Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.
2024/12/15

Karakuri Ningyō dawnej Japonii – mechaniczne roboty z drewna, które podawały herbatę, tańczyły i pisały

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Prekursorzy Toyoty i Hitachi

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Japonia to kraj, który kojarzy się z robotami humanoidalnymi, dronami dostarczającymi paczki i gigantycznymi mecha walczącymi w anime. Ale czy wiesz, że ta technologiczna fascynacja ma swoje korzenie nie w XX wieku, lecz w XVII-wiecznych mechanicznych lalkach epoki Edo? Karakuri ningyō (絡繰人形), drewniane mechaniczne automaty, które potrafiły podać herbatę, pisać znaki kanji, a nawet oddać strzał z łuku z niemal perfekcyjną celnością, to nie tylko zabawki z epoki Edo, ale fundament japońskiej miłości do technologii i inżynierii.

 

Te „żywe maszyny” były nie tylko arcydziełami rzemiosła, ale również obiektami podziwu, które łączyły w sobie sztukę, naukę i, zdawałoby się, magię. W 1796 roku Hosokawa Hanzō, znany jako „Karakuri Hanzō”, wydał „Karakuri zui” – pierwszy w historii Japonii podręcznik robotyki, otwierając drzwi do rozwoju precyzyjnych mechanizmów. Więcej – sztuka japońskich mechanicznych lalek była bezpośrednią inspiracją pioniera przemysłu samochodowego - Sakichi Toyoda, twórcy znanej wszystkim Toyoty.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Co więcej, tradycja ta wcale nie zanikła. Tamaya Shobei IX, współczesny mistrz karakuri, tworzy nowe mechaniczne lalki, kontynuując nieprzerwaną linię rzemieślników, której początki sięgają XVIII wieku. Jego dzieła można podziwiać na festiwalach w prefekturze Aichi, gdzie gigantyczne karakuri na platformach dashi nadal zachwycają tłumy, a ich mechanizmy wciąż inspirują nowoczesne technologie. Karakuri ningyō to nie tylko historia – są wciąż żywe i jako inspiracja, i jako sztuka.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Nazwa „karakuri ningyō”

 

 

Kanji

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Słowo „karakuri” (絡繰) jest unikalnym wyrażeniem w języku japońskim, które wywodzi się od czasownika „karakuru” (絡繰る), oznaczającego „ciągnąć”, „przewijać” lub „poruszać nitkę”. Już sama etymologia wskazuje na związek z mechanizmami działającymi na zasadzie ukrytych sznurków, zębatek i przekładni, które w sposób subtelny wprawiają w ruch różne elementy. W bardziej ogólnym znaczeniu „karakuri” można tłumaczyć jako „mechanizm,” „urządzenie” lub „trik,” wskazując na coś, co porusza się lub działa z ukrytą finezją. 人形 (ningyō) z kolei oznacza „człowiek” + „kształt”, czyli „lalkę”.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.

Pierwsze wzmianki

 

Etymologiczne korzenie tego słowa sięgają okresu Heian (794–1185), a być może nawet wcześniejszego Nara (710–794). Pierwsze ślady czasownika „karakuru” odnajdujemy w najstarszych japońskich słownikach, takich jak: „Myōgoki” z 1268 roku, który zawiera definicje odnoszące się do ruchu i manipulacji nitkami, oraz „Setsuyōshū” z okresu Muromachi (1336–1573), gdzie opisano bardziej praktyczne zastosowania ruchu w kontekście rzemiosła i mechanizmów.

 

Natomiast sam rzeczownik „karakuri” w znaczeniu mechanicznego urządzenia pojawił się dopiero w okresie Edo (1603–1868), kiedy to zaczęto określać nim zarówno złożone mechanizmy zegarowe, jak i ruchome lalki – karakuri ningyō.

