dicono che tu sei grande, Re, Campione
Gridano già Hip Hip Hurrà
Per GIGI la TROTTOLA"
Sprawdź podobne artykuły:
Polonia 1 i japońskie anime: jak Polska odkryła anime w latach 90-tych
Czy pamiętasz? - Lista wszystkich anime z Polonii 1 z lat 90-tych.
Seria Yattaman vs logiczne myślenie: kiedy stare jest... po prostu dziwne.
Generał Daimos: Roboty, wybuchy, miłość i intryga. Czy ja to dobrze pamiętam? - Powtórka z Polonii 1
未開 ソビエライ
未開 ソビエライ
Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)
"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany." - Albert Einstein (prawdopodobnie)
___________________
Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!