 

 

Okres Edo

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.W epoce Edo słowo „karakuri” zaczęło nabierać bardziej technicznego znaczenia. Było używane do opisu mechanicznych urządzeń użytkowych, takich jak zegary (karakuri dokei) i warsztaty tkackie, gdzie mechanizmy przewijające nici ułatwiały pracę. Z kolei określenie karakuri ningyō – mechanicznych lalek zdolnych do wykonywania skomplikowanych czynności – dotyczyło właśnie tematu dzisiejszego artykułu i było symbolem wyszukanej finezji, precyzji i pomysłowości inżynierów-artystów.

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.W kontekście karakuri ningyō, „karakuri” odnosiło się nie tylko do ruchu i mechaniki, ale także do elementu „magii” – tego, co wydawało się niezwykłe i tajemnicze, ponieważ mechanizmy były ukryte przed oczami widzów.

 

Dziś słowo „karakuri” pozostaje ważnym symbolem japońskiej inżynierii i tradycji rzemieślniczej, stanowiąc punkt wyjścia dla współczesnych technologii, od robotyki po automatyzację procesów produkcyjnych.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Rodzaje karakuri ningyō

 

Karakuri ningyō były niezwykłymi dziełami rzemiosła i inżynierii, które w okresie Edo przybierały różne formy w zależności od ich zastosowania. Od intymnych pokazów w domach samurajskich po widowiskowe przedstawienia na ulicach, mechaniczne lalki potrafiły wprawić widzów w zachwyt. Te drewniane cuda można podzielić na trzy główne rodzaje: domowe automaty, teatralne marionetki oraz festynowe lalki na platformach.

 

 

Zashiki karakuri – magia w salonach

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.W domach bogatej arystokracji i kupców, na miękkich matach tatami, można było podziwiać niewielkie mechaniczne lalki zwane zashiki karakuri. Ich funkcją było dostarczanie rozrywki, ale także pokazywanie gościom statusu i wyrafinowanego gustu gospodarza. Najbardziej znaną z tych lalek była chahakobi ningyō, czyli lalka podająca herbatę. Wyobraź sobie elegancko ubraną lalkę, która, trzymając na tacy filiżankę, kroczy w kierunku gościa. Gdy filiżanka zostanie zabrana, lalka zatrzymuje się, a po jej odłożeniu wraca do gospodarza. Ruchy jej nóg, subtelne kiwanie głową i możliwość „ustawienia” dystansu, który mogła pokonać, budziły zdumienie, jakby miała w sobie coś więcej niż mechanizm.

 

Z kolei dangaeri ningyō, lalki „schodzące po schodach”, były pokazem mistrzowskiego opanowania środka ciężkości. Dzięki przesuwającym się wewnętrznym ciężarkom, lalka potrafiła wykonywać spektakularne salta, schodząc w dół stopni z gracją. W domach zamożnych kupców równie często pojawiały się shinatama ningyō – magiczne lalki, które podnosiły i opuszczały pudełka, ukazując za każdym razem nową niespodziankę, co czyniło je idealnym dodatkiem do towarzyskich przyjęć.

 

 

Butai karakuri – teatr mechanicznej doskonałości

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Kiedy mowa o spektaklach, nie sposób nie wspomnieć o butai karakuri, czyli lalkach teatralnych. W 1662 roku zegarmistrz Takeda Ōmi otworzył pierwszy teatr karakuri w Osace, który działał przez ponad sto lat, dostarczając rozrywki tłumom. Jednym z najpopularniejszych spektakli była sztuka Norizome Hairyono Koma („Pierwszy bieg na wiecznym koniu”), która zachwycała zarówno dzieci, jak i dorosłych. W trakcie przedstawienia lalka wsiadała na konia, jeździła w kółko, przechodziła przez koszyk, huśtała się na młocie dzwonu, a na koniec uciekała za kulisy. Teatr Takedy wprowadzał innowacyjne mechanizmy i precyzyjne ruchy, które wyprzedzały swoją epokę, inspirując późniejsze formy kabuki i bunraku.

 

 

Dashi karakuri – widowiska festynowe

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.W Japonii Edo karakuri ningyō były sercem festiwalowych parad ulicznych. Gigantyczne platformy zwane dashi stawały się mobilnymi scenami, na których mechaniczne lalki odgrywały sceny z mitologii i legend. W regionie Aichi, szczególnie w miastach takich jak Inuyama czy Chiryu, dashi karakuri były dumą lokalnych społeczności. Każda dzielnica rywalizowała o stworzenie najbardziej spektakularnej platformy, ozdobionej lalkami poruszającymi się w rytm tradycyjnej muzyki.

 

Najstarszy festiwal tego typu, Festiwal Nagoya Toshogu, rozpoczął się w 1619 roku i stał się wzorem dla innych. W szczytowym momencie, podczas ery Tempo (1830–1844) okresu Edo, parada obejmowała dziewięć wozów dashi, każdy wyposażony w karakuri ningyō. Mieszkańcy pracowali cały rok, by przygotować mechanizmy i stroje lalek, których widok miał oczarować tłumy i przynieść chwałę ich społeczności.

 

Karakuri ningyō były żywym dowodem na to, że mechanika może być piękna, a sztuka – precyzyjna. Ich różnorodność i kunszt wprawiały widzów w osłupienie, a jednocześnie inspirowały wynalazców, jak choćby Sakichi Toyoda, do tworzenia technologii przyszłości.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Historia linii rzemieślników Tamaya Shobei: Geniusze karakuri

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Wyobraź sobie rodzinę, która przez niemal 300 lat nieprzerwanie tworzy mechaniczne cuda, inspirując pokolenia inżynierów i artystów. Taką właśnie rodziną jest ród Tamaya Shobei, którego tradycja tworzenia mechanicznych lalek karakuri ningyō rozpoczęła się w XVIII wieku i trwa do dziś. Ich dzieła nie tylko bawiły i zdumiewały, ale także stanowiły zaskakujące połączenie sztuki, nauki i technologii.

 

Historia Tamaya Shobei zaczyna się w 1734 roku, kiedy pierwszy mistrz z rodu, wybitny rzemieślnik z Kyoto, przeniósł się do Nagoi na zaproszenie daimyo Owari, Tokugawy Muneharu. Był to człowiek znany z miłości do przepychu i rozrywki – idealny mecenas dla artysty takiego jak Tamaya. W Nagoi, która w tamtych czasach była centrum zegarmistrzostwa i mechaniki w Japonii, Tamaya stworzył swoje pierwsze dashi karakuri, czyli lalki umieszczane na wielopiętrowych platformach festiwalowych. Te mechaniczne cuda poruszały się, odgrywając sceny z mitologii i klasycznych opowieści, a ich ruchy były napędzane ukrytymi przekładniami i sprężynami. Widzowie mieli wrażenie, że obserwują coś magicznego.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Każde pokolenie Tamaya Shobei wprowadzało innowacje i rozwijało kunszt. Tamaya Shobei II i III doskonalili mechanizmy lalek, dodając bardziej złożone ruchy i gesty. Jednym z ich najbardziej znanych dzieł była lalka yumihiki ningyō – „łucznik,” który potrafił podnieść strzałę, napiąć łuk i wystrzelić z niemal perfekcyjną celnością. Mechanizm tej lalki, składający się z precyzyjnych zębatek i sprężyn, był majstersztykiem swojej epoki. To nie była tylko zabawka – to był pokaz technicznej perfekcji.

 

Jednak prawdziwym arcydziełem były lalki teatralne tworzone przez Tamaya. Jedno z przedstawień, które do dziś fascynuje, to Norizome Hairyono Koma – spektakl, w którym lalka jeździła na koniu, schodziła z niego, wspinała się na dzwon, biegała. Wyobraź sobie precyzję potrzebną, by każdy ruch był płynny i naturalny, a jednocześnie by mechanizm pozostał całkowicie ukryty przed oczami widzów. Teatr Tamaya był fenomenem, który inspirował inne formy sztuki, takie jak kabuki czy bunraku, a także przyciągał widzów z całej Japonii.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Pomimo sukcesów, linia Tamaya musiała zmierzyć się z trudnościami. W okresie Meiji, kiedy Japonia otworzyła się na Zachód, tradycyjne rzemiosła, takie jak karakuri, zaczęły tracić popularność. Jednak ród Tamaya przetrwał dzięki renowacji starszych lalek i platform festiwalowych. Tamaya Shobei V, zafascynowany zachodnimi technologiami, rozpoczął dokumentowanie rodzinnych technik, co pozwoliło zachować tę wiedzę dla przyszłych pokoleń.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Współczesnym spadkobiercą tradycji jest Tamaya Shobei IX, który objął tytuł w 1995 roku. To mistrz rzemiosła, który łączy tradycję z nowoczesnością. Jego lalki, takie jak zashiki karakuri Chahakobi Ningyō (lalka podająca herbatę), są perfekcyjnym odwzorowaniem dawnych mechanizmów, ale z odświeżonymi detalami. Ta konkretna lalka, wykonana w 2005 roku na podstawie ilustracji z 1796 roku, jest dziś eksponatem w The British Museum w Londynie. Shobei IX nie tylko tworzy nowe dzieła – podróżuje po całej Japonii, odnawiając zabytkowe dashi karakuri, w tym te stworzone przez swoich przodków.

 

Jednym z jego najbardziej widowiskowych dzieł jest współczesna interpretacja lalki „łucznika”. Stworzył ją na podstawie rysunku profesora Shunjiego Yamanaki, eksperta w dziedzinie biomimetyki. Lalka potrafi napiąć łuk i oddać strzał, a jej ruchy są tak płynne, że trudno uwierzyć, iż napędza ją ukryty mechanizm, a nie żywa istota.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Od karakuri ningyō do linii montażowej Toyoty

 

 

Fascynacja mechanicznymi lalkami

 

Historia Toyoty, jednego z największych producentów samochodów na świecie, zaczyna się nie w fabrykach pełnych maszyn, ale w cieniu tradycyjnych japońskich lalek karakuri ningyō.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Pod koniec XIX wieku w regionie Owari (dzisiejsza prefektura Aichi), w tym samym miejscu, gdzie rozwijała się sztuka tworzenia karakuri ningyō, młody wynalazca o imieniu Sakichi Toyoda obserwował tradycyjne festiwale i zachwycał się złożonymi mechanizmami lalek na platformach dashi. Jako syn stolarza miał naturalne zrozumienie dla precyzji drewna i mechaniki. Fascynacja karakuri i ich zdolnością do wykonywania płynnych ruchów za pomocą prostych mechanizmów napędzanych sprężynami i ciężarkami stała się dla niego inspiracją.

 

Toyoda zauważył, że te same zasady mechaniki mogą znaleźć zastosowanie w bardziej praktycznych dziedzinach. W tamtym czasie japoński przemysł tekstylny, opierający się głównie na ręcznych krosnach, wymagał ogromnych nakładów pracy. Sakichi Toyoda postanowił zastosować mechaniczne innowacje zainspirowane karakuri do stworzenia automatycznego krosna – maszyny, która zrewolucjonizowała przemysł tekstylny w Japonii.

 

 

Rewolucja w tkactwie: Toyota Automatic Loom Works

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.W 1896 roku Sakichi Toyoda skonstruował swoje pierwsze półautomatyczne krosno, które wkrótce przekształcił w w pełni zautomatyzowaną maszynę – Toyota Automatic Loom Type G, opatentowaną w 1924 roku (nazwa była oryginalnie w języku angielskim, nie japońskim – planował eksport na cały świat). Mechanizm tego krosna, choć bardziej skomplikowany, w dużej mierze bazował na prostych zasadach, które można odnaleźć w karakuri ningyō. Krosno potrafiło automatycznie zatrzymywać się, gdy nitka się zerwała, co minimalizowało straty materiału i zwiększało wydajność.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Sprytne mechanizmy i automatyka, inspirowane karakuri, sprawiły, że krosna Toyody były nie tylko efektywne, ale też trwałe i łatwe w obsłudze – dokładnie jak mechaniczne lalki epoki Edo. Te innowacje przyniosły Sakichiemu ogromny sukces. W 1929 roku sprzedał prawa do swojego krosna brytyjskiej firmie Platt Brothers za 100,000 funtów – kwotę, która posłużyła jako kapitał początkowy do założenia firmy produkującej samochody.

 

Przejście do motoryzacjiKarakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.

 

Syn Sakichiego, Kiichiro Toyoda, odziedziczył po ojcu zarówno pasję do mechaniki, jak i ducha innowacji. W latach 30. XX wieku, dzięki funduszom uzyskanym ze sprzedaży patentu krosna, założył firmę Toyota Motor Corporation. Choć Kiichiro skupiał się na samochodach, nie porzucił filozofii, która napędzała rozwój karakuri ningyō i krosien Toyody – prostoty, efektywności i precyzji.

 

 

Karakuri kaizen – współczesne inspiracje

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Dziedzictwo karakuri ningyō wciąż jest widoczne w Toyota Motor Corporation, szczególnie w filozofii karakuri kaizen. Jest to podejście do produkcji, które promuje tworzenie prostych, ale skutecznych mechanizmów, minimalizujących potrzebę wykorzystania energii elektrycznej. Przykładem jest wynaleziony w latach 2000. transporter grawitacyjny Dream Carry, inspirowany karakuri chahakobi ningyō (lalką podającą herbatę). Urządzenie wykorzystuje ciężar przewożonego ładunku do wprawiania się w ruch, a następnie wraca do pozycji wyjściowej dzięki sprężynie – podobnie jak mechaniczne lalki epoki Edo.

 

Karakuri ningyō stały się także elementem edukacyjnym. W fabrykach Toyoty organizowane są warsztaty, podczas których pracownicy tworzą mechaniczne modele oparte na zasadach działania lalek karakuri. To nie tylko hołd dla tradycji, ale także sposób na rozwijanie kreatywności i innowacyjności w nowoczesnym przemyśle.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Festiwal Inuyama Matsuri

 

 

Od XVII wieku…

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Inuyama Matsuri (犬山祭) to jeden z najbardziej spektakularnych festiwali w Japonii, który odbywa się co roku w pierwszy weekend kwietnia w historycznym mieście Inuyama, położonym w prefekturze Aichi. Znany przede wszystkim z bogato zdobionych platform dashi i mechanicznych lalek karakuri ningyō, festiwal ten jest nie tylko okazją do podziwiania tradycyjnej sztuki i rzemiosła, ale również wyjątkowym przeżyciem kulturowym.

 

Historia Inuyama Festival sięga 1635 roku, kiedy to miejscowy daimyo, Narusu Yoshitaka, zainicjował wydarzenie jako część obchodów w świątyni Haritsuna-jinja, poświęconej lokalnemu bóstwu ochronnemu. Festiwal od początku miał charakter religijny, ale szybko przekształcił się w widowisko, które łączyło duchowość z rozrywką. Dashi, bogato zdobione platformy festiwalowe, stały się centrum wydarzeń, a mechaniczne lalki karakuri dodano w XVIII wieku, w czasach, gdy sztuka karakuri przeżywała swój złoty okres.

 

W 2016 roku Inuyama Festival został wpisany na listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO jako część grupy japońskich festiwali platformowych.

 

 

Przebieg festiwalu

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Podczas festiwalu ulicami Inuyamy przemieszcza się 13 bogato zdobionych platform dashi, reprezentujących różne dzielnice miasta. Każda platforma to wielopiętrowa konstrukcja, ważąca kilka ton, którą ciągną drużyny lokalnych mieszkańców. Na szczycie dashi znajdują się mechaniczne lalki karakuri, które odgrywają zaprogramowane sceny na oczach publiczności. Każdy ruch lalek jest sterowany przez ukryte mechanizmy i liny obsługiwane przez rzemieślników ukrytych w środku platformy.

 

Jednym z najbardziej ekscytujących momentów festiwalu jest nocny pokaz, kiedy platformy są oświetlane setkami tradycyjnych lampionów, tworząc magiczną atmosferę. Lalki, poruszając się w świetle latarni, sprawiają wrażenie niemal żywych, a ich precyzja i piękno przyciągają tłumy widzów.

 

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Wyjątkowe lalki karakuri

 

Każda platforma ma własne mechaniczne lalki, które opowiadają historie inspirowane mitologią, teatrem kabuki lub klasycznymi opowieściami. Niektóre z najpopularniejszych lalek to:

□  Tengu (duch gór) – lalka przedstawiająca mitycznego ducha o długim nosie, który wykonuje skomplikowane ruchy akrobatyczne.

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.□  Yumihiki ningyō (łucznik) – lalka, która precyzyjnie podnosi łuk, celuje i oddaje strzał w tarczę, co zawsze wzbudza zachwyt widzów.

 

□  Henshin ningyō (Lalka transformująca) – lalka, która w trakcie przedstawienia zmienia swoje oblicze lub strój.

 

Ruchy lalek, takie jak schodzenie po schodach, obracanie się wokół własnej osi czy podnoszenie przedmiotów, są napędzane złożonymi mechanizmami i linami. Wszystko odbywa się w całkowitej harmonii z tradycyjną muzyką i śpiewami, które towarzyszą każdemu występowi.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Robotyka czasów Edo

 

Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,.Karakuri ningyō to coś więcej niż tylko mechaniczne lalki z przeszłości – to inspirująca sztuka, która wciąż żyje. Ich precyzja, piękno i zdolność do opowiadania historii przypominają o wyjątkowym połączeniu sztuki i technologii, które było fundamentem japońskiej estetyki Edo. Te drewniane automaty zdają się nam przypominać, że innowacje nie zawsze wymagają skomplikowanych algorytmów – czasem wystarczy sprytne wykorzystanie podstawowych zasad mechaniki.

 

Karakuri ningyō pozostają dowodem na to, jak tradycja może inspirować przyszłość. Są hołdem dla rzemieślników, którzy nie tylko tworzyli dzieła sztuki, ale i kładli fundamenty pod współczesną technologię. Oglądając dzisiejsze roboty, warto pamiętać, że ich historia zaczyna się od tych niezwykłych, magicznych lalek z epoki Edo.

 

Separatior tekstu: "Karakuri ningyo - japońska robotyka w drewnie z czasów Edo - XVIII-wieczne mechainczne lalki Japonii okresu shogunatu Tokugawów,."

 

Zobacz >>

"Silne kobiety Japonii" - zobacz książkę autora strony

  1. pl
  2. en

  

    未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia.  Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

  Mike Soray

   (aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)
Logo Soray Apps - appdev, aplikacja na Androida, apki edukacyjne
Logo Ikigai Manga Dive - strony o Japonii, historii i kulturze japońskiej, mandze i anime
Logo Gain Skill Plus - serii aplikacji na Androida, których celem jest budowanie wiedzy i umiejętności na rózne tematy.

  

   

 

 

未開    ソビエライ

 

 Pasjonat kultury azjatyckiej z głębokim uznaniem dla różnorodnych filozofii świata. Z wykształcenia psycholog i filolog - koreanista. W sercu programista (gł. na Androida) i gorący entuzjasta technologii, a także praktyk zen i mono no aware. W chwilach spokoju hołduje zdyscyplinowanemu stylowi życia, głęboko wierząc, że wytrwałość, nieustający rozwój osobisty i oddanie się swoim pasjom to mądra droga życia. Autor książki "Silne kobiety Japonii" (>>zobacz)

 

Osobiste motto:

"Najpotężniejszą siłą we wszechświecie jest procent składany.- Albert Einstein (prawdopodobnie)

Mike Soray

(aka Michał Sobieraj)

Zdjęcie Mike Soray (aka Michał Sobieraj)

Napisz do nas...

Przeczytaj więcej

o nas...

Twój e-mail:
Twoja wiadomość:
WYŚLIJ
WYŚLIJ
Twoja wiadomość została wysłana - dzięki!
Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola!

Ciechanów, Polska

dr.imyon@gmail.com

___________________

inari.smart

Chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami czy uwagami o stronie lub apce? Zostaw nam wiadomość, odpowiemy szybko. Zależy nam na poznaniu Twojej perspektywy